Jump to content
Annons

Logic vs. Reason


visningsnamn (oregistrerad)

Recommended Posts

visningsnamn (oregistrerad)

Hej! Det här blir mitt första inlägg. Jag använder Reason 4 just nu och tycker det är lättarbetat, men tycker att dom flesta presets:en låter rätt illa, så det kan ta väldigt lång tid att få till schyssta ljud.

Jag funderar på att gå över till Logic för jag hoppas att alla ljud och synthar som jag har hört ska följa med, ska låta mycket bättre än Reasons och att presets:en kommer vara mycket smakfullare. Jag vill bara veta lite innan, hur ni tycker att dom båda två är jämte varandra, när det gäller lättarbetad-het. Vill inte köpa en Mac och Logic om det visar sig att jag inte gillar Logic (tycker det är för svårt).

Så ni som använt båda två, har ni något att säga som kan hjälpa mig i mitt beslut? Jag gör elektronisk musik och kommer som mest lägga på sång och elgitarr i audioväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ingen egen erfaren het av reason direkt. Många som efter några veckor säger att man arbetar lika fort som man gjorde med Cubase efter flera år.

Men det är individuellt. Ingen kan ju direkt säga att det är så. Men om du inte trivs fullt ut med Reason så kanske det är lika bra att testa Logic eller varför inte Protools. Själv tycker jag att det som följer med Logic är mycket användbart. Man kommer långt på de pluggar som följer med :rolleyes:

Men det finns massor av andra pluggar och ljud du kan fixa till reason. Testa det först innan du slänger ut flera tusen kr. :S

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, självklart. Jag tycker mest att det är roligt att utgå ifrån att alla hur-gör-jag-musik-förstapostare har betalat för sina program. Världen ter sig så härligt absurd då. :rolleyes:

Själv har jag tröttnat lite på den där autopiloten, alla vet ju hur det egentligen ligger till. Kan vi inte säga som det är istället? Skaffa en L2:a, ta hem Reason - osv. Det är ju det vi alla - utom Claes - gör iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)

Sisältää:

Jag vet inte om det är för att jag är "amatör", men jag upplever det som att man ofta måste bygga ljud i så otroligt många lager i Reason för att det ska låta schysst. Okej Thor låter bättre, men oftast så består en bas för mig i ett Reasonprojekt, av tre olika synthar som spelar Low, Mid och High. Jag får ofta Eq:a sönder ljud också för att få dom att spela bra med dom andra ljuden.

Jag laddade ner en Refill från nätet som lät "riktigt" bra (med Reasonmått mätt) och kollar man t.ex. Combinatorpatcharna i den refillen så ser man att "en" synth består av fem malströms, tio Subtractorer, 300 Delays osv :rolleyes: Ska det verkligen vara så omständigt att göra schyssta synthljud? Om jag hade köpt en minimoog, hade det varit lika jobbigt att få fram schyssta ljud?

Nattvaktaren:

Vad är en Triton?

Jag äger faktsikt Reason och jag har råd att köpa en Mac och Logic med, skulle ändå vilja ha en Laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag tröttnat lite på den där autopiloten, alla vet ju hur det egentligen ligger till. Kan vi inte säga som det är istället? Skaffa en L2:a, ta hem Reason - osv. Det är ju det vi alla - utom Claes - gör iallafall.

Jag förstår 14-åringarna men vuxna människor som piratkopierar sin mjukvara är moraliskt efterblivna. :rolleyes:

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Reason är en synth, och har inte inspelningsmöjligheterna du "vill ha".

Att skapa en combinator med 345 malmström, 200 dealys, 300 reverb osv. låter inte så roligt.

Däremot så tycker jag du ska leka med "Thor". Där har du oändliga möjligheter, och roliga.

Men jag finner ingen anledning för dig att byta om du bara är trött på presets. Däremot ska du fråga dig vad du BEHÖVER.

Är du i behov av att kunna spela in audio så är det en riktig DAW du behöver och då är ju Logic att rekommendera (ja, jag använder Logic).

Men bara för att du byter till Logic betyder det inte att allt kommer låta bättre.

EDIT: FÖR HELVETE! SKIT I PIRATKOPIERINGSDEBATTEN! DET HAR ABSOLUT INGENTING MED DENNA TRÅDEN ATT GÖRA!

Redigerat av danielssondesign
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är för att jag är "amatör", men jag upplever det som att man ofta måste bygga ljud i så otroligt många lager i Reason för att det ska låta schysst. Okej Thor låter bättre, men oftast så består en bas för mig i ett Reasonprojekt, av tre olika synthar som spelar Low, Mid och High. Jag får ofta Eq:a sönder ljud också för att få dom att spela bra med dom andra ljuden.

Jag tror inte att du kommer ifrån det även om du byter till Logic och köper ett par schyssta mjukvarusynthar. Jag har iallafall inte stött på en synth som har så feta presets att man inte behöver lagra dem. Själv gillar jag att ha den kontrollen över synthljud (att ha dem uppdelade i lager alltså) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)
Reason är en synth, och har inte inspelningsmöjligheterna du "vill ha".

