Jump to content
Annons

Auto-quantisize, olika takter i samma midispår?


Oates

Recommended Posts

Hejsan

Jag håller på och spelar in digitaltrummor till cubase SX3

När man spelar in via midi som jag gör så är en underbar funktion

auto-quantisize.

Men vad jag kan hitta så går det bara att välja en takt för alla

notes när man använder auto-quantisize. Idealiskt vore om man

kan t.ex kör baskagge på 1/8, virveln på 1/32 (för att kunna spela "virvel-spel")

ride-cymbalen på 1/4 etc.

Detta går ju att välja separat för varje note i drum maps men jag

kan för min själ inte hitta något sätt att använda mig av detta när man

spelar in. Är det så att man bara har nytta av denna funktion om man

sitter och lägger in slag manuellt med "trumpinnen" eller har jag missat

något?

Ett alternativ som jag funderat på är om man har ett separat midispår

för varje trumma, men jag kan inte heller hitta att man skulle kunna

välja olika takt för varje midispår utan den takt som man väljer till

auto-quantisize verkar gälla för samtliga midispår.

Återigen, har jag missat något, eller är det kört?

Vet någon om sådana funktioner i så fall har tillkommit i nyare

utgåvor av cubase (cubase 4 & 5 alltså).

Då kanske det är värt att uppgradera.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man brukar väl kvantisera efter att det är inspelat, genom att gå in exempelvis i pianorulle-editorn (som jag alltid använder - även till trummor). Där kan du enkelt välja vilken noggrannhet kvantiseringen ska ha.

Visst är det mycket smidigare att lägga de olika trummorna på varsitt spår.

Jag brukar ha separata spår till baskagge och virvel. Sedan får Hi-hat och cymbaler ligga på ett midispår och pukorna får dela på ett midispår. Jag tycker att det blir lättare att redigera när det är separerat på det sättet, än om man har rubbet samlat på ett enda spår. Det finns kanske de som trivs bättre med att ha varje enskild trumma på ett eget spår, men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar väl kvantisera efter att det är inspelat, genom att gå in exempelvis i pianorulle-editorn (som jag alltid använder - även till trummor). Där kan du enkelt välja vilken noggrannhet kvantiseringen ska ha.

Visst är det mycket smidigare att lägga de olika trummorna på varsitt spår.

Jag brukar ha separata spår till baskagge och virvel. Sedan får Hi-hat och cymbaler ligga på ett midispår och pukorna får dela på ett midispår. Jag tycker att det blir lättare att redigera när det är separerat på det sättet, än om man har rubbet samlat på ett enda spår. Det finns kanske de som trivs bättre med att ha varje enskild trumma på ett eget spår, men det är ju en smaksak.

Jovisst, det fungerar ju som sagt, men finns det då något sätt att lägga olika takter på varje spår?

Det var det som var hela frågan, för anledningen att jag vill ha olika takter på olika delar av trummorna

är så att felspelet ska bli minimalt (=mindre efter-arbete)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - auto-quantize är en global inställning, så den går inte att sätta till olika värden för olika spår.

Jag hade hellre spelat in utan någon sådan funktion och kvantiserat lagom mycket i efterhand. Det går ju snabbt att göra det, så det är inget jättejobb... För mig hade det känts lite skumt att spela in med AQ - lite som att spela in sång med autotune...

Nåja - det viktiga är ju förstås att du själv trivs med arbetssättet. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - auto-quantize är en global inställning, så den går inte att sätta till olika värden för olika spår.

Jag hade hellre spelat in utan någon sådan funktion och kvantiserat lagom mycket i efterhand. Det går ju snabbt att göra det, så det är inget jättejobb... För mig hade det känts lite skumt att spela in med AQ - lite som att spela in sång med autotune...

Nåja - det viktiga är ju förstås att du själv trivs med arbetssättet. 🙂

Då vet jag det i.a.f, men jag tycker ändå att det verkar skumt att det inte finns en sådan funktion med tanke på

att digitaltrummorna blir vanligare och vanligare.

Nog för att, som du säger, kvantisera inte är något stort jobb. Men om man ska gå igenom t.ex 4 låtar á 5minuter

så kan det ändå bli kvantitativt sett mycket jobb och då vore det ju svinbra om allt var kvantiserat så mycket som möjligt redan

och det blir ju jävligt att alla delar måste ligga på 1/32 bara för att virveln måste ha såpass högt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...