Jump to content
Annons

Har du blivit blåst på gaget nån gång?


Per Boysen

Recommended Posts

Hej!

Jag gör efterforskningar inför en kommande artikel och skulle vilja höra historier om hur du, ditt band eller någon ni känner, åkt på blåsningar i samband med att man åkt ut och spelat live. Dela gärna med er av råd och tips! För det är ju så att när man råkat ut för något riktigt botten-napp tar man med sig erfarenheten av hur det går att undvika samma smäll i framtiden. Så vad ska man se upp med när man bokar gig, planerar turné, hyr PA etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
Hej, passar på att bumpa tråden. Är det ingen som har haft problem med att få gaget utbetalt?

Alldeles för ofta tycker jag - om man får betalt överhuvudtaget. Man kan få 2000 spänn för att gnugga Creedence-låtar en kväll på en pub, men så fort man uppträder med eget material så får man göra det gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit lovad resersättning från Sensus sisådär 5 gånger men aldrig fått en krona.. Dom har sagt att dom satt in pengar på mitt konto men jag har då aldrig sett något av några pengar...

Dock ska tilläggas att sensus i västervik inte har någon koll på någonting. Så säger inget ont om sensus i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

säger inget ont om sensus i allmänhet.

Nej, det har du så rätt i. Jag har själv ringt arrangörer som bedyrat att de satt in pengarna på mitt konto, mot den faktura jag skickat. Men vid kontroll av kontot har inga pengar satts in. I mitt fall gick jag inte till domstol med detta eftersom det för min del fanns mer, och bättre jobb, i sikte från denna arrangör. Och det visade sig senare att jag "tjänade mer" på att inte bråka om det tillfälle då gaget uteblev. Trist, men ett typiskt "sad facts of life"-scenario man får leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man blivit blåst. Summorna behöver vi inte dra upp kanske.

Men vid större framträdanden med faktura, och INTE få betalt... Inte för man ligger back, men det är fan riktigt jävla dålig stil.

Tur att man har manager som är stenhård i förhandlingar.

6 tjocka bosnier är på väg till de som inte betalar nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har du så rätt i. Jag har själv ringt arrangörer som bedyrat att de satt in pengarna på mitt konto, mot den faktura jag skickat. Men vid kontroll av kontot har inga pengar satts in. I mitt fall gick jag inte till domstol med detta eftersom det för min del fanns mer, och bättre jobb, i sikte från denna arrangör. Och det visade sig senare att jag "tjänade mer" på att inte bråka om det tillfälle då gaget uteblev. Trist, men ett typiskt "sad facts of life"-scenario man får leva med.

Ja sensus är skitbra om man kommer till rätt människor, men det finns faktiskt många som jobbar där som inte tar sitt jobb på allvar (precis som på alla jobb). Men ofta är det som du säger att man får ut mer av sensus än man förlorar på det =)

Link to comment
Dela på andra sajter

När bokningsbolag bokar oss är det ju de som fakturerar arrangören och vi får alltid ut de pengar vi skall ha. När vi tar egna spelningar, med eller utan skrivet kontrakt, kräver vi alltid betalning omedelbart INNAN vi spelar. Denna diskussion tar vi direkt vid den första kontakten med arrangören och upprepar vid alla kontakter med densamma. Skrivs det kontrakt, kräver vi att det står att kontantbetalningen skall ske alldeles före showtime. Arrangörerna går alltid med på det. Vi har ju redan riggat o soundcheckat och arrangören skulle ju märka om vi försöker smita. Anledningen till detta förfarande har varit en del skräckhistorier som vi hört från andra. Vi har dock alltid fått med oss pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag blev ganska blåst en gång när jag skulle göra ett jobb som ljudtekniker åt ett coverband. Har en kontakt på ett eventföretag som hade fått en bokning av både utrustning och band till en fest för högskolan i en stad. Eftersom han själv spelade i coverbandet kunde han inte köra ljudet samtidigt utan ringde och frågade om jag var intresserad. Han sa att jag skulle få 150:-/timme + resa och det är ju ganska bra betalt så jag tog jobbet.

När vi hade riggat upp och soundcheckat skulle det vara middag för studenterna från högskolan och vi (bandet + jag) skulle hänga hemma hos en i bandet som bodde i närheten tills det var dags att gigga. Då kom dom på att dom behövde någon som växlade mellan att spela cd och talmick under middagen och dom lovade ytterligare 500:- eftersom det inte ingick i det första avtalet, så jag tog det.

När pengarna kom så småningom fick jag 250:- inkl. resa. Min kontakt på eventföretaget sa att det hade blivit fel i deras kalkyl och det jag fått var dom där extra pengarna för att sitta med under middagen och växla mellan cd och talmick, men eftersom dom betalat till eventföretaget hade dom dragit hälften i sociala avgifter och allt vad det heter. Kort sagt; efter drygt 17 timmars jobb fick jag ut totalt 104:- (efter att resan var betald) har jag för mig. Så nu är jag alltid jättenoga med att verkligen dubbelkolla och få alla att lova att det finns pengar innan jag tar ett jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

1983 åkte ett för den tiden känt heavey metallband till en tvådagars spelning på öland. Managern hade fixat spelningen men var inte med. Jag var anlitad som ljudtekniker åt bandet och åkte med dom. Bassisten i bandet hade den senaste kontakten med managern och detta var på tiden innan mobiltelefonerna fanns för gemene man. Efter ölandsbron dök affischerna upp längst vägen mot Borgholm. Väl framme visade det sig att bandet skulle spela på en restaurang med 18 års gräns. Ägarna till restaurangen gick inte att övertala om att ändra åldersgränsen och utanför stod suktande ungdomar o ville in. Managern gick inte att få tag i. Som tur vad så hade det utlovats mat o fri öl till bandet. Vi åt och drack. Efter första kvällens spelning så kom ägaren med två stora schäferhundar o sa till bandet: Ja ni har ju druckit en del öl oxå och drog det från gaget. Det visade sig vara en Blues Brothers i verkligheten. Bandet blev skyldig pengar. Det gjordes en deal... om bandet sket i att spela dagen därpå så fick dom soppa pengar tur o retur o inget mer snack. Ja så blev det, jag fick naturligtvis mina pengar eftersom bandet inte var några banditer... Det blev en kul natt med de fans som fanns på plats.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...