Jump to content
Annons

Tb-303


LFOKringlan

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons
Finns det någon här på studio.se och som bor i Sthlm som äger en roland tb-303?

skulle kunna betala för att få pilla på den lite. 🙂

Jag har en TB303 (Devil Fish moddad) som ligger och skräpar. Vad hade du tänkt dig?

Mvh

LarsErik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en TB303 (Devil Fish moddad) som ligger och skräpar. Vad hade du tänkt dig?

Mvh

LarsErik

Ligger och skräpar? du har PM:)

Har länge varit intresserad av att göra Acid men det enda jag har nu är min commodore 64 jag knåpar ihop det mesta

MSSIAH CARTRIDGE och 8580 SID som har ett filter som iaf påminner lite om roland tb-303.

Har iaf på senaste tiden fått upp ögonen för x0xb0x och tänkte kanske köpa en och bygga ihop själv

Men skulle gärna vilja testa innan jag bestämmer mig helt. Testa en tb-303 skulle ju va riktigt grymt.

Spec en moddad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger och skräpar? du har PM:)

Har länge varit intresserad av att göra Acid men det enda jag har nu är min commodore 64 jag knåpar ihop det mesta

MSSIAH CARTRIDGE och 8580 SID som har ett filter som iaf påminner lite om roland tb-303.

Har iaf på senaste tiden fått upp ögonen för x0xb0x och tänkte kanske köpa en och bygga ihop själv

Men skulle gärna vilja testa innan jag bestämmer mig helt. Testa en tb-303 skulle ju va riktigt grymt.

Spec en moddad 🙂

Min rekommendation till dig om du vill prova hur en riktig TB303 låter och fungerar är att ladda hem demoversionen av ABL2 ifrån www.audiorealism.se. Det är ett Uppsala-företag som har gjort, i mina öron, den bästa TB303 emulatorn. Sedan version 2 av ABL så kan jag inte skilja den från min riktiga 303:a. (Men då behöver du ha en dator som kör windows eller mac, vilket jag gissar att du har förutom din C64:a.)

Vänliga hälsningar

Lars-Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Min rekommendation till dig om du vill prova hur en riktig TB303 låter och fungerar är att ladda hem demoversionen av ABL2 ifrån www.audiorealism.se. Det är ett Uppsala-företag som har gjort, i mina öron, den bästa TB303 emulatorn. Sedan version 2 av ABL så kan jag inte skilja den från min riktiga 303:a. (Men då behöver du ha en dator som kör windows eller mac, vilket jag gissar att du har förutom din C64:a.)

Vänliga hälsningar

Lars-Erik

Tack för tipset, försökte tanka ABL2 demo till min mac men efter jag körde installationsprogrammet så vet jag inte vart själva emulatorn la sig.

Är det samma 303 emulator som går att tanka direkt till iphonen föresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, försökte tanka ABL2 demo till min mac men efter jag körde installationsprogrammet så vet jag inte vart själva emulatorn la sig.

Är det samma 303 emulator som går att tanka direkt till iphonen föresten?

Det finns ingen "stand alone" av ABL2 så du behöver köra ett sequencerprogram. På mac så funkar den exempelvis i GarageBand.

TechnoBox för iPhone och ABL2 har mycket gemensamt men koden är bantad till iPhone-versionen. Jag har inte köpt någon iPhone än (väntar på iPhone 3Gs i slutet på Juni) så jag har inte provat TechnoBox själv än.

Mvh

LarsErik

Redigerat av LarsErik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen "stand alone" av ABL2 så du behöver köra ett sequencerprogram. På mac så funkar den i GarageBand.

TechnoBox för iPhone och ABL2 har mycket gemensamt men koden är bantad till iPhone-versionen. Jag har inte köpt någon iPhone än (väntar på iPhone 3Gs i slutet på Juni) så jag har inte provat TechnoBox själv än.

Mvh

LarsErik

Skulle försöka öpnna i både Logic Express 8 och garageband men hitttar fortfarande inte själva filen förutom installationsfilen.

DB-303 är också annars en rätt skön tb-303 emulator till iphone med 2 effektpedaler som feature.

Kostar 38kr att tanka ner direkt från iphonen.

http://www.pulsecodeinc.com/DB-303/ ☺️

Fast det verkar ju väldigt bökigt att bara styra med ett finger. Är ute efter "the real deal" ändå. Vill ha det analoga och "smutsiga" soundet. Ska försöka få igång ABL2

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle försöka öpnna i både Logic Express 8 och garageband men hitttar fortfarande inte själva filen förutom installationsfilen.

DB-303 är också annars en rätt skön tb-303 emulator till iphone med 2 effektpedaler som feature.

Kostar 38kr att tanka ner direkt från iphonen.

http://www.pulsecodeinc.com/DB-303/ 🙁

Fast det verkar ju väldigt bökigt att bara styra med ett finger. Är ute efter "the real deal" ändå. Vill ha det analoga och "smutsiga" soundet. Ska försöka få igång ABL2

Jag har nyligen, mest på kul, installerat ABL2 och ABL Pro på min Macbook Air för att känna lite på GarageBand. Funkade bra för mig direkt, båda dök upp som en Audio Unit Module.

Mvh

Lars-Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle försöka öpnna i både Logic Express 8 och garageband men hitttar fortfarande inte själva filen förutom installationsfilen.

DB-303 är också annars en rätt skön tb-303 emulator till iphone med 2 effektpedaler som feature.

Kostar 38kr att tanka ner direkt från iphonen.

http://www.pulsecodeinc.com/DB-303/ 🙁

Fast det verkar ju väldigt bökigt att bara styra med ett finger. Är ute efter "the real deal" ändå. Vill ha det analoga och "smutsiga" soundet. Ska försöka få igång ABL2

Jag har nyligen, mest på kul, installerat ABL2 och ABL Pro på min Macbook Air för att känna lite på GarageBand. Funkade bra för mig direkt, båda dök upp som en Audio Unit Module.

Mvh

Lars-Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligen, mest på kul, installerat ABL2 och ABL Pro på min Macbook Air för att känna lite på GarageBand. Funkade bra för mig direkt, båda dök upp som en Audio Unit Module.

Mvh

Lars-Erik

Är det någon annan programvara jag behöver? hittat ABL2 mappen som har jätte många filer i sig. Men kan inte öpnna någon fil.

Måsteman registrera sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
nån som provat mam mb33 mkii ?

den billigaste hårdvaru 303an ?

låter inte så likt men låter rätt fränt ibland ändå

(har en egen)

Jag har en Freebass FB383 (som är samma som MB33 MK1); kanske inte låter exakt som en TB303, men vad gör det? Gött ljud är det i den iaf 🙂.

Har även, precis som trådskaparen, en C64 som emulerar 303-ljudet, fast med föregångaren till MSSIAH; Prophet64. Den låter också väldigt trevligt. Speciellt om man har 8580-sidchippet och har feedback-moddat c64:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...