Att skapa en combinator med 345 malmström, 200 dealys, 300 reverb osv. låter inte så roligt.

Däremot så tycker jag du ska leka med "Thor". Där har du oändliga möjligheter, och roliga.

Men jag finner ingen anledning för dig att byta om du bara är trött på presets. Däremot ska du fråga dig vad du BEHÖVER.

Är du i behov av att kunna spela in audio så är det en riktig DAW du behöver och då är ju Logic att rekommendera (ja, jag använder Logic).

Men bara för att du byter till Logic betyder det inte att allt kommer låta bättre.

EDIT: FÖR HELVETE! SKIT I PIRATKOPIERINGSDEBATTEN! DET HAR ABSOLUT INGENTING MED DENNA TRÅDEN ATT GÖRA!

Jag har inte lärt mig Thor än, kan inte säga att jag kan dom andra så speciellt bra heller, men Subtractorn kan jag styra mycket bättre. Är synthar generellt lika "komplicerade" som Thor? Brukar man vara "tvungen" att använda flera oscillatorer för att få ett levande sound? Och är Logic svårare eller lättare eller lika lätt att använda som Reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

visningsnamn (oregistrerad)
Jag tror inte att du kommer ifrån det även om du byter till Logic och köper ett par schyssta mjukvarusynthar. Jag har iallafall inte stött på en synth som har så feta presets att man inte behöver lagra dem. Själv gillar jag att ha den kontrollen över synthljud (att ha dem uppdelade i lager alltså) 🙂

Jag har inget problem med att lagra ljud, problemet är att lagrena sällan blir tillräckligt bra för mig i Reason. Min kreativitet hindras genom att det är svårt att få till schyssta ljud. Tycker ofta att jag "nöjer" mig med vissa sounds. Inte att jag blåses iväg av dom 🙂

Jag laddade ner en gratis Thorrefill som var riktigt mkt bättre än alla andra refills som finns i Soundbanken, jag tänkte om Logic som ett mer professionellt och dyrare program, ifall deras presets är lite fräschare. Tycker Reasons fabriksljud känns gamla på ett icke retro-trendigt sätt. Känns som om dom lämpar sig bäst för Eurodisco och Trance från -95 😛

Jag lyssnar mycket på Tech house och Mininmal Techno/Micro House, dom kan ha så sjukt schyssta ljud, så pulserande basgångar, och delikata atmosfärer. Skulle vilja feta till mina ljud på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget problem med att lagra ljud, problemet är att lagrena sällan blir tillräckligt bra för mig i Reason. Min kreativitet hindras genom att det är svårt att få till schyssta ljud. Tycker ofta att jag "nöjer" mig med vissa sounds. Inte att jag blåses iväg av dom 🙁

Jag laddade ner en gratis Thorrefill som var riktigt mkt bättre än alla andra refills som finns i Soundbanken, jag tänkte om Logic som ett mer professionellt och dyrare program, ifall deras presets är lite fräschare. Tycker Reasons fabriksljud känns gamla på ett icke retro-trendigt sätt. Känns som om dom lämpar sig bäst för Eurodisco och Trance från -95 🙁

Jag lyssnar mycket på Tech house och Mininmal Techno/Micro House, dom kan ha så sjukt schyssta ljud, så pulserande basgångar, och delikata atmosfärer. Skulle vilja feta till mina ljud på det sättet.

Jag tror inte att du kommer blåsas iväg av fabriksljuden i Logic. Du kan säkert hitta nån mjukvarusynth som du gillar bättre än Reasons inbyggda synthar, men det är ju rätt mycket pengar och tid som kommer gå åt för att komma dit. Jag tycker det verkar overkill att byta setup så radikalt för att få bättre presets, men det kanske är andra grejer i Logic som du suktar efter också...? Det går ju att göra jäkligt feta, originella ljud och produktioner i Reason, bara man vet hur man ska skruva.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hade du kõpt en minimoog skulle du kanske börjat förstå hur man jobbar med en synt men en ensam moog e inte en killermachine om man inte vet hur man skall göra bra ljud

Reason e en av dom tuffaste syntarna som finns. Och det finns massvis med ljud till Reason om man e registrerad user.

Lager och effekter e grejen. Moog eller Reason eller Logic spelar ingen roll. Kan man inte sina grejer sa later det inte som proffsens inspelningar. Kunskap e kung.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du kõpt en minimoog skulle du kanske börjat förstå hur man jobbar med en synt men en ensam moog e inte en killermachine om man inte vet hur man skall göra bra ljud

Reason e en av dom tuffaste syntarna som finns. Och det finns massvis med ljud till Reason om man e registrerad user.

Lager och effekter e grejen. Moog eller Reason eller Logic spelar ingen roll. Kan man inte sina grejer sa later det inte som proffsens inspelningar. Kunskap e kung.

+1 Skulle inte kunna hålla med dig mer.

Finns ju dessutom massor tutorials på dvd/cd och böcker som beskriver vad som är vad och varför det låter som det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...