Jump to content
Annons

Hårdvara för Pro Tools


AnthonW

Recommended Posts

Hej!

Med ett uppgraderat system här hemma skulle jag vilja höra om någon här har några rekommendationer vad gäller externa hårddiskar.

Så som jag uppfattat det så skall programfilerna till pro tools och pluggar rtas instrumenten osv ligga på dos-partitionen. Är detta korrekt uppfattat?

Hur fördelar man sedan smartast inspelnings-disk och samplebibliotek-disk? Bör de vara på två separata externa hårddiskar? Vad är isf kraven på en kvalificerad hårddisk att använda? Hade varit jättetacksam för ideér och rekommendationer!

MVH

Anthon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ända sedan datorinspelningens början har rekommendationen varit att ha en systemdisk, där operativsystemet och program ligger, samt en inspelningsdisk som du lägger alla dina projekt på. Det måste då vara två enskilda fysiska hårddiskar, alltså inte två partitioner.

Dock har ju hårddiskarna blivit såpass snabba idag att man helt enkelt kan bortse från denna rekommendation, i de flesta fall. Jag har tillochmed "råkat" spela in sexton kanaler samtidigt på ett USB minne (modell några år gammalt). För tillfället används i studion en enda hårddisk på c:a 600GB som både systemdisk och inspelningsdisk, och det går alldeles utmärkt.

Däremot är det ju inte helt fel att ha alla projekten på en separat disk ifall systemdisken skulle krascha eller om något annat skulle hända. Dessutom är det ju också lättare att hantera vid arkivering.

De enda fall jag kan tänka mig där man behöver maximal diskprestanda vid inspelning är ifall man behöver hantera och uppspela hundratals spår samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att däremot blanda tunga samplingsbibliotek med massa audiospår som ska streamas kanske inte är så lyckat. Tycker det är ganska klokt att köra totalt tre diskar; En system som inte behöver vara stor eller snabb, en för projekten (audiospåren) och en för samplingsbiblioteken för VSTis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att däremot blanda tunga samplingsbibliotek med massa audiospår som ska streamas kanske inte är så lyckat. Tycker det är ganska klokt att köra totalt tre diskar; En system som inte behöver vara stor eller snabb, en för projekten (audiospåren) och en för samplingsbiblioteken för VSTis.

Sant sant. Dessutom är ju diskutrymme tämligen billigt också, så det gör inte saken sämre att dela upp det. Däremot tror jag inte längre det är någon nödvändighet som det var förr tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok! det är så det ser ut!

hur är det sedan med "snabba diskar" är det 7200 spinn som gäller antar jag? är det också viktigt med firewire?

Beror ju på hur många spår du tänkt jobba med samtidigt samt hur mycket samplingar som ska "streamas" direkt från disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur många spår du tänkt jobba med samtidigt samt hur mycket samplingar som ska "streamas" direkt från disk.

ja, det är iof intressant för jag jobbar ju gärna med mina projekt i midi-form så länge det går. menar du att en intern hårddisk jobbar mycket bättre än en extern? det är en mac pro som ska inköpas. är det smartare att lägga in en extra intern hårddisk tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer eventuellt också behöva en kabel från firewire 800 till firewire 400 (eftersom nya mac pro modeller tagit bort 400)

vet någon en sida där man billigt kan beställa en sådan?

dvi till vga konverterare kanske också något tips?

tack så mycket! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

borttappad i kabeldjungeln!

du som mac-ägare, vet du om denna kabel skulle funka till dvi-uttaget på en mac pro?

http://www.amazon.co.uk/Cabling4Less-DVI-V...7122&sr=1-1

haha. skit också. blev just övertalad av flickvännen att köpa "kvalitets-grejer" på mac store istället. antar att hon har en poäng... onekligen bättre än "cabling4less" trots att jag blev ganska betuttad, hehe 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hur som helst,

skippa mina tidigare obesvarade och flummiga inlägg.

jag har ju sedan tidigare en firewire-kompatibel MAXTOR-disk. skulle det vara problematiskt måntro att använda sin 1st interna till både inspelning och systemfiler och sedan ha min externa som samplingsbibliotek?

jag kommer i nuläget inte göra inspelningar mer än på högst 3 spår i taget... studion är mer planerad för post-prodution än inspelning.

kan ändå effekten av att ha en superstark mac pro bli oanvänd ifall jag inte planerar upplägget med mina diskar tillräckligt?

mkt tacksam för svar!

Redigerat av AnthonW
Link to comment
Dela på andra sajter

Digi har ju "krav" på chipsetet i FW diskarna, måste tydligen vara oxford chip för att dom kan garantera att det ska gå perfekt.

Hade du mac eller?

Isåfall rekommenderar dom ju inte att att man spelar in på Mac HD

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det är iof intressant för jag jobbar ju gärna med mina projekt i midi-form så länge det går. menar du att en intern hårddisk jobbar mycket bättre än en extern? det är en mac pro som ska inköpas. är det smartare att lägga in en extra intern hårddisk tycker du?

Absolut! Bästa prestandan och billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Absolut! Bästa prestandan och billigare.

ok! det tackar jag så mycket för det svaret. var och beställde min dator idag. köper en extra disk när jag går och hämtar den.

för övrigt ligger jag och blir kallsvettig av tanken på vilka pengar det rör sig om att investera i mac. 😳 men, å andra sidan, vad är pengar i jämförelse med möjligheten att förhoppningsvis äntligen kunna få utöva sina projekt till det yttersta!

tack för all hjälp!

Redigerat av AnthonW
Link to comment
Dela på andra sajter

n1kko (oregistrerad)

Funderat på en sak. När ni kör flera externa FW diskar, hur fungerar det egentligen? Ganska många datorer (iMac, Macbook pro osv) Har ju bara ett FW uttag. Hur delar ni upp det? Dom flesta har ju ett FW ljudkort också. Det är blir ju ganska många fler enheter än vad det finns uttag. Bara att köpa en FW hub?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...