Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag spelade in flitigt med Cubase för ett antal Är sedan, efter flytt osv har det legat nere 3Är. TÀnkte köra igÄng igen... Införskaffade en ny PC med snabba diskar och Quad-processer och gott om minne, Vista kom förinstallerat sÄ jag hoppades att detta skulle vara ok. Köpte ett TC Konnekt 6...

Det första problem jag stöter pÄ Àr att TC-kortet strular, har inte installerat Cubase Àn dÄ jag fortfarande grunnar pÄ vad jag skall köpa.. (Ja jag erkÀnner tidigare körde jag pÄ ett "crackat", men Àr för gammal för sÄnt strul nu..) TC-kortet som sagt, efter div. bök med att fÄ PC:n att hitta igen det sÄ lÄter det för det mesta nu, men nÀr jag provkör kortet med ljud, tex frÄn Youtube, Mediaspelaren etc. FUngerar det oftast en liten stund, sedan börjar det dista enormt... Har hittat nÄgra trÄdar om detta pÄ Google, men ingen lösning.

Har inte hunnit lÀgga ner nÄgra grymma pengar och riktigt valt vÀg Ànnu, sÄ jag Àr fortfarande öppen för alla idéer, vill ju ha en fungerande inspelingsmiljö sÄ snart som möjligt.. SÄ.. Mina frÄgor blir vÀl ungefÀr:

1. NÄgra tips ang. hur jag fÄr TC-kortet att sluta dista?

2. Skall jag vĂ€lja en helt annan vĂ€g, tex Skaffa en Mac? Installera XP? Köra Logic eller nĂ„got annat skumt? (Är ju inkört pĂ„ Cubase, sĂ„ jag vill gĂ€rna fortsĂ€tta.)

3. Om jag vĂ€ljer att hĂ„lla mig till Cubase, vilken version skall man satsa pĂ„? Är ju inte helt gratis som bekant.. Kör DKFH (Eazy drummer, lite Midi, mycket Audio) Ett specifikt önskemĂ„l Ă€r stöd för min JL-Cooper's MCS-3800 som jag verkligen Ă€lskar att jobba med.

Please, alla tips upskattas som bara den!!!!

😳

Annons
Postat
Hej!

Jag spelade in flitigt med Cubase för ett antal Är sedan, efter flytt osv har det legat nere 3Är. TÀnkte köra igÄng igen... Införskaffade en ny PC med snabba diskar och Quad-processer och gott om minne, Vista kom förinstallerat sÄ jag hoppades att detta skulle vara ok. Köpte ett TC Konnekt 6...

Det första problem jag stöter pÄ Àr att TC-kortet strular, har inte installerat Cubase Àn dÄ jag fortfarande grunnar pÄ vad jag skall köpa.. (Ja jag erkÀnner tidigare körde jag pÄ ett "crackat", men Àr för gammal för sÄnt strul nu..) TC-kortet som sagt, efter div. bök med att fÄ PC:n att hitta igen det sÄ lÄter det för det mesta nu, men nÀr jag provkör kortet med ljud, tex frÄn Youtube, Mediaspelaren etc. FUngerar det oftast en liten stund, sedan börjar det dista enormt... Har hittat nÄgra trÄdar om detta pÄ Google, men ingen lösning.

Har inte hunnit lÀgga ner nÄgra grymma pengar och riktigt valt vÀg Ànnu, sÄ jag Àr fortfarande öppen för alla idéer, vill ju ha en fungerande inspelingsmiljö sÄ snart som möjligt.. SÄ.. Mina frÄgor blir vÀl ungefÀr:

1. NÄgra tips ang. hur jag fÄr TC-kortet att sluta dista?

2. Skall jag vĂ€lja en helt annan vĂ€g, tex Skaffa en Mac? Installera XP? Köra Logic eller nĂ„got annat skumt? (Är ju inkört pĂ„ Cubase, sĂ„ jag vill gĂ€rna fortsĂ€tta.)

3. Om jag vĂ€ljer att hĂ„lla mig till Cubase, vilken version skall man satsa pĂ„? Är ju inte helt gratis som bekant.. Kör DKFH (Eazy drummer, lite Midi, mycket Audio) Ett specifikt önskemĂ„l Ă€r stöd för min JL-Cooper's MCS-3800 som jag verkligen Ă€lskar att jobba med.

Please, alla tips upskattas som bara den!!!!

😳

1. TyvÀrr ingen erfarenhet

2. Tycker att du kan köpa en begagnad licens av Xp Home eller Pro för nÄgra hundralappar och installera XP istÀllet, samt köra pÄ Cubase.

3. Jag har anvÀnt cubase 3 SX tidigare och var mycket nöjd med det. Vet inte vad för musik du skall producera men det kommer man lÄngt med iallafall.

Mvh Christer

Postat
men nÀr jag provkör kortet med ljud, tex frÄn Youtube, Mediaspelaren etc. FUngerar det oftast en liten stund, sedan börjar det dista enormt...

Jag misstÀnker att det Àr din firewirekontroller i datorn som inte hÀnger med, och ger mÄnga och korta dropouts vilket mÄnga refererar till som dist.

