Jump to content
Annons

Vad är det som gör skillnaden i en preamp?


ralleman

Recommended Posts

Tjena!

Jag undrar vad det är som egentligen gör skillnaden i preamps? handlar det om frekvens omfånget eller vad är det som gör att man hör skillnad?

Jag äger nämligen en Mbox2 och ett Behringer UB1622FX PRO mixerbord. Jag undrar om jag ska köra mikrofonen igenom mixerbordet eller direkt in i ljudkortet...?

MVH Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag undrar vad det är som egentligen gör skillnaden i preamps? handlar det om frekvens omfånget eller vad är det som gör att man hör skillnad?

Jag äger nämligen en Mbox2 och ett Behringer UB1622FX PRO mixerbord. Jag undrar om jag ska köra mikrofonen igenom mixerbordet eller direkt in i ljudkortet...?

MVH Rasmus

Prova båda och bestäm dig sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är flera saker. Tex hur lastar preampen mikrofonen, preampen har en impedans som ska passa mikrofonen. Så en preamp som är bra med en mikrofon är inte nödvändigtvis bra med en annan mikrofon. Sedan kommer saker in som hur mycket gain och hur mycket brus som preampen har. Distorsion och frekvensgång. Sedan ska preampen också kunna driva ingången på ljudkortet eller mixern på ett bra sätt precis som mikrofonens impedans påverkar preampen har preampen en impedans ut.

Och givetvis ska den ha rätt styrka ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläger på pme.

Sedan färgar de olika.

...eller så färgar de så lite som möjligt...

De kan också ha olika transientsvar - och beroende på ljudkälla och personlig smak så kan antingen ett snabbare eller långsammare transientsvar vara önskvärt för det som är aktuellt att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...