Jump to content
Annons

Tascam US-122

Recommended Posts

jakthund (oregistrerad)
Postat

Hjälp!!

jag sitter o komponerar lite musik på min gamla synt (Yamaha SY 99) och behöver nog köpa ett juste ljudkort. En kille jag känner lite grann har erbjudit mig att köpa hans gamla ljudkort Tascam US-122. Han hade dessutom hittat ett oanvänd Cubase LE som jag kunde få på köpet.

Han vill ha 1200kr. för detta.

Någon som kan uttala sig om detta är ok. grejor o rätt pris.

Jag vill även kunna sjunga in o ev. lägga till gitarr.

Jag har ett gammalt Cubase VST 32 som krånglar hela tiden.

Några snälla som kan hjälpa mig på traven?

Annons
Postat (redigerat)

Det finns två ljudkort, Tascam US-122 (usb 1.1-ljudkort) och Tascam US-122L (usb 2.0-ljudkort).

Detta är Tascam US-122:

i-68-17-64-0-13E8494C.jpg

Detta ljudkort klarar att ta emot både gitarr och sång t.ex.

Det har ju två line ingångar (valbar Hi-Z dessutom för elgitarr t.ex.)

Det har även två fantommatade mikingångar.

Det har midi in och ut.

Det har tele ut.

Jag tror dock att det är ett 2-kanals ljudkort, så man kan inte spela in fyra separata spår samtidigt.

Men om man vid något tillfälle vill spela in en konsert/rep med flera mikar, kan man koppla till en mixer till line och koppla mikarna till mixern.

Spåren blir förvisso inte separerade i datorn sedan, men...

Men det värsta är att Tascam US-122 är ett usb 1.1-ljudkort.

Det SKA ingå Cubase LE (är det den specifika cd-n han menar?) och Giga Studio till US-122.

Cubase LE kan man klara sig rätt långt med. Se till att få REGISTRERINGSKODEN för Cubase LE bara, för annars kan du inte använda det!

Till US-122L å sin sida kommer ett programpaket också.

Tascam US-122-modellerna är usb-ljudkort som INTE ska ha nätström och är Tascam US-122 i bra skick och du har en gammal dator är väl 1200 kr ett fynd.

Boströms Ljud tar 1886 kr om det inte utgått även där, men för det mer aktuella Tascam US-122L finns det flera butiker i landet som tar 1795 kr.

Har du köpt det där andra gamla Cubase-et? På vad sätt krånglar det?

Läs gärna reviews om Tascam US-122 och Tascam US-122L på Harmony Review Central, Sound On Sound och liknande...

En del rosar möjlighet med enbart usb-anslutning, andra ratar den...

Men som sagt; US-122 är ett usb 1.1.-ljudkort...

US-122L är ett usb 2.0-ljudkort.

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

Jag har använt ett US-122 av och till under flera år. Har inget att anmärka på varken funktionerna eller ljudkvaliteten. Däremot tycker jag det varit lite si och så med framförandet.

Jag har kopplat det till flera olika laptops (och en stationär). Vid två tillfällen har det varit svårt att få det att leverera ljud utan dropouts (kort ofriviilig tystnad) eller knaster (korta tickande knastrande ljud).

Samtidigt har det funkat helt utan anmärkning på flera moderna Mac-datorer och en urgammal PC med Pentium 3-processor och Via moderkort.

Se till att kolla att det fungerar med din dator. Gör det det sp är 1200:- ett bra pris för att komma igång med musikproduktion.

jakthund (oregistrerad)
Postat

Tack för era svar!

När man går in o tittar på Boströms ljud så heter kortet Tascam US-122L och enl. uppgift skall detta kort heta Tascam US-122. Alltså inget L med på slutet. Får väl hoppas att det är samma kort som menas. Att han glömt bort L på slutet.

Vad tror ni, finns det ett med L på slutet och ett UTAN L eller är det likadant?

😄

Postat (redigerat)

Det är HELT olika ljudkort. Köp INTE det gamla Tascam US-122, det har bara usb 1.1, vilket är en klen standard - du kommer sannolikt att få problem med knaster och liknande om du har en ok dator idag. Jag har tagit reda på mer om ljudkorten du talar om nu, från studioanvändare och hemanvändare.

Köp istället det nya - med garanti - som heter Tascam US-122L. Det finns i rätt många butiker i landet, från 1795 kr, MB t.ex. Igår när jag tittade så hade dock Boströms bara det gamla... Men som sagt, rätt många butiker har ju det nya förbättrade Tascam US-122L med usb 2.0 (även bakåtkompatibelt med usb 1.1).

tas_us122l_lg.jpg

Enligt min erfarenhet är det skillnad mellan usb 2 och usb 1.1.

Redigerat av debatt
Postat

För 1200 spänn verkar det mycket att välja på inom begmarknaden om man kollar på typ Blocket.

Kolin

jakthund (oregistrerad)
Postat

Tack igen för råd!

Jag har tagit åt mig detta och kommit överrens med säljaren att om han ser till så att kortet funkar på min dator så ger jag tusen spänn för det och hoppas sedan att det inte skall strula.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.