Jump to content
Annons

Nytt inköp (TSM mt87s) & (ART Tube MP)


Newsec

Recommended Posts

Var i en musikaffär igår och pratade med snubben som jobbade där. Efter att ha fått mycket tips här på denna sida om saker så skulle jag checka upp priserna i affären. NEJ!! Så ska du inte göra. Gör så här istället sa snubben i affären och prackade på mig dessa två saker. En stormenbransmickrofon av TSM och en Tube MP från ART.

Jag undrar ifall det stämmer att Proffs studios använder detta till att micka upp trummor med? Alltså de använder bara denna till hela trumsetet? Jag trodde inte snubben i affären!!

Någon som testat dessa två ihop också?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

haha! ja han va bara ute efter att sälja en vara som inte gick så bra just nu verkar det som.

Det skulle teoretiskt gå att micka upp med endast flera av dess mickar men det skulle knappast låta någe vidare 😳

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska så kul och se eran disskusion här,men jag har ju själv provat och micka upp mina trummor med endast en sådan här mick och rörpreamp. Låter suveränt måste jag erkänna. Ska köpa en till sådan här mick och rörpreamp för att få det i stereo,sen är allt kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska så kul och se eran disskusion här,men jag har ju själv provat och micka upp mina trummor med endast en sådan här mick och rörpreamp. Låter suveränt måste jag erkänna. Ska köpa en till sådan här mick och rörpreamp för att få det i stereo,sen är allt kanon.

Kanske låter okej ... men hur får du både bra signal från överhängen och bra tryck i baskaggen? 😆

borde vara rätt omöjligt men jag är ju ingen inspelningsguru än 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tänkte jag också innan jag provade och micka upp trummorna med den. Bastrumman låter helt klart bas trumma och ja,cymalerna hör jag klart och tydligt...ska se om jag inte kan spela in en snutt sen så ni får höra och bedömma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört ett par TSM som överhäng då och då. Funkar helt klart OK, men det krävs något framför bastrumman och nåt nära virveln om man vill ha något sådär vettigt ljud.

Skulle däremot passa mig för alla dessa billiga rörpreamps. Det kan låta tufft i början, men man lesdnar snabbt på soundet om man spelar in rubbet genom samma burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska så kul och se eran disskusion här,men jag har ju själv provat och micka upp mina trummor med endast en sådan här mick och rörpreamp. Låter suveränt måste jag erkänna. Ska köpa en till sådan här mick och rörpreamp för att få det i stereo,sen är allt kanon.

Ska kanske för säkerhets skull förtydliga att jag bara uttryckte åsikter om säljarens attityd - och inte om prylarna i sig... 🙂

Du kan lyssna på TSM-micen på min testsite och jämföra med andra. Luthman var så snälla, att de lånade ut micarna till mig trots att jag inte säljer deras sortiment. 🙂

Den nämnda preampen har jag inte testat själv, men den är väldigt lik en annan tillverkares modell, som inte lät så kul... Utseendet betyder dock inte allt, så ART:en kan vara mycket bättre. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon är intresserad så kan man gå in på http://www.timeless-miracle.tk (obs, ej mitt eget band, en kompis band) så kan ni höra sång (och gitarr, och bas) som är inspelad m h a en Art-rör-preamp. Dels ett klipp från deras kommande skiva (där dom använt en lite dyrare mick, kommer ej ihåg vilken) och dels två låtar från deras andra demo (har för mig att det är en Samson-mick i tusenkronorsklassen).

Edit: Glömde bort trådstartarens frågor... Alltså, jag tror inte att det är några proffsstudios som använder den utrustningen egentligen, men däremot så kan man som synes (höres?) få proffsiga resultat, absolut. Vet inte om det funkar till alla musikstilar, men till Timeless Miracles "Meat Loaf möter Gamma Ray"-musik tycker i a f jag att det låter alldeles utmärkt. Fast jag vet inte om jag lyssnar tillräckligt kritiskt på musiken?

Att micka upp ett helt trumset med en monomikrofon kanske inte blir jättebra (man tappar ju stereobredden!), men jag tror säkert att man kan få till bra resultat med två likadana mickar. Hänger dock mycket på att trumsetet är välstämt och sånt, men låter bra naturligt så kan det absolut räcka med två mickar ibland. Lite beroende på vad man spelar för musik kanske, ska man ha det där supertriggade ljudet som många moderna hårdrocksband använder så kanske det är fel väg att gå, men annars så!

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag övervägde att köpa en TSM mt87s, testade den i butiken och tyckte den lät bra, men ville ändå testa nån mer mick, så jag testade en MXL1006 för några hundralappar till, och då lät inte TSM micken så bra längre, det är min uppfattning iaf..... Sen kanske inte min mick är den bästa i den prisklassen heller, men ändå....

Ang att micka trummor med en mick är väl inte det så vanligt, men det finns alltid en punkt i rummet där man hör hela trumsettet hyggligt klart, så har man tid och lust kan man ju försöka leta reda på den 🙂 Har testat detta och det går och få ett rätt vettigt ljud....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi återknyter till huruvida proffs-studios använder micen eller inte, så tvivlar även jag på det, eftersom märket TSM är helt okänt utanför Sverige. Det är ju Luthman själva som har beställt dem med detta namn från fabriken, på samma sätt som JAM har beställt sina JJLabs-micar från fabriken, med sitt namn - men det är ju knappast någon hemlighet att det är så... Vad som däremot är en hemlighet, är vilken av de kinesiska fabrikerna de anlitar... 🙂

Det är bara Studio Projects som öppet deklarerar att de anlitar 797 för tillverkningen av sina micar.

Enligt egen uppgift, har ADK byggt egen fabrik i Kina, men tidigare anlitade även de någon av de fabriker som bygger till en mängd andra märken.

Jag har lite svårt att förstå varför det ska vara så hemligt med vilken fabrik som anlitas. Fabrikerna tillåter ju - förutom eget tryck på mikrofonkroppen - även modifieringar av sina grundmodeller om man köper tillräckligt många, så det är långt ifrån säkert att alla liknande modeller har samma sound...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så har jag spelat in trummorna med detta jag nämnt. Har plaserat micken exakt där försäljaren sa och jag har inte gjort någonting på mixern eller i Cubase. "Allt ligger rakt av"

Är tacksam för mycket synpunkter på detta.

Trummor

Problemet med att ha EN mikrofon vid truminspelning är att närheten försvinner. Jämförde lite lätt med en jazzplatta (som är det enda man kan jämföra med nästan.. det går inte spela in rocktrummor med en enda mikrofon) och på din inspelning finns det nästan bara virvel. Det andra ligger långt bakom. Att börja flytta omkring mikrofonen kommer leda till att virvelljudet förändras och även om då volymen ligger rätt kommr soundet vara helt fel. Bastrumman låter alldeles för mesig nu (eftersom jag antar att du riktat mikrofonen mit virveln).. Pukorna funkar, men det är lite för mycket luft mellan mick och trumma för min smak. Cymbalerna låter som en kompromiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lämnat tillbaka prylsen nu och sattsar på mitt "första" alternativ. Preampen ADA8000 och ett EMU-1820...

Musiksnubben blev inget glad när jag kom tillbaka*haha* Var glad att jag köpte dessa saker och lämnade tillbaka dem,för samtidigt fick jag svart på vitt vilken musikaffär i stan som är bäst 🙂

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...