Jump to content
Annons

spökar i mina Yamaha HS80M monitorer

Recommended Posts

djkentaa (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har precis skaffat mig ett par Yamaha HS80M, Och så fort ja koppla in det så hör jag själva datans fläkt/oljud i mina monitorer

Vad kan felet vara? Har kopplat in dessa monitorer direkt till ljudkortet JULI ESI dvs en intern ljudkort hjälp mig snälla hela rummet låter som en Jetmotor.

MVH

Ken

Annons
Postat

Jag hade ett liknande problem, där problemet låg i att utgångarna på mitt dåvarande ljudkort var obalanserade... kolla upp det. Jag var tvungen att byta ljudkort, man kan ju hoppas att det inte är samma problem för dig!

djkentaa (oregistrerad)
Postat
Jag hade ett liknande problem, där problemet låg i att utgångarna på mitt dåvarande ljudkort var obalanserade... kolla upp det. Jag var tvungen att byta ljudkort, man kan ju hoppas att det inte är samma problem för dig!

Hur kan jag kolla upp det använder ett Esi juli ljudkort pci kort.??

Postat

kika på deras hemsida och kolla om det är obalanserat eller balanserat. Är det obalanserat prova att dra kablarna en bit bort från datorn för att undvika att störningar letar sig in i kabeln. Kan också vara nåt skumt jordfel dvs. skillnad i jordpotentialen som gör att du får in fläktljudet i monitorerna. Kör du all utrustning på samma uttag? Om inte prova att göra det så finns det möjlighet att problemet löser sig.

Lycka till!

djkentaa (oregistrerad)
Postat
kika på deras hemsida och kolla om det är obalanserat eller balanserat. Är det obalanserat prova att dra kablarna en bit bort från datorn för att undvika att störningar letar sig in i kabeln. Kan också vara nåt skumt jordfel dvs. skillnad i jordpotentialen som gör att du får in fläktljudet i monitorerna. Kör du all utrustning på samma uttag? Om inte prova att göra det så finns det möjlighet att problemet löser sig.

Lycka till!

Kolla nu det är obalanserad, Hur långt ifrån kablarna måste monitor kablarna ifrån de andra d vill säga..

Postat
Kolla nu det är obalanserad, Hur långt ifrån kablarna måste monitor kablarna ifrån de andra d vill säga..

Jag testade alla möjliga varianter - för mig hjälpte det aldrig. Det konstiga var att det funkade fint i ett av rummen i vår gamla lägenhet, sedan fick vi barn och när dottern tog det rummet flyttade jag ut datorn i vardagsrummet, efter det blev jag aldrig av med oljudet. Prova du vad du kan och se om du får till det så att det hjälper. Gör det inte det skulle jag gå kolla in ett ljudkort med balanserade utgångar. Hör efter på den lokala musikaffären, jag förklarade min situation på Musikbörsen här i Växjö och fick kortet på öppet köp.

Postat (redigerat)

Men hallå, ESI julia kan du ju vända på. Du har balanserade utgångar på ena sidan (TRS) och obalanserade på andra (RCA).

Stäng av datorn, öppna lådan, vänd på kortet och köp ett par TRS-kablar till dina monitorer istället, så ska du se att störningarna försvinner. =)

Lycka till!

EDIT: Länk till ljudkortet: http://www.esi-audio.com/products/julia/

Redigerat av Limpan
djkentaa (oregistrerad)
Postat

Tack för hjälpen, Men känner att de dags och byta ut mitt 3år gammla pci ljudkort mot Firwire kort. Kollat igenom lite och nu står det mellan dessa 2. Vilken tycker du jag bör välja om jag endast håller på med VST intrument och kopplar in 1 kondensator mikrofon + preamp VTB1

TC Electronic Desktop Konnekt 6

FOCUSRITE SAFFIRE PRO 24

Eller du kanske kan rekomendera nått bättre mellan 2000-4000:- ?

Tacksam för hjälpen

Postat
Hej!

Har precis skaffat mig ett par Yamaha HS80M, Och så fort ja koppla in det så hör jag själva datans fläkt/oljud i mina monitorer

Vad kan felet vara? Har kopplat in dessa monitorer direkt till ljudkortet JULI ESI dvs en intern ljudkort hjälp mig snälla hela rummet låter som en Jetmotor.

MVH

Ken

Ingen som tänkt på att han kanske inte har nåt att kontrollera monitorerna med? Som Jag läser det kopplar han dem direkt till ljudkortet. Med andra ord blir det max volym, och heller inte så konstigt att du får så mycket mycket störningar. Koppla in en mixer eller nåt att kontrollera volymen med så ska det lösa sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.