Jump to content
Annons

Ta bort bakgrundsmusiken?


K1rr3

Recommended Posts

Heej..

Har googlat och kollat runt här man kan inte hitta nått. Vill börja remixa lite låtar och vill börja med Katy Perry - Hot N Cold men för att kunna gör nått bra

måste jag ta bort bakgrundsmusiken på den så hon bara sjunger. Vet inte om de går eller hur man gör. tex

på den ser man att han bara har när hon sjunger så på nått sätt måste de gå.

Någon som kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har googlat och kollat runt här man kan inte hitta nått. Vill börja remixa lite låtar och vill börja med Katy Perry - Hot N Cold men för att kunna gör nått bra

måste jag ta bort bakgrundsmusiken på den så hon bara sjunger. Vet inte om de går eller hur man gör. tex

på den ser man att han bara har när hon sjunger så på nått sätt måste de gå.

Någon som kan hjälpa mig?

ta bort bakgrund kan man inte göra med bra resultat vad jag vet

däremot står det i youtubelänken du hade hur man får tag på acapellan

kolla alltså där igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har googlat och kollat runt här man kan inte hitta nått. Vill börja remixa lite låtar och vill börja med Katy Perry - Hot N Cold
YouTube-killen har inte "tvättat bort" något överhuvudtaget. Spår 3 på 12"an är en acapella. Klart.
Link to comment
Dela på andra sajter

ta bort bakgrund kan man inte göra med bra resultat vad jag vet

däremot står det i youtubelänken du hade hur man får tag på acapellan

kolla alltså där igen!

YouTube-killen har inte "tvättat bort" något överhuvudtaget. Spår 3 på 12"an är en acapella. Klart.

ops såg det inte..

Tack så mkt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad jag vet är det här med "tvättning" mer eller mindre en myt. Kanske numera går att skilja musik och sång hyfsat, vad vet jag. Men med tanke på hur hårt saker kompressas, limiteras, EQas, mixas, mastras, etc i dag (särskilt inom pop-industrin där loudness wars inte är ett dött begrepp) så skulle det verkligen förvåna mig om det är möjligt att göra med ett bra resultat.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Heej..

Har googlat och kollat runt här man kan inte hitta nått. Vill börja remixa lite låtar och vill börja med Katy Perry - Hot N Cold men för att kunna gör nått bra

måste jag ta bort bakgrundsmusiken på den så hon bara sjunger. Vet inte om de går eller hur man gör. tex

på den ser man att han bara har när hon sjunger så på nått sätt måste de gå.

Någon som kan hjälpa mig?

Alltså man kan ju equaliza bort en stor del av frekvenserna så du får fram sången mer sen kan man försöka ersätta det man tex equalizat bort med eget material.

Kan du nog göra med fördel om du konverterar mp3 till wav.

Samplar man rösten som är kvar kan man boosta den med sine vågor osv.

Att tvätta så du bara får sången utan något går inte eftersom sången och musiken antagligen löper över samma frekvenser men det är mer ljud-editering änn mixning.

Har ej testat det själv men i teorien borde man kunna göra typ som jag skrev eller liknande sätt. Hoppas det är till någon nytta iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ett sätt som kan vara långsökt, är att hitta bakgrunden utan sång, och sedan öppna i din audiosequencer tillsammans med orginallåten, och fasvända bakgrunden utan sång.

Det bästa sättet, men kanske inte så lätt att få tag i låten utan sång.

Det skulle funka ganska bra 🙂

Nackdelen är ju att de olika versionerna är mastrad var för sig så all musik kommer tyvärr inte fasas ut.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

...man kan ju equaliza bort en stor del av frekvenserna så du får fram sången mer sen kan man försöka ersätta det man tex equalizat bort med eget material.

Detta är väl det bästa sättet om man vill göra en bootleg. Har själv gjort så här, med skapligt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...