Jump to content
Annons

Ännu en gitarrtråd om sound från gizmozis


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Nu är ni nog trötta på mig när jag lägger upp små elgitarrsnuttar och vill ha åsikter kring soundet. Men nu är det ändå dags igen. Grejen är att jag länge har försökt att få till min lilla laney combo att låta bra på distkanalen. Har testat olika mickar osv. Rent ljud har varit helt OK men inte disten.

Nu gjorde jag nytt försök iaf men på ett annat sätt.

Såhär såg hela signalkedjan ut.

Ibanez RG350 - Laney TF400 - Line out från Laney till line box kopplad till en Neve 1073DPA - Inne i pro tools så la jag högtalarkabinett från mesa boogie - in i lite EQ osv - samt in i ett plate reverb från Bricastiimpulserna. Platereverbet hade jag 100% wet, men bara 2% decay. Ville bara färga ljudet. Jag tror inte jag fått min laney att låta såhär bra innan på disten, dock inte perfekt tycker jag.

Men nu är jag ju intresserad av att höra hur detta sound på gitarren mottages. Uppskattar alla ord om gitarrsoundet, även om det bara blir negativa. Då blir det tillbaka till ritbodet eller börja fundera på något annat 🥰

Om ni har tips så mottages dessa jättegärna. Vill använda min Laney så den inte bara står i ett hörn 🙂

OBS! har inte lagt ner tid på att mixa till trummor eller bas.

MVH

Anders

EDIT: Ber om ursäkt att basen är lite ostämd. Stämde ner den snabbt och va inte så noga.

EDIT: Med suftube plugg efter tips i tråden http://www.speedyshare.com/749151116.html

EDIT: Softube, försökt ge lite mer liv åt gitarren http://www.speedyshare.com/335968655.html

EDIT: Multibandsexpantion/kompression för att ge lite mer såg över gitarren 🙂http://www.speedyshare.com/496240445.html

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Hehe! Fett! 🥰 I den stilen så är ju soundet klockrent!

Vad kul att du tycker det!

Ja, man skulle nog inte ta och ställa sig och spela back in black med det här ljudet 🙂 Men det är en tung dist jag är ute efter då jag behöver det snart.

Men det va svårt att spela bas när jag stämde ner E till C, fladder fladder 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att du tycker det!

Ja, man skulle nog inte ta och ställa sig och spela back in black med det här ljudet 🥰 Men det är en tung dist jag är ute efter då jag behöver det snart.

Men det va svårt att spela bas när jag stämde ner E till C, fladder fladder 🙂

MVH

Anders

Tror du har hittat "det". Iom snedstämningen så har du fångat det där skitiga som hittills saknats i dina grejer...nu är du på rätt spår. Har alltid tyckt att du gör asbra produktioner men att det låter "snällt" å slickt. Nu är det bra...så här vill jag ha mina grejer...jag får kings x vibbar av den där guran! 🙂 ...lyssna in " Gretchen goes to Nebraska" med Kings x så har du i mitt tycke det bästa gitarrljudet på jorden. Fett D!

Link to comment
Dela på andra sajter

lägger dit länk till kings x, ett av mina favvoband alltime:

http://www.youtube.com/watch?v=8z5IVW0QbGQ...feature=related

hehe känner mig som sixties med alla länkar men försök hitta bra versioner på låtarna jag länkat så fattar ni vad fet gitarr är...

Det är bara kul med länkar. Riktigt fett gitarrljud va det 🥰 Behagligt och atittyd i det.

När det gäller stämningen så kanske man har kommit på bågot då. När man stämmer efter stämapparat så stämmer man ju rätt, men när man gör som jag gjorde nu så stämde jag basen så som jag tyckte den "lät" bra. Även om den är lite ostämd. Det är kanske så man ska göra. Stämma instrumentet efter låten. hm.....aldrig tänkt på faktiskt. Nä nu blir det sova så ska jag lyssna lite mer på kings X i morgon så de får en ordentlig genomlyssning till morgonkaffet 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny version uppe, lite mindre i låga mellanregistret för att få fram dämpningarna på snyggare sätt. Inga drastiska förändringar vill säga. MEn nu låter jag det vara tills jag fått lite feedback, om någon mer än slejnard orkar med mig vill säga 🙂 Även ändrat deacy på platereverbet till 6%.

http://www.speedyshare.com/130586252.html

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du har hittat "det". Iom snedstämningen så har du fångat det där skitiga som hittills saknats i dina grejer...nu är du på rätt spår. Har alltid tyckt att du gör asbra produktioner men att det låter "snällt" å slickt. Nu är det bra...så här vill jag ha mina grejer...jag får kings x vibbar av den där guran! 😄 ...lyssna in " Gretchen goes to Nebraska" med Kings x så har du i mitt tycke det bästa gitarrljudet på jorden. Fett D!

