Jump to content
Annons

vad ska jag köpa , mitt ljud bråkar när jag spelar in :)


sosper

Recommended Posts

jag har en line 6 spider 3 30w, jag ska få arbeta ihop 2500kr nästa vecka.. vad tror ni att jag tjänar mest på då jag tycker om att spela in, vissa vet ju vad för problem jag hade från min förra länk..jag vet inte vad jag borde köpa för att ljudet ska ficksa sig när jag spelar in, köpa en ny förstärkare för 2500 och spela in med video kamera eller att köpa ett ljudkort, eller en kompressor/limit/gate mitt ljud har ju bråkat tidigare..

testljud.mp3

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Vad har du för ljudkort nu då? För de slantarna får du ett tc konnekt6 ljudkort för i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag har ett Soundmax ljudkort, inget super bra och inget jätte dåligt ganska standard ☺️

det låter ju lite bättre när man spelar in med video kamera en när man kopplar gitarren till datan just för att ljudet bråkar... och så jag vet faktist inte vad jag ska köpa för att få ljudet att bli bra 😛 jag testade koppla in gitarren till min pappas dator han har riktigt bra dator och det kvarstod så jag antar att det är en Limiter/gate/kompressor eller ett ljudkort men ingen aning om vilket av dem.. 🙁 jag hittade ett ljudkort som heter E-mu 0404 USB2 och då stod det • 2 st. EMU XTC™ Klass-A mikförstärkare. Mycket lågt brus

(-127dBu). Analog limiter, valbar 48V fantommatning, 60dB

Gain. Mik/Linje/Instrument-nivå

• 2 st. balanserade teleutgångar

• 24-bit/96kHz optisk S/PDIF-in/ut, switchbar till AES/EBU

• 24-bit/96kHz koaxial S/PDIF-in/ut, switchbar till AES/EBU

• SNR A/D: 112dB, D/A: 117dB (A-vägt)

• Midi in/ut

• Ministereoteleutgång för monitorering

• Hörlursutgång med volymkontroll

• Oberoende jordlyft för optimal ljudåtergivning

• Hårdvarubaserad 0-latency (mono eller stereo)

• Levereras med Production Tools

Det står något om limiter, det är väl samma sak som kompressor har den den effekten i sig då? så om jag köper den får jag båda två på köpet? xP 🙂 vet inte vad kompressor/limiter är 😛

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
jag har ett Soundmax ljudkort, inget super bra och inget jätte dåligt ganska standard 😐

Ganska standard? För vad då? Spela spel och uppspelning av musik? Inget kort som har med musika att göra i alla fall. Säger allt om att det låter bättre med kameran. Aldrig hört talas om heller så det säger en del med. Vet inte vad du ska köpa? Jag gav dig ju ett bra råd om ett bra kort som du har råd med.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ganska standard? För vad då? Spela spel och uppspelning av musik? Inget kort som har med musika att göra i alla fall. Säger allt om att det låter bättre med kameran. Aldrig hört talas om heller så det säger en del med. Vet inte vad du ska köpa? Jag gav dig ju ett bra råd om ett bra kort som du har råd med.

aa det gjorde du, men är det något krav på ljudkort hur mkt Mhz det ska ha för att klara av gitarr? eller något liknande

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Mhz kan du strunta i.. Däremot skall ljudkortet ha en högohmig instrumentingång ofta kallad Hi-Z eller liknande. minst 1 MOhm..

aa det gjorde du, men är det något krav på ljudkort hur mkt Mhz det ska ha för att klara av gitarr? eller något liknande
Link to comment
Dela på andra sajter

Mhz kan du strunta i.. Däremot skall ljudkortet ha en högohmig instrumentingång ofta kallad Hi-Z eller liknande. minst 1 MOhm..

ok kan jag få lite olika tips på ljudkort? några olika förslag om det finns 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...