Jump to content
Annons

Munspel


ADM1993

Recommended Posts

Tjena

Tänkte lär mig spela munspel. Men jag förstår mig inte på munspelens stämmor. Har sett att man behöver en munspel för varje stämma. Men vad för stämma rekommenderar ni för en nybörjare som kanske tänkte lägga till munspel på några gitarr låtar? Ifall gitarren är stämd till E, borde man köpa en munspel som är stämd till E eller? Är inte speciellt bra på musikteori 😑

Tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Tjena

Tänkte lär mig spela munspel. Men jag förstår mig inte på munspelens stämmor. Har sett att man behöver en munspel för varje stämma. Men vad för stämma rekommenderar ni för en nybörjare som kanske tänkte lägga till munspel på några gitarr låtar? Ifall gitarren är stämd till E, borde man köpa en munspel som är stämd till E eller? Är inte speciellt bra på musikteori 🙂

Tack !

Hej 😄

Om du är nybörjare på munspel, så köp ett som är stämt i den tonart, som låten du ska spela går i.

Om man spelar blues kan man iofs ha muspelet stämt i en annan tonart och bara spela på vissa skalor, men det är överkurs om du är nybörjare.

Köp ett par stycken, beroende på i vilka tonarter din röst/gitarrspel funkar bäst. Kanske oxå ett capo för att kunna transponera om gitarren?

Lycka till

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 🙂

Om du är nybörjare på munspel, så köp ett som är stämt i den tonart, som låten du ska spela går i.

Om man spelar blues kan man iofs ha muspelet stämt i en annan tonart och bara spela på vissa skalor, men det är överkurs om du är nybörjare.

Köp ett par stycken, beroende på i vilka tonarter din röst/gitarrspel funkar bäst. Kanske oxå ett capo för att kunna transponera om gitarren?

Lycka till

GIGAN

Menar du att ifall jag min gitarr är stämt till E så borde jag skaffa ett munspel som också är stämt till?

Jag har hört på vissa sidor att ett munspel som är stämt till A är bättre för personer som tänkte lira det medans dom spelar gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Tänkte lär mig spela munspel. Men jag förstår mig inte på munspelens stämmor. Har sett att man behöver en munspel för varje stämma. Men vad för stämma rekommenderar ni för en nybörjare som kanske tänkte lägga till munspel på några gitarr låtar? Ifall gitarren är stämd till E, borde man köpa en munspel som är stämd till E eller? Är inte speciellt bra på musikteori 😮

Tack !

Vet inte om den här munspelssajten kan vara till hjälp. Det finns ganska mycket gratistips.

Visit My Website

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att ifall jag min gitarr är stämt till E så borde jag skaffa ett munspel som också är stämt till?

Jag har hört på vissa sidor att ett munspel som är stämt till A är bättre för personer som tänkte lira det medans dom spelar gitarr.

Det har ingenting att göra med vilken stämning din gitarr har utan vilken tonart låten har som du spelar. Om det är nån särskild låt du tänkt dig att spela tillsammans med munspelet tar du helt enkelt bara reda på vilken tonart denna låt går i. Annars kan du ju alltid transponera låten till rätt tonart med den tidigare nämnda capon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ingenting att göra med vilken stämning din gitarr har utan vilken tonart låten har som du spelar. Om det är nån särskild låt du tänkt dig att spela tillsammans med munspelet tar du helt enkelt bara reda på vilken tonart denna låt går i. Annars kan du ju alltid transponera låten till rätt tonart med den tidigare nämnda capon.

vilken tonart är vanligast inom gitarr låtar? Sorry, men jag suger på musikteori..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag antar att det är 10-håls diatoniskt munspel du avser lära dig spela, då blir det en fråga vilken typ av musik du vill spela som avger vilka tonarter du behöver.

Vill du spela vismusik, alltså raka melodier så ska du ha ett munspel stämt i samma tonart som visan/låten du spelar. Detta kan jag inte så mycket om. Grundtonen ligger då på hål 1 blås, hål 4 blås, hål 7 blås och hål 10 blås.

Vill du spela blues och rock bör du istället spela i 2:a position eller cross harp som man kallar det, då använder man ett munspel som är stämt en kvint högre än den tonart so låten går i. Blues och även rock spelas ofta i en bluestolva, där en bluestolva i A går såhär:

4 takter A

2 takter D

2 takter A

1 takt E

1 takt D

1 takt A

1 takt E

Till en blues tolva i A använder man ett D-spel i cross-harp, då låter i princip alla intoner bra till bluestolvan och uttonera funkar bra till D-ackordet (blåser du i hål 1-2-3 samtidigt eller 4-5-6 spelar du ett D-ackord). Detta är en extrem förenkling men en början i alla fall.

Vanliga tonarter i blues Munspel som passar i cross harp

A D Många blueslåtar går i A och det är en bra gitarr-tonart.

F Bb En väldigt bluesig tonart men inte så populär blnad gitarrister, ackorden blir visst lite krångliga då.

E A

G C

D G

Vill du ha fler tips så skicka ett PM så kan vi mailas lite, jag hjälper dig gärna igång.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)

Tack Fredrik 😉

Jag har länge undrat över skillnaden mellan grundtonart och munspelstonart i blues.

Wounderbaum!

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...