Slejnard my man!

Håller verkligen med, Kings X är sjukt bra snubbar, har sett dom två ggr......

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Håller med Slejnard här. Både om att det här ett bra ljud som du kan vara nöjd med. Och att allt annat du gjort tidigare med distad gura har låtit lite för snällt. Men som sagt var det här är ett mer skitigt ljud. Hade jag inte vetat att det varit du som postat det här hade jag inte trott att det var du. Kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu är ni nog trötta på mig när jag lägger upp små elgitarrsnuttar och vill ha åsikter kring soundet.

Äh sånt tröttnar man väl aldrig på som gitarrist, höra vad andra har fått till eller försöker få till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh sånt tröttnar man väl aldrig på som gitarrist, höra vad andra har fått till eller försöker få till.

F-n va kul att höra Die hard, både det du sa om ljudet och att ni inte blir trötta på mig. Stort tack till dig också som gav mig impulserna som gjorde det möjligt att testa detta sätt. Har själv känt som ni säger att mina "råa" försök har blivit lite snälla. Och jag upplever att just mjukvarupluggen jag använder är lite snäll. Så att kunna använda en riktig top tror jag bidrog till mycket gott. Nu ska jag bara skriva ner alla inställningar och spara mixinställningarna så man har detta färdigt 😄 Måste tllägga att höra att det blir bättre är så himla kul. Inte alltid man känner man utvecklas, men här får man ju respons på det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är helt klart på rätt väg. Du kan ju för skojs skull testa Softubes Acoustic feedback plugg (vet inte om demon kräver iLok) för att höra om det lyfter ytterligare.

Jag har inte testat den själv men har hört en del ljudexempel.

PS. Har du skrotat bluesjammet 😄 ? DS.

//KG

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är helt klart på rätt väg. Du kan ju för skojs skull testa Softubes Acoustic feedback plugg (vet inte om demon kräver iLok) för att höra om det lyfter ytterligare.

Jag har inte testat den själv men har hört en del ljudexempel.

PS. Har du skrotat bluesjammet 😄 ? DS.

//KG

Jag tror jag har den pluggen 🙂 Ska kika på det. Ja, bluesjammet gick åt he-vete. Först va det detta med tiden och det kom hela tiden in jobb (klagar dock inte på det), samt så va det så att mp3 filen som skickades ut hade en paus i början av sig så några saker blev osynkade och då skulle man sitta och försöka få det i synk. *suck*. Men jag kanske hinner titta på det igen, men just nu finns inte möjligheterna.

MVH

Anders

EDIT: Visst hade jag den. Med softube pluggen (finns fil i överst i tråden)

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

lägger dit länk till kings x, ett av mina favvoband alltime:

http://www.youtube.com/watch?v=8z5IVW0QbGQ...feature=related

hehe känner mig som sixties med alla länkar men försök hitta bra versioner på låtarna jag länkat så fattar ni vad fet gitarr är...

Sjysst bandtips förresten! Helt nytt för mig, men har gnagat igenom black like sunday nu redan 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst bandtips förresten! Helt nytt för mig, men har gnagat igenom black like sunday nu redan 😛

+1

Har lyssnat på dem en del via spotify idag. Dock hittar jag inte låten som du tipsade om slejnard på spotify 🥰

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att din tråd stack iväg med mina kings x-tips. Vet eg inte vilka låtar av dem som finns på spotify. Har det mesta på gammeldax CD 🥰

Ett av de mest makabra gitarr-riffen är i en låt som heter: "Lost in Germany"

En riktigt bra ballad som vi försökte oss på på 90-talet heter: "Goldilox"

De kör nästan alltid med drop-D och var "nästan" skola till de band som senare blev seattlevågen....iaf hos mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att din tråd stack iväg med mina kings x-tips. Vet eg inte vilka låtar av dem som finns på spotify. Har det mesta på gammeldax CD 🥰

Ett av de mest makabra gitarr-riffen är i en låt som heter: "Lost in Germany"

En riktigt bra ballad som vi försökte oss på på 90-talet heter: "Goldilox"

De kör nästan alltid med drop-D och var "nästan" skola till de band som senare blev seattlevågen....iaf hos mig.

