Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Har levt med det billigaste keyboardet i flera år nu och har tänkt att avancera uppåt. Den har varit alldelles för dålig ett långt tag, och har dragit mig från att spela på den (den är inte ens tryckkänslig). Spelar på andras instrument.

Hur som helst. Mitt mål är att den ska kunna vara bra akustisk. Mitt huvudsyfte är inte att koppla den till någon dator, även om det gärna får vara möjligt om man ska få lust. Pris ska ligga på runt 5000 eller under. Vill kunna "jamma", dvs bygga på instrument eftersom jag vill kunna spela med lite mer variation. Den får gärna vara tryckkänslig också.. 🙂 Vill kunna utvecklas ganska långt på denna.

Jag har kollat på Casio's, Korg's Yamaha's keyboardar/synthar och hittat ett par.

X-50 = Förstått att man kan göra mycket med det, men är det mest lämpat för studio? Eller funkar det bra som det som hobby keyboard också?

Wk-500

http://www.casio-europe.com/se/emi/highper...specifications/

DGX-230

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe...x230/index.html

Står att den över är perfekt för nyböbörjare.. kan tilläggas att jag inte är det, spelat i 5 år, men utan hjälp av nuvarande keyboard.

Är det någon som utmärker sig eller är det i princip ingen skillnad mellan instrumenten? Tycker som sagt att det är ganska kul att trixa och så. Ge gärna tips själva om ni vet något annat som skulle passa bättre.

Mvh / Mathias

Annons
Postat

Halloj Spyder!

Mina enda råd är att först ta reda på om det är en synth eller keyboard du behöver. (google är din vän, men kortfattat är en keyboard enklare att hantera, men mycket mer begränsad)

Utöver det så skulle jag kolla på www.vendolin.se efter begagnad utrustning eftersom man inte direkt får något "att växa i" för 5000 kronor nytt enligt min erfarenhet.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Halloj Spyder!

Mina enda råd är att först ta reda på om det är en synth eller keyboard du behöver. (google är din vän, men kortfattat är en keyboard enklare att hantera, men mycket mer begränsad)

Utöver det så skulle jag kolla på www.vendolin.se efter begagnad utrustning eftersom man inte direkt får något "att växa i" för 5000 kronor nytt enligt min erfarenhet.

Tack för svar.

Är faktiskt inte säker på vad. Det är möjligt att jag skulle vilja använda den till att kunna spela in och mixa. Men jag vill även bara kunna spela utan inblandning av datorer, kanske för att bara improvisera eller för att spela i band. Det var därför jag tänkte på X-50, som har ett ganska muntert pris och som man igentligen ska kunna göra allting ovan, eller? Jag har dock noll-koll, så som sagt, någon med tips? ☺️

När jag talar om växa i menar jag inte att jag ska bygga en studio.. inget "Learn by 1-2-3 steps" .. men något i mellan, för hobbyisten (om det finns något ord som heter så).

EDIT:

Jag vet ingenting, men DGX630?

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe...x630/index.html

EDI2:

Hittat en DGX620 för 4800, nypris på prisjakt verkade vara 8000 så med det priset verkade det ganska prisvärt. Den ser exakt likadan ut som DGX630, så kan inte vara så stor skillnad än att 630 är ett halvår nyare eller något (620 är från 2008 så jag klarar mig).

Redigerat av Spyder629

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.