Jump to content
Annons

Frank Zappas bästa platta...


Egghuvud

Recommended Posts

Zappa är ju inte lätt att ta till sig. För många framstår väl tyvärr Bobby Brown som det bästa han gjort. Vilket ju inte alls stämmer.

Den mest helgjutna skivan är i min mening Overnight sensation. Där finns inte en dålig låt, vilket jag tycker är ganska sällsynt för skivor i allmänhet. De flesta tröttnar man på ett par spår efter ett tag, som man sedan oftast hoppar över. Men inte ovenight sensation. Varenda låt är lyssningsbar om och om igen.

Man kunde ana det redan innnan Overnight.. men de tidigare plattorna (freak out, m.fl) är alldeles för sextiotalsinspirerade i min smak.

Eftersom, zappa gjorde över 50 skivor exklusive allt eftersläppt material m.m. så är det lätt att gå vilse i Zappadjungeln.

PÅ Overnight Sensation finns alla de ingredienser som gjort honom till en ikon. Hans briljerande gitarrspel, hans zappaeska humor ibland snuskig som i dynamo hum och ibland samhällskritik som i "the slime", hans geniala kompositioner och ett band som får mycket annat att låta amatörmässigt. Eller vad sägs om

George Duke, Ruth Underwood, Ian Underwood, Jean-Luc Ponty m.fl

Köp eller ladda eller få tag på på annat sätt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fattar inte riktigt dethär med Zappa. Har blivit matad med mängder av hans musik men aldrig fastnat för snubben. Visst, det är imponerande kompositioner, intrikat och otroligt intelligent musik, men det tilltalar inte mig ett smack ändå.

Det är roligare att se en dokumentar om honom än lyssna på honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Om overnight sensation innehåller de helt suveräna låtarna Dinah-Moe Humm samt Camarillo Brillo (vilket jag har för mig) så är det en av de bättre, men att sträcka sig till att säga att alla låtar är bra...hmmm...nej.

Zappa har inte - liksom Stones - gjort någon platta med bara bra låtar...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Min enda Zappaplatta är One Size fits All. Hur står sig den, enligt en Zappakännare? Ship Arriving too Late to Save a Drowning Witch lyssnade jag lite på ett tag också...

Jag är inte så glad över att ungarna på lågstadiet sjunger Bobby Brown och att min styvsons pappa spelar den för honom...inte så mysigt med småpojkar som sjunger att det blir sexuellt upphetsade när någon kissar på dem och sådant. Satir, visst; tur att de inte förstår vad de sjunger om, visst; men otrevligt i alla fall. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

One size fits all:

En lite rockigare sida av mr. Zappa. I mitt tycke en kanonplatta.

Har den både på vinyl och CD, och jag måste säga att plattan kommer mer till sin rätt i vinyl-format. Mer tryck! Häftigt omslag dessutom.

"Have You heard the news..............can´t afford no shoes" 🙁

zapp_front.jpg

zapp_back.jpg

Redigerat av mickel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...