Jump to content
Annons

Apple OS X Snow Leopard är släppt


Björn Olsberg

Recommended Posts

Förtydling: Om man inte vill ha/behöver Ilife så går det vad jag förstår att installera från grunden - som vid tidigare separata OS X-uppgraderingar.

Fast jag har hört att det även är en skillnad på SL-versionerna. Har läst flera trådar där folk har irriterat sig på att det inte går att göra en "clean install" med 300-kr skivan. Så jag tror inte det är som tidigare faktiskt. Den som lever får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fast jag har hört att det även är en skillnad på SL-versionerna. Har läst flera trådar där folk har irriterat sig på att det inte går att göra en "clean install" med 300-kr skivan. Så jag tror inte det är som tidigare faktiskt. Den som lever får se.

Finns en skillnad i Snow Leopard versioner. En server och den vanliga för de som inte behöver serverversionen. Så det du hört är fel och de som irriterar sig gör det på grund av okunskap 🙁

Det går aldeles utmärkt att göra en "clean install" via Skrivverktyg (Disk Utillity) och formatera manuellt. Därefter kör man via wizard installationen på en formaterad disk. Har man iLife 08 och iWork 08 installerat får man installera det manuellt i efterhand om man inte köper Mac Box Set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en skillnad i Snow Leopard versioner. En server och den vanliga för de som inte behöver serverversionen. Så det du hört är fel och de som irriterar sig gör det på grund av okunskap 🙁

Det går aldeles utmärkt att göra en "clean install" via Skrivverktyg (Disk Utillity) och formatera manuellt. Därefter kör man via wizard installationen på en formaterad disk. Har man iLife 08 och iWork 08 installerat får man installera det manuellt i efterhand om man inte köper Mac Box Set.

Visserligen, men grejen som jag förstår det är att det inte finns ett alternativ för detta när man bootar SL. Alltså för att göra en clean install direkt. Som det finns i 10.5. Men du menar att det är precis likadant som 10.5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu installationen skall bli 7gig mindre så tror jag inte på att man först skall installera Leo och sedan Sl som då måste rensa bort saker, inte troligt. Jag har bara köpt familjepack av SL, inget annat, det klurigaste är att installera om tjejens MB Air från scratch, men har för mig att man delar ut dvdromen på min MBP för at lösa det, har dock inte testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen, men grejen som jag förstår det är att det inte finns ett alternativ för detta när man bootar SL. Alltså för att göra en clean install direkt. Som det finns i 10.5. Men du menar att det är precis likadant som 10.5?

Du har rätt i att det inte står "clean install" direkt. Repeterar vad jag skrev tidigare för att undvika eventuella missförstånd.

"Det går aldeles utmärkt att göra en "clean install" via Skrivverktyg (Disk Utillity) och formatera manuellt. Därefter kör man via wizard installationen på en formaterad disk. Har man iLife 08 och iWork 08 installerat får man installera det manuellt i efterhand om man inte köper Mac Box Set."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på apple hemsidan så fins det bara 3 versioner.. user, family å sen det där paketet med ilife och iwork.. har väldigt svårt att tro att snowleopard inte är fullversion.

Det finns bara två versioner av OS X (normal och server). Skillnaden mellan "user" och "family" är att "family" innehåller fem st licenser och "user" en licens. Som du mycket riktigt säger är det en fullversion man får då man uppgraderar 🙁

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...