Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er,

Har för första gången använt mig av ett 3d-program som ni säkert ser.

På bilden ser ni vart jag tänkte bygga mina superchunks bla.

Problemet är som ni ser på bilden den öppna planlösningen med vardagsrum och kök i samma rum. I köks hörnan finns inget ytrymme för dämning.

Min fråga är om ljudet det förvrängs på något sätt då jag bara har möjlighet att bygga superchunks i högra hörnen?

post-21175-1247263125_thumb.jpg

Redigerat av audioman
Annons
Postat

Fortfarande ingen som kan uttala sig om dämpning från ena sidan skadar mer än ingen dämpning alls ? 😛

Postat

Akustik experterna är nog ute i solen och dricker öl,

du får säkert svar på din fråga om du "bumpar" den ett par gånger.

Mvh

Björn 😛

Postat
Fortfarande ingen som kan uttala sig om dämpning från ena sidan skadar mer än ingen dämpning alls ? 😛

Tja, jag är ingen expert då jag själv håller på och försöker reda ut alla begrepp.

Men eftersom det är basen du vill dämpa något i hörnen så borde inte dina hörnabsorbenter vara några problem, även om du bara har två. Dock så har de ingen funktion på sk. stående vågor. Och det svaret kommer du säkert få från dom som vet och de kommer med all sannolikhet att referera till Crunchers mastodonttråd om helmholtzabsorbenter.

I vår replokal fixade vi tre av fyra hörn och det blev ljudmässigt bättre än tidigare. Vi satte också upp massor med absorbenter på väggarna. Vi har dock problem med stående vågor där så det får bli mätningar och helmholtzare i framtiden.

När det gäller dämpning och diffusering så ska du tänka på att ha ett live end och ett dead end. Live end är från där du sitter och bakåt. Där kan diffusorer vara lämpligare. Framför dig och från sidan så är det absorbenter som gäller. Tryck sedan högtalarna mot väggen för att undvika SBIR-effekter.

Tja det är vad jag fattar iallafall... 😄

Lycka till.

Peter

Postat

Det kommer inte att bli bra som du har det på bilden, utan du måste eftersträva symmetri i kontrollrummet om du inte ska få slagsida i ljudbilden. Med utseendet på ritningen, så borde du placera monitorerna mot väggen mellan dina superchunks i stället.

Du kan få lite grundläggande info i min lilla artikel HÄR. 😛

Postat
Det kommer inte att bli bra som du har det på bilden, utan du måste eftersträva symmetri i kontrollrummet om du inte ska få slagsida i ljudbilden. Med utseendet på ritningen, så borde du placera monitorerna mot väggen mellan dina superchunks i stället.

Du kan få lite grundläggande info i min lilla artikel HÄR. 😛

Hej Claes,

Har det så stor betydelse när hörnabsorbenterna bara tar hand om vissa basfrekvenser?

För mellanregister och högre borde det väl vara viktigt med symmetri, men för basen...?

Om han placerar mellan superchunksen så riskerar han väl bara att få reflexer ifrån ena hörnet bakom sig, eller är jag ute och cyklar igen?

Peter

Postat
Hej Claes,

Har det så stor betydelse när hörnabsorbenterna bara tar hand om vissa basfrekvenser?

För mellanregister och högre borde det väl vara viktigt med symmetri, men för basen...?

Om han placerar mellan superchunksen så riskerar han väl bara att få reflexer ifrån ena hörnet bakom sig, eller är jag ute och cyklar igen?

Peter

Superchunks kommer inte att absorbera bas (under ca 100-150 Hz) effektivt, sa om det ar fraga om basbekymmer sa skulle jag rekommendera en annan losning men det ar saklart battre an ingenting. Precis som Claes papekar sa ar symmetri onskvart i kontrollrum.

Postat
Superchunks kommer inte att absorbera bas (under ca 100-150 Hz) effektivt, sa om det ar fraga om basbekymmer sa skulle jag rekommendera en annan losning men det ar saklart battre an ingenting. Precis som Claes papekar sa ar symmetri onskvart i kontrollrum.

Precis - och superchunks absorberar dessutom både mellanregister och diskant utmärkt, så att ha sådana enbart på högersidan, är direkt förödande för ljudbalansen.

Superchunks och andra liknande metoder är aldrig gjorda för en viss frekvens, utan de suger i sig och dämpar allt (utom om det handlar om stående vågor).

Postat (redigerat)
Precis - och superchunks absorberar dessutom både mellanregister och diskant utmärkt, så att ha sådana enbart på högersidan, är direkt förödande för ljudbalansen.

Superchunks och andra liknande metoder är aldrig gjorda för en viss frekvens, utan de suger i sig och dämpar allt (utom om det handlar om stående vågor).

Ljudbalans vill man ju så klart uppnå. Om man skulle skippa superchunken i den högre bakre delen och istället sätta upp en superchunk i "ställning" liknande den jag bifogar på främre vänster sida på lika långt avstånd från monitorplatsen som det högra så borde väl ljudbalansen öka?

Eller vad säger ni?

I och med detta har jag ju skapat mig ett vänster främre hörn.

post-21175-1248015477_thumb.jpg

Redigerat av audioman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.