Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kört en hel del år live med min Nord Electro 2, tänkte nu om man kunde använda den i Logic Pro via Midi.

D.v.s koppla in den via ett midi interface till datorn sen höra samma ljud man har i Electron i Logic Pro.

Eller används enbart en midi enhet för att styra ljud man redan har på datorn ?

Kanske måste man lina in den för att nå resultatet jag vill ha ?

Som ni märker är jag väldigt färsk inom Logic Pro och Midi så nu kommer jag väl få boktips om nybörjarböcker för musikproduktion, men tar den risken 🙂

Annons
Postat

Inga frågor är dumma.

Lajna in den i ditt ljudkort (instrumentingång) om du vill spela in ljud från din electro.

Använd den som midi-keyboard om du har mjukvaruinstrument i datorn du vill använda.

Mvh Erik

Postat (redigerat)

Du bör koppla både midi- och audiokablar.

Du skickar midi fram och tillbaka mellan pianot och datorn för att spela in "de spelade tangenterna". När låten är arrad och klar, lajnar du Electron till ljudkortet och spelar in på ett audiospår. Då kan du mixa den med de andra instrumenten du har lagt i Logic.

Redigerat av Linus
Postat

Jahaa... jag har nämligen också en sån där synth.

Har du usb kan du helt skita i att koppla den via Midi, sa nån i en annan tråd - då går allt genom usb...

Hmm.

Midi -hur ställer man det på Electron?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.