Jump to content
Annons

Tips på USB ljudkort?


chrisgroove (oregistrerad)

Recommended Posts

chrisgroove (oregistrerad)

Hej.

Jag försökte söka på forumet efter USB ljudkort, men hittade inte så mycket.

Det jag söker är ett USB ljudkort till min nya MacBook. Varför USB? Jo för att Apple tog bort FW på den nya MacBooken. 🙂

Jag behöver inte mer än 2x in / 2x out då jag i princip bara spelar in sång och lite gura. Men det skadar ju inte om man hade någon extra in/ut.

Jag arbetar i Logic Pro 8 och Reason 4 och producerar allt i från house till reggae.

Dom korten jag har kollat lite på är: NI Audio Kontrol 1 och Mbox 2. Men vad har ni för tips?

Budgeten kan jag tänka mig lägga runt 3000-6000kr.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Jag försökte söka på forumet efter USB ljudkort, men hittade inte så mycket.

Det jag söker är ett USB ljudkort till min nya MacBook. Varför USB? Jo för att Apple tog bort FW på den nya MacBooken. 🙂

Jag behöver inte mer än 2x in / 2x out då jag i princip bara spelar in sång och lite gura. Men det skadar ju inte om man hade någon extra in/ut.

Jag arbetar i Logic Pro 8 och Reason 4 och producerar allt i från house till reggae.

Dom korten jag har kollat lite på är: NI Audio Kontrol 1 och Mbox 2. Men vad har ni för tips?

Budgeten kan jag tänka mig lägga runt 3000-6000kr.

Tack på förhand!

mbox 2 är sjyst om du vill köra pro tools. Du kör redan logic och om du inte absolut vill ha möjlighet att köra pro tools också så kan det ju vara smart att kolla på ett ljudkort där du slipper betala för ljudkort + programvara (mbox 2) och få mer ljudkort för pengarna istället. Annars är mbox 2 ett bra kort imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag försökte söka på forumet efter USB ljudkort, men hittade inte så mycket.

Det jag söker är ett USB ljudkort till min nya MacBook. Varför USB? Jo för att Apple tog bort FW på den nya MacBooken. 😛

Jag behöver inte mer än 2x in / 2x out då jag i princip bara spelar in sång och lite gura. Men det skadar ju inte om man hade någon extra in/ut.

Jag arbetar i Logic Pro 8 och Reason 4 och producerar allt i från house till reggae.

Dom korten jag har kollat lite på är: NI Audio Kontrol 1 och Mbox 2. Men vad har ni för tips?

Budgeten kan jag tänka mig lägga runt 3000-6000kr.

Tack på förhand!

http://www.apogeedigital.com/products/one.php

Finns inget mer att säga!

PS. jo förresten, du skulle ju ha 2 in o ut, men överväg detta iallafall, eftersom ljudkvaliteten för det priset är oöverträffad.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.apogeedigital.com/products/one.php

Finns inget mer att säga!

PS. jo förresten, du skulle ju ha 2 in o ut, men överväg detta iallafall, eftersom ljudkvaliteten för det priset är oöverträffad.

Jasså, hur vet du det? Har du jämfört med något?

Har inte sett några specar någonstans och den har likt Duet bara obalanserade utgångar och volymen styrs digitalt innan DA-omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, hur vet du det? Har du jämfört med något?

Har inte sett några specar någonstans och den har likt Duet bara obalanserade utgångar och volymen styrs digitalt innan DA-omvandlaren.

Har lyssnat på lite saker som är inspelade med mikrofonen som är inbyggd i ljudkortet, och det låter väldigt bra tycker jag. Sedan är ju Apogee kända för deras AD/DA omvandlare vilket du säkert visste.

Hur som helst så verkar det inte vara för dig eftersom du behöver fler in o ut, + helst balanserad utgång till dina högtalare. Ville upplysa om detta kort ifalll du missat det och det är ju jäkligt snyggt också=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att M-AUDIO Fasttrack Ultra är ett väldigt prisvärt USB ljudkort.

Den har inte gjort mig besviken än, vissa tycker att hörlursförstärkaren e lite låg, själv tycker jag den e tillräcklig, och de säger jag bara inte för att jag har den själv.

Hade en presonus fp10 innan som kunde malla på mer i hörlurarna, men jag hade inte högre än va fasttracken klarar av att ge. (beror väl på vilka lurar man har antar jag också)

Man vill ju inte få hörselskador för att man kan...

hursomhelst... den finns i två olika utföranden.

Köpte min från www.dv247.com. Dom kan ja rekommendera. Dom är ganska mycket billigare än i Sverige. I alla fall på de ljudkortet.

Kolla begnagat också.

Ha´re!

Link to comment
Dela på andra sajter

chrisgroove (oregistrerad)

Tack för alla tipsen!

Hur är preampsen på dom olika korten? Man vill ändå ha bästa möjliga inspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...