Jo, bra musik skall alltid få sticka iväg och hyllas.

Jag kände att softubefilen inte gjorde rättvisa då jag bara slängde in den. Nu har jag även skruvat ljudet med den pluggen. Och KG, jag tycker nog f-n det blev bättre!, eller vad tycker ni?

http://www.speedyshare.com/749151116.html

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Satans fett! Helheten med trummor och bas gör att det låter riktigt bra. Mycket proffsigt!

edit: eller kanske inte ens är nån bas nu när jag lyssnar... 🥰

Jodå, det är en bas som är nedstämd till C 😛

Börjar till och med bli så att jag börjar känna mig nöjd.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jodå, det är en bas som är nedstämd till C 😛

Börjar till och med bli så att jag börjar känna mig nöjd.

MVH

Anders

Ja det här var än bättre och fetare. Nu börjar det verkligen likna nåt. 🥰

När får vi höra en hel låt av det här?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här var än bättre och fetare. Nu börjar det verkligen likna nåt. 😛

När får vi höra en hel låt av det här?

Riffet är taget av nickelback, så detta blir aldrig någon hel låt av mig 🥰

Anledningen att jag letade upp detta sound (lyssna lite på nickelback men gjorde eget utefter att det är laney jag har) är att jag saknar bra tungdist i min arsenal och vill kunna erbjuda detta till mina kunder och mig själv. Sedan har jag en annan tanke med ljudet..... 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En viss färgning blir det. Aningen mer häng samt att det tycks höjas i nedre mids.

Nu hann du lyssna på den förra. Men då hörde du ju vad pluggen gjorde iaf. Jag mixade till det sen, men det jag tyckte hände va att diskanten blev behagligare och ljudet blev tätare. Så detta tips tackar jag jättemycket för!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp, såg att du hann skruva lite till medan jag postade mitt förra inlägg (jag var ute och sågade ner ett träd 🥰 ).

Nu j***r börjar det likna något! Stor skillnad mot första försöket. Jag hade känt mig mycket nöjd med det här. Om jag förstått

det hela rätt har du inte mickat detta utan lajnat till din preamp via en DI-box. Vad sen, Bara en Cab-sim med reverb efter

preampen?

Man kanske skulle investera i den där pluggen... 😛 //KG

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela på andra sajter

Häpp, såg att du hann skruva lite till medan jag postade mitt förra inlägg (jag var ute och sågade ner ett träd 😕 ).

Nu j***r börjar det likna något! Stor skillnad mot första försöket. Jag hade känt mig mycket nöjd med det här. Om jag förstått

det hela rätt har du inte mickat detta utan lajnat till din preamp via en DI-box. Vad sen, Bara en Cab-sim med reverb efter

preampen?

Man kanske skulle investera i den där pluggen... 😎 //KG

Hejsan

Nä, precis det är inget mickat i detta. Det är först gitarren in i min Laney TF400 combo. Sedan drog jag ur högtalarkabeln på den och tog line out till en DI box som sedan passerade min "nya" Neve 1073 DPA pre amp. Inne i pro tools la jag sedan pluggen TL space och laddade in högtalarkabinett. Sedan skruvade jag det som vanligt med EQ osv, samt suftube pluggen då 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag nog ännu mera nöjd faktiskt!

Tyckte om gitarrljudet som kom av softube, dock så kändes gitarren lite platt. Jämförde med några låtar ocj upptäckte att gitarrerna jag refererar stilen till har lite mer mellanregister samt en annan panorering. Så här kommer då en ny version, och visst blev mer liv i gitarren, inte lika platt, eller?

http://www.speedyshare.com/335968655.html

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Va det bara jag eller blev inte diskanten lite jobbig på högre volym? Gjorde en till, kanske mina öron, men lite mindre diskant på denna. Sen får det vara bra. Lyssna med färska öron i morgon.

http://www.speedyshare.com/892501231.html

MVH

Anders

Nä gillar den bättre den förra än den sista. Även om den är bra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...