Jump to content
Annons

Mac Pro eller Alienware


Päng

Recommended Posts

Tjabba

Jag letar nya bärbar studio data och väljer mellan två just nu;

Dell Alienware m17x

Intel® Core™ 2 Quad Q9000-processor (2,00 GHz, 1 066 MHz FSB, 6 MB L2-cache)

Dubbla 1 GB SLI® GDDR3 NVIDIA GeForce GTX 260M-grafikkort

4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]

500 GB hårddisk (7 200 v/min) med fritt fall-sensor

och Macbook Pro 17tum

3.06GHz Intel Core 2 Duo

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM

500 GB Serial ATA-hårddisk (7200 varv/min)

NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT med 512MB

Vill att datan ska räck så långt som möjligt och för proffesionellt bruk. Den ska erätta en stationär så gott som möjligt.

Jag är mest van vid PC och Cubase men kanske ska byta över till mac för Logic och Pro Tools.

Ska gå Sae till hösten och då blir det mest Logic och Pro tools.

Funderingar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Någon som vet om dom kommer uppdatera macbook pro med quad processor nu i oktober?

Annars undrar jag väl mest om 3.06 dual core klarar av att hänga med proffesionellt bruk?

Det är processor jag är mest tveksam över.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=891791

Går förbi iMac 2,8 lite. Ca 25kanaler.

Att tilläga är att detta inte är ett vanligt test. Utan spår som är belastade väldigt tungt med pluggar. Ovanligt mycket. Så om du jobbar mest med audio filer, lite effekter, pluggar och samt midid. Så 70 eller 90 spår är inget problem. Sedan kan du ju frysa spår och bounca ner dem.

Men för pro är det ju ändå mac pro. Sedan vet man ju inte vad folk menar med pro idag dock. Så vad är det användnings område.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Alienware är väl för gamers i första hand? 😛
Ja, Alienware är Dells märke för speldatorer med spejsig design.

Att gamers är målgruppen förklarar också dubbla grafikkort med SLI.

Ska du ha ett PC-alternativ som motsvarar MacBook Pro och lämpar sig för musikproduktion, så finns det tillverkare som gör musikdatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Alienware är Dells märke för speldatorer med spejsig design.

Att gamers är målgruppen förklarar också dubbla grafikkort med SLI.

Ska du ha ett PC-alternativ som motsvarar MacBook Pro och lämpar sig för musikproduktion, så finns det tillverkare som gör musikdatorer.

Exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på alienware just för att det är en av de få med quad processor i bärbart format.

Men MBP:n har inte fyra kärnor, den har också två.

Jag tycker visserligen att du borde ha en Mac, men samtidigt vill jag inte att du jämför äpplen och päron 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Exakt vet jag ännu inte för jag har ingen bra bild av proffs bruk. Tänkte om någon kanske hade en ide av ungefär vad man behöver om man producerar musik proffesionellt, då menar jag inte bara hobby pyssel (även om sådana projekt kan vara stora) utan stora projekt som man kan stöta på som producent och ljudingenjör.

Jag vill att min 3.06 dual macbook pro ska orka med ett tag in i framtiden. Och det är processorn som oroar mig mest.

Den ska klara av musik skapande av alla stilar, som ett arbete.

Redigerat av Päng
Link to comment
Dela på andra sajter

Varning ! Köp inte en Dell !!

Jag har bara haft problem med min Dell inspiron 9400, den lämpar sig inte så bra till musikproduktion, jag fick bl.a

inaktivera dvd/cdrw spelaren, annars hackade och knastrade det vid både upp och inspelning, fast jag ställde om bufferten för latency, installerde senaste

drivrutinerna för ljudkort (saffire) m.m.

Om du ska fortsätta med pc så köp en Frost som är mer anpassad efter musikprod.

Själv tänker jag gå över till mac efter flera års användning av pc :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då kommer det att gå åt helvete isåfall med en macbook pro. Fattar inte riktigt dit resonemang alltså :S....men det skiter jag i.

Är man proffesionell användare så kan man stöta på en hel del saker. Du kanske ska spela in in symfoniorkester eller liknande. Men hur som helst ska du ha en mac pro då. Kanske late 2008 8core. Eller så blir det det nya. Med snabbare processor. Då kan du ha den ganska länge med utan problem. Men nu är vi uppe i pris över 50,000kr. I alla fall som du beskriver det.

Så glöm macbook pro. Mac pro är ditt val. Och då inte. standardconfigen. Du får en dator som klarar av allt man kan tänka sig stöta på. Och du kan ha den i flera år. Sedan även trycka in flera dsp kort men du vill. Så kommer allt att lösa sig.

:rolleyes:

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetar man proffesionellt så är priset inte så viktigt. Datorn drar man av i bokföringen. I det här fallet så måste du ha datorn för att arbeta. Då kan man få dra av hela beloppet med en gång, annars är det 20% om året i 5 år.

Stämmer. Men det förutsätter att det finns något kapital. Är det helt nytt måste han tjäna in datorn först.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Arbetar man proffesionellt så är priset inte så viktigt. Datorn drar man av i bokföringen. I det här fallet så måste du ha datorn för att arbeta. Då kan man få dra av hela beloppet med en gång, annars är det 20% om året i 5 år.

En dator för 10 000 istället för en för 50 000 så innebär det att jag har en månadslön att ta ut.

Har gärna pengar över till semester också.

En dator är ju inget man får igen pengar på när man säljer den så där lägger jag gärna så lite som möjligt.

Men det är ju bara jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som företagare leasar man kanske i början. Datorer som strular kan kosta mycket pengar i arbetstid. Kvallite är viktigt när man arbetar proffisionelt. Jag intonerar inte gitarrer med en 2oo:- stämmaskin. Min kostar 1800:- Tidigare hade jag en Petersson 3500:-. Strobstämmare går snabbare att läsa av. Tid är pengar. Snålheten kan bedra visheten. Den dyrare produkten kan bli billigare i längden. För c:a 6-7 år sedan slängde jag min Mac Se. Funkade fotfarande perfekt, dock 6 mhz i hastighet. Den köpta jag i slutet på 80-talet. De du 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, kollat på mac pro. Men jag tänker framtids mässigt. Kanske drar på en macbook pro nu och senare en mac pro på det.

Spela gör jag endast på Xbox360. Men alienware va frestande med quad i bärbar. Men det kanske kommer i Mac till hösten.

Vill just nu helst ha en bärbar då mesta inspelandet ska fungera mobilt. Men mac pro verkar vara en fin sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...