Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken säger så får jag grymt ont i handen när jag spelar power-chords på min stålsträngade akustiska gitarr. Får inte ont när jag spelar på elgitarren.

Det är endast power-chords som gör ont, vanliga ackord går smidigt. Är det nått man ska träna iväg eller?

Tack!

Annons
Postat
Som rubriken säger så får jag grymt ont i handen när jag spelar power-chords på min stålsträngade akustiska gitarr. Får inte ont när jag spelar på elgitarren.

Det är endast power-chords som gör ont, vanliga ackord går smidigt. Är det nått man ska träna iväg eller?

Tack!

Med ont så antar jag du menar tröttont i handen. Det kommer försvinna med tiden, viktigt är att du dock inte överanstränger dig. Om du får ont är det dags att vila. öva ofta, men med korta intervall och glöm inte vila!

MVH

Anders

Postat

Ja, hemligheten är använda precis så mycket kraft som behövs. Trycker man ner strängar för hårt så ändras pitchen och det kan låta ostämt.

Det gäller att lära sig att slappna av och det kommer per automatik efter mycket övande så kör bara på och lira så mycket du kan så kommer det med tiden! 🥰

Postat
Med ont så antar jag du menar tröttont i handen. Det kommer försvinna med tiden, viktigt är att du dock inte överanstränger dig. Om du får ont är det dags att vila. öva ofta, men med korta intervall och glöm inte vila!

MVH

Anders

Tack. Men det är inte precis handen det gör ont i, mest tummen. Kan det vara så att trycker för hårt med tummen vid nacken?

Postat

japp bara att öva en stund varje dag så löser d sig, akta så de inte går som för rick parfitt bara, han fick tennis arm, men d va efter 40 års stenhårt attakerade av boogikompet, desutom strängar han tunaste e strängen med 0.14.......... nä alvarligt d e bara att spela på , har jag inte spelat på ett tag så märker jag samma sak som dej

Postat
Tack. Men det är inte precis handen det gör ont i, mest tummen. Kan det vara så att trycker för hårt med tummen vid nacken?

Det beror dels på teknik men det kan även ha med gitarrens hals att göra som enligt mig är den viktigaste delen på ett instrument man ska använda ofta.

Om den inte är bekväm för din hand så kommer handen att behöva kompensera för det. I det här fallet betyder det att din tumme arbetar i ett läge den inte är van vid och därför får du ont i muskulaturen. Detta blir dock även bättre med åren men kan mildras genom att hitta en hals som är perfekt för din hand och spelstil.

Postat (redigerat)

På vissa gittarer sitter strängarna för högt, kan hjälpa att justera dragstången men det är inget man ska göra utan att vara säker på sin sak, för mycket vrid åt ett håll och halsen knäcks.

Redigerat av Zyan
Postat

Har du testad att spela Baré ackord? Jag har jätte svårt med det på stålsträngad akustisk gitarr. Klarar knappt en låt blir helt slut!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.