DanceMannen Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Hej Ny på det här med inspelning av sång, och jag har sökt lite på forumet. Vad jag förstår så ska man spela in sång i mono? Eller har jag fattat fel? Blev lite fundersam då jag fick rådet att sätta up DSP Mixern (E-MU) med mic som stereoingång. Ska jag spela in i mono eller stereo? Om jag spelar in i mono, ska jag då "dubbla" audiospåret till två kanaler i Sonar? Min nya nyinköpta mic (AKG Perception 200) är ju en kondensatormic som bara väntar på att köras igång.... Tack
Nickmupr Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Man spelar normalt in sång i mono. Om det inte skulle vara så att man har stereo-mickat någonting, vilket självklart betyder att man har stereo då.
Claes Holmerup Postat 17 juni 2009 Postat 17 juni 2009 Normalt spelar man in sången i mono. Du har ju bara en mic. Om man har ett monospår så låter man det vara monospår hela vägen. Om du gör om det till stereo på något sätt, så kommer det antingen att finnas exakt samma ljud i båda kanaler (med exakt samma resultat som om det hade varit kvar som mono), eller så får du sången i en kanal, medan den andra är knäpptyst - något som också är ganska meningslöst... Om du tänker dubba sången (alltså sjunga in flera gånger för att få det fylligare), så spelar du in sången flera gånger, på flera monospår. Vid mix skapar du ju en stereobild, bl a med panorering och genom att lägga lite rumsklang och kanske lite delay som ligger i stereo etc.
DanceMannen Postat 17 juni 2009 Trådstartare Postat 17 juni 2009 Hej och tack för era svar:) Så "smartast" är att spela in flera monospår (dubba) och sen jobba med mixen så att det blir fylligt och "gott". Har sett någre tips på det där ibland (flera spår) så jag får försöka leta upp det igen. En följdfråga. Det borde innebär att jag använder micingång A i Patchmix DSP (E-MU 1616M-ljudkortet) som monospår och sjunger för full hals sen;) Normalt spelar man in sången i mono. Du har ju bara en mic.Om man har ett monospår så låter man det vara monospår hela vägen. Om du gör om det till stereo på något sätt, så kommer det antingen att finnas exakt samma ljud i båda kanaler (med exakt samma resultat som om det hade varit kvar som mono), eller så får du sången i en kanal, medan den andra är knäpptyst - något som också är ganska meningslöst... Om du tänker dubba sången (alltså sjunga in flera gånger för att få det fylligare), så spelar du in sången flera gånger, på flera monospår. Vid mix skapar du ju en stereobild, bl a med panorering och genom att lägga lite rumsklang och kanske lite delay som ligger i stereo etc.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.