Jump to content
Annons

Finns det någon översättare?


debatt

Recommended Posts

Hej!

Här är en bild över gitarrhalsens toner för de 12 första banden, om den är stämd i "vanlig" stämning e-a-d-g-h-e.

toner_pa_halsen.gif

Men vad motsvarar varje ton på fingerbrädan på ett piano? Jag vill veta vilken oktav på ett piano jag hamnar på för varje ton på gitarren.

Om jag t.ex. trycker ned femte bandet för a-strängen och slår an så får jag ett "D" - men vilket d på pianot motsvaras det av?

Är det andra, tredje eller fjärde oktaven räknat från vänster? Och så vidare...

Finns det någon bild som "översätter" fingerbrädans toner till ett pianoklaviatur??

Annorlunda uttryckt, om man skulle lägga in ett pianoklaviaturs 7 oktaver på gitarrhalsen - HUR skulle det se ut?

Kom att tänka på denna frågeställning när jag idag skulle dubblera den akustiska gitarrens toner med xylofonens.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man då kombinerar denna fräscha bilds innebörd (från komponera.se) med bilden ovan, så kommer man långt...

noteclef.jpg

Sedan är det bara att bemöda sig om att skriva ut på gitarrhalsen vilken oktav man är på, på pianot...

Tack, Åke för att du talade om att C på band 1 på h-strängen var på oktav 4 på ett piano med 7 oktaver.

Den noten syns ju ovan... ungefär i mitten. Tänk då vad avsides ytterligheternas toner på ett piano kommer...

Hoppas nån mer hade nytta av detta än jag...

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor inte ta denna fragestallning som "seed" for en liten lat?

"Piano player's guitar blues"

Killen maste hoppa in som ersattare for lokala blues bandet under en Fredagskvall. Gitarristen har dott.

Sedan strular han under hela dagen for att fatta "var di olike noterna finns pa en gitar..."

"Got a map from the internet, didn't understand anything, and at the end I just played."

<INSERT amazing guitar solo here>

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man då kombinerar denna fräscha bilds innebörd (från komponera.se) med bilden ovan, så kommer man långt...

noteclef.jpg

Sedan är det bara att bemöda sig om att skriva ut på gitarrhalsen vilken oktav man är på, på pianot...

Tack, Åke för att du talade om att C på band 1 på h-strängen var på oktav 4 på ett piano med 7 oktaver.

Den noten syns ju ovan... ungefär i mitten. Tänk då vad avsides ytterligheternas toner på ett piano kommer...

Hoppas nån mer hade nytta av detta än jag...

nu saknas det bara att du skriver ut alla tonnamn med oktav på pianoklaviaturet hur ska du annars veta när du spela ett tvåstruket a på ett piano?

eller alla andra instrument?

det flesta gitarrister kan kanske bara spela ackord och inte läsa noter

men även den sämste gitarrist måste ju höra vilken oktav han spelar i

och om man spelar efter noter är ju oktaven oviktig eftersom man spelar den noten som står och man inte tänker på att man just nu spelar ett lilla f

har svårt att se att någon skulle ha nytta av denna tråden

det är en fullständigt absurd frågeställning

och hur vet du vilken oktav du sjunger i?

stränginstrument är ju visserligen svårare eftersom man kan spela samma ton i samma oktav på olika strängar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
nu saknas det bara att du skriver ut alla tonnamn med oktav på pianoklaviaturet hur ska du annars veta när du spela ett tvåstruket a på ett piano?

eller alla andra instrument?

det flesta gitarrister kan kanske bara spela ackord och inte läsa noter

men även den sämste gitarrist måste ju höra vilken oktav han spelar i

och om man spelar efter noter är ju oktaven oviktig eftersom man spelar den noten som står och man inte tänker på att man just nu spelar ett lilla f

har svårt att se att någon skulle ha nytta av denna tråden

det är en fullständigt absurd frågeställning

och hur vet du vilken oktav du sjunger i?

stränginstrument är ju visserligen svårare eftersom man kan spela samma ton i samma oktav på olika strängar

Pianoklaviaturet är ju fön så mycket mer logiskt uppbyggd än en gitarrhals, så där behöver jag inte sätta ut vad tonerna heter. Jag vet att en del använder klisterlappar och att det rekommenderas även på de mest avancerade siter - men det behöver jag inte längre. Körde med det för 15 år sedan. 😄

Många gitarrister kan inte läsa noter och det är synd. Nu när kompisen (och hans son) gått en gitarrnotkurs, så tänkte jag plugga in hur fingerbrädan ser ut notmässigt jag också.

Det är bara att stirra på bilden nån kvart då och då tills det sitter.

Jag brukar kunna höra vilken oktav jag befinner mig i naturligtvis, men det skadar inte att ha det framför sig på papper.

Nyttan av denna tråd - eller rättare sagt tydligen, nyttan av denna kunskap är exceptionellt hög. Jag har två klaviaturspelande kollegor som redan är mycket tacksamma, eftersom de nu kan presenteras med notblad över vad jag spelar på akustisk gitarr. De har redan fått det och det snabbar på skapandeprocessen så in i helkorn!

Efter tolfte bandet börjar det väl om sedan, inte sant, så då blir det inga problem.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

NU börjar det likna nåt!! 😄

Från Guitar Theory In Depth. Utmärkt sida, kan rekommenderas:

fretboard-chart5.jpg

Jag är benägen att tro på Akes inlägg ovan, att nyckelhåls-C är band 1 på gitarrens b-sräng. I så fall så är bilden från GTID en oktav fel, och så kan det nog vara, av rent praktiska skäl när man skriver gitarrnoter, det blir bängligt med en massa extrastreck.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ta vit linoljefärg och mattlacka sedan.