Vad kör du för PC? Vilken firewirekontroller/vilket chipset anvÀnder du (inbyggt pÄ moderkortet eller ett separat kontrollerkort)? Har datorn nÄgra energisparinstÀllningar aktiverade?

Postat

Tack för snabba och bra svar!!!

Den musik jag spelar in Ă€r allt frĂ„n Jazz till Rock/Fusion. Ja just nu spelar jag förstĂ„ss inte in alls.. 😆

Kan förstÄss vara "drop-outs" lÄter ganska rimligt nÀr jag tÀnker pÄ det.

Om vi börjar med Fire-Wire/Cipset... Är rejĂ€lt rostig pĂ„ datorer numer men ska försöka... Moderkortet heter MSI P35 NEO-FI och har integrerat Firewire, mer specar pĂ„:

http://www.pricerunner.se/pi/35-960404/Mod...duktinformation

EnergisparlÀge var stÀllt i "balanserat" jag Àndrade detta till Maximal prestanda. WIndows "performance-index" Àr 5,9.

Postat
Har dÄliga erfarenheter av MSI-moderkort i musikdatorer, gissar pÄ att detta Àr boven.

EDIT: FW-chipet pÄ ditt kort Àr ett VIA VT6308. Texas Instrument Àr det som fungerar bÀst i musikburkar.

Ja dĂ€r ser man... Har inte alls koll pĂ„ sĂ„nt lĂ€ngre. Är det bara att byta skiten eller finns det nĂ„gra genvĂ€gar mĂ„nne? Alla tips.. som sagt 🙂

Postat

Ja, jag igen...

Behöver ett nytt Cubase med som sagt.. NÄgra tips dÀr annars? Har ett Lite, eller vad det heter det som följde med TC-kortet, men det stöder inte min JL-Cooper, sÄ det gÄr bort. Hittade ett Cubase 4 pÄ blocket för 4papp, Àr det vettigt tro? Bör man köpa ett oregistrerat sÄ man har möjlighet att uppgradera senare eller sÄ? Finns nÄgot programpaket med pluggar o dyl som Àr bÀttre vÀrde för slantarna Àn??? UrsÀkta mina "nybörjarfrÄgor" men det Àr förstÄss kanon att fÄ tips sÄ man inte behöver göra alla misstag sjÀlv..

Postat
Googlade runt lite igen och hittade ett par trÄdar i Àmnet, bla denna: http://forum.tcelectronic.com/viewtopic.php?id=2466 jag har exakt samma problem som beskrivs, han testade tre olika Fire Wire cards utan lycka, sÄ kanske Àven jag mÄste satsa pÄ att byta ljudkort... Synd i sÄ fall, gillar hela konceptet med TC-kortet...

Det behöver inte vara FW-kontrollern om orsakar problemet. I ditt fall tror jag mer pÄ moderkortet eller en kombination av moderkort, GPU och kanske VIA-FW-chipet. Hur som haver, sÄ Àr det stor risk att oavsett ljudkort (i alla fall FW) kommer att strula med denna dator.

Postat
Det behöver inte vara FW-kontrollern om orsakar problemet. I ditt fall tror jag mer pÄ moderkortet eller en kombination av moderkort, GPU och kanske VIA-FW-chipet. Hur som haver, sÄ Àr det stor risk att oavsett ljudkort (i alla fall FW) kommer att strula med denna dator.

Ja du kanske har rĂ€tt, mest rationellt att köpa ny PC kanske.. igen.. Ägnade veckor till att plocka ihop komponenterna till den nuvarande... Man Ă€r kanske inte kung pĂ„ det..

Antar att det finns hundratals inlÀgg om det pÄ forumet, men finns det nÄgon sammanfattning, eller nÄgra fÀrdiga förslag pÄ datorer som Àr lÀmpliga???? Har inte tid, eller lust.. Vill spela musik..

Förövrigt hittade jag detta: http://tcsupport.custhelp.com/cgi-bin/tcsu...amp;p_topview=1

Testade att öka ASIO buffer size till max, dÄ fungerar det mycket mycket bÀrre, kanske tillrÀckligt bra.. Har spelat i 15 minuter innan första dropouten, mot tidigare 20sekunder..

Postat
Det finns tretusen saker du kan prova innan du byter hÄrdvara, sök i forumet sÄ hittar du massor med tweaks.

Ja, nu har jag faktiskt Àgnat en helkvÀll Ät att tweaka friskt. Skapade en ny profil (igen) och stÀllde om allt jag hittade optimerat mot audio, tex prioritera bakgrundprocesser etc.

Blev mycket bÀttre, nu kan jag köra med liten Buffersize, latency runt 3ms. NÀr jag kör Spike checker tool sÀger den att allt verkar fint optimerat osv.. MEN efter nÄgra minuter dyker det upp en tilfÀllig jÀttespik som förorsakar en dropout, antar att det Àr nÄgon drivrutin som ligger och spökar. Ska testa att disabla nÀtverkskortet vid tillfÀlle. Annars börjar det lira fint nu, och vilket kanonljud det Àr hehe...

Börjar bli dags att införskaffa Cubase nu... FÄr vÀl hoppa in i Cubaseforumet och kolla upp vilken version jag bör köpa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.