Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att spela in elgitarr med en amp DI, alltså en DI box som man sätter mellan förstärkaren och högtalaren? Exempel på sådana är Radial JDX och Suhr ISO line box. Hur blir resultatet jämfört med att micka upp med en sm57?

/Magnus

Annons
Postat
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att spela in elgitarr med en amp DI, alltså en DI box som man sätter mellan förstärkaren och högtalaren? Exempel på sådana är Radial JDX och Suhr ISO line box. Hur blir resultatet jämfört med att micka upp med en sm57?

/Magnus

Hade ett tag en Palmer PGA04 ( tror jag den heter ).

Den fungerade bra men lät aldrig lika bra som uppmickat.

Så den fick säljas.

Fördelen med palmern mot andra liknande boxar är att den samtidigt fungerar som loadbox.

Postat
Hade ett tag en Palmer PGA04 ( tror jag den heter ).

Den fungerade bra men lät aldrig lika bra som uppmickat.

Så den fick säljas.

Fördelen med palmern mot andra liknande boxar är att den samtidigt fungerar som loadbox.

Okej, på vilket sätt lät den dåligt? Jag som är hemmastudioamatör och inte riktigt har tid och tålamod att hitta bra mickpositioner osv, tror du jag hade kunnat ha nytta av en? Alltså om du jämför en slarvigt uppmickad förstärkare med en DI, är det fortfarande bättre med mickad?

Postat

Jag sa inte att den lät dåligt.

Kändes inte äkta.

Om du placerar en sm57:a framme vid gallret mot kanten där konen möter pappen på elementet.

Där har du oftast ett bra grundljud.

Det bör låta bättre än med en DI-box med cab simulator JA.

Låter det inte bra kanske det är något annat som inte är som det ska.

Postat

Om vi säger så här.. Har du inga problem att spela så pass högt att din förstärkare låter bra så alltid uppmickning att föredra.. Har du däremot inte möjlighet att spela så högt, grannar etc,.. Då är en sån box lösningen eftersom den får din förstärkare att jobba för fullt men inte låta så mycket i högtalaren.. Sen är det väl ingen hemlighet att även högtalaren till din förstärkare är viktigt för soundet.. Själv gillar jag soundet av Celestion Green Back.. Och det får man inte med med en sådan box.. 😄http://fenderbluesjunioramps.com/mods-part...stion-speakers/

Postat (redigerat)
Om vi säger så här.. Har du inga problem att spela så pass högt att din förstärkare låter bra så alltid uppmickning att föredra.. Har du däremot inte möjlighet att spela så högt, grannar etc,.. Då är en sån box lösningen eftersom den får din förstärkare att jobba för fullt men inte låta så mycket i högtalaren..

Ingen av de två han föreslog fungerar som loadbox.

Redigerat av DrHans
Postat (redigerat)

Hoppsan.. Utgick från att det var en loadbox då den skulle sitta mellan förstärkare och högtalare.. Men då är det ju ännu värre ju 😄

Ålrajt.. Kan i alla fall informera om att den enda jag var någorlunda nöjd med var denna http://www.amptone.com/hkredbox.htm. Funkade bra live i alla fall. (jag är ingen gitarrist jag är ljudtekniker) 😄

Ingen av de två han föreslog fungerar som loadbox.
Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.