De mörka partierna är ju redan där.

Tycker inte att det verkar som om GTIDs bild är fel alls, eller exakt hur är den en oktav fel Vallhagen?

Var ska nyckelhåls-cet ligga annars?

Nyckelhålsc-et ligger väl rätt tycker jag och alla andra toner också om man följer dem på halsen.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

En viktigt detalj som verkar ha förbigåtts är att förklara vettigt i tråden HUR gitarren KLINGAR en oktav lägre än den noteras. Man BÖR skriva ut ett 8va tecken under g-klaven så att detta påvisas. Det glöms ibland och det skapar förvirring emmellanåt.

Alltså. Det egentliga c2 som sitter mellan 2e och 3e strecket i notsystemet uppifrån räknat spelas på gitarren som ett c1. Detta "klingande c1" tas alltså på andra strängen på första bandet. Men om man skriver ut ett 8va-tecken så betyder det att alla utskrivna noter ska klinga en oktav ner och då blir det ett optimalt skrivsätt för gitarr. För då blir noten som sitter mellan 2e och 3e strecket i notsystemet uppifrån räknat ett c1.

Men även om INTE 8va-tecknet är utskrivet så brukar de flesta spela en oktav ner därför att det är lite av praxis. Fast egentligen borde man i så fall spela efter utskriven oktav för att markera att den som skrivit ut noterna har slarvat.

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Från band 13 och därefter så börjar det väl om på så sätt att oktav 4s C-ton nås på H/B-strängen?

Dvs. band 1-12 på gitarren dubbleras på band 13-24?

Jo. På sätt och vis. Men om vi utgår från den ljusaste strängen i detta exempel så heter den ju på korrekt musikspråk e1, dvs ettstrukna e. Om arbetar med stamtonerna (c, d, e, f, g, a, B ) så är nästa ton f1 (band ett), nästa g1 (band tre), nästa a1 (band fem), nästa b1 (band sju). Sen växlar man upp till nästa oktav på band åtta där c2 (band åtta), dvs tvåstrukna c dyker upp. Nästa är d2 (band tio). På band tolv så dyker tonen e upp igen fast nu som tonen e2, dvs tvåstrukna e och sen "börjar man om". Nästa oktavskifte (nu använder jag bara den ljusaste e-strängne som exempel) sker på band 20 där c3 tar vid.

Så man kan inte säga att oktaverna skiftar vid tolfte bandet. Däremot så ligger alltid tonen på tolfte bandet en oktav ovanför tonen på samma sträng fast lös (ej nedtryckt), oavsett stämning på gitarren.

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Piano_stretch.jpg

Jaha... Svante och Spass.

Då måste ovanstående bild med oktavnumren vara fel då?

Eller rättare sagt, bilden visar bara oktaverna och man har råkat sätta nummer på dem.

Men dessa nummer stämmer inte överens med vad tonerna heter i verkligheten.

C1 kommer ju högt upp på brädet...

Ok.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kallas det c2 och inte c4 när det är oktav 4?

😆

Det är inte ett c4. Oktav nummer fyra för dig verkar vara räknat från lägsta oktaven på pianot! Och den oktaven är INTE oktav nr 1 enligt traditionell notation. Beroende på vad för slags tonomfång du har på ditt piano så heter ju den lägsta oktaven lite olika! I bildexemplet nedanför så heter den lägsta tonen B2/Subkontra-B och ingår i subkontra-oktaven. Sen kommer C1-B1 och detta är kontra-oktaven, sen kommer C-B och det är stora oktaven, sen kommer c-b och det är lilla oktaven, sen kommer c1-b2 och DETTA är ettstrukna oktaven och sista tonen i exemplet är c2 och detta är första tonen i den tvåstrukna oktaven.

noteclef.jpg

Jag hoppas det klarnar lite?

Mvh

Svante

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Piano_stretch.jpg

äntligen

Min klaviatur börjar med F-et i oktav 1 och slutar med F-et i oktav 6.

Nä. Jag tror inte din klaviatur börjar med oktav 1. Ettstrukna oktaven sitter oftast i mitten på pianot. Vänj av dig med att kalla den LÄGSTA oktaven för oktav 1 eftersom den kan vara olika slags oktaver. Förmodligen är din LÄGSTA oktav Kontraoktaven eller Stora oktaven.

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Piano_stretch.jpg

Jaha... Svante och Spass.

Då måste ovanstående bild med oktavnumren vara fel då?

Eller rättare sagt, bilden visar bara oktaverna och man har råkat sätta nummer på dem.

Men dessa nummer stämmer inte överens med vad tonerna heter i verkligheten.

C1 kommer ju högt upp på brädet...

Ok.

Ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta vit linoljefärg och mattlacka sedan.

De mörka partierna är ju redan där.

Tycker inte att det verkar som om GTIDs bild är fel alls, eller exakt hur är den en oktav fel Vallhagen?

Var ska nyckelhåls-cet ligga annars?

Nyckelhålsc-et ligger väl rätt tycker jag och alla andra toner också om man följer dem på halsen.

om du läser bilden (eller vilket notblad som helst) som pianonoter, så ligger nyckelhålet på "första nedre hjälpstrecket" i g-klav. Alltså a-strängens tredje band enligt bilden, en oktav lägre än Ake.

Det kan mycket väl vara konventionellt "rätt" att teckna gitarrnoter så, men det klingar alltså en oktav under pianot.

Var jag tydlig?

edit: ser att Svante skrivit vettigt i frågan redan 😆

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...