Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mosch! Svårt läge att upptäcka att ens kära närfältsmonitorer börjar låta tråkigt.. efter 10 års sällskap känner jag ett behov av ännu mer tydlighet och mer detalj men har lyssnat sönder omdömmet, läst alldeles för många rescensioner, hört vad folk säger om Dynaudio, KrK, Genelec, Focal.. ja listan kan göras lång.. Lyckades snappa upp Valutronic genom en länk till kontrollrummet och blev nyfiken.. och de var ju så löjligt billiga att det kan vara värt att prova

Frågan är hur bra de är som närfältslyssning och hur raka de är i sin återgivning?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter.

Redigerat av Lundin
Annons
Postat

Hej Lundin!

Jag säger väl som jag brukar; det finns vassare öron än mina här på forumet. Med det sagt:

Jag har ett par SQ50 som studioburkar. På alla sätt svinbra, larvigt billiga, välljudande och raka. Den enda nackdelen må vara storleken. 50l-burkar tar sin plats (jag omdesignade mina lådor för att passa min vägg). Och när det handlar om sweetspots omfång/storlek/yta (hur uttrycker man sig?) törs jag inte uttala mig jämförande. Min "lysningstriangel" har sidan 1.30m, och jag trivs alldeles utmärkt på det avståndet från högtalaren.

IDF här på forumet har oxå erfarenhet av (och brukar skrika ut lovord kring) SQ50. Och Anarkisten1 har varit hos mig och lyssnat. Hör med dem oxå. Har du väg förbi lkpg så kan du förstås komma förbi, men det är ju möjligen lite långt bara för en sån sak.

tjing

/Bengan

Postat

Najs Bengan.

Nu är det ju så att morsan bor där, som f:ö har varit mina hemtrakter i många år så får jag tid över när jag är där slår jag en signal eller nåt.

Har du jämfört med något annat och kan säga om de låter rakt eller om de har en snygg hifikurva ( typ hängmatta, enkelt uttryckt ) nu köpte jag ett par APS Aeon, demoparet som testades i Studio (tidningen alltså) igår så jag är jävligt nöjd för stunden, men kan ändå tänka mig att bygga ett par bara för att materialkostnaden är så låg.

Postat
Gött! 😉

Återkom gärna med dina intryck av Aeonerna när du lyssnat in dem!

Skickar dig ett VIP PM.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.