Jump to content
Annons

Cubase & ASIO4all


grimmer

Recommended Posts

Tja ang ASIO4all drog upp bufferten från 128 till 192 och nu hackar inte ljudet vid uppspelning i Cubase, däremot kan det bli som att det några sekunder i låten kan låta som att ljudet drunknar lite kort. Även på en exporterad wav fil kvartstår det lilla men ganska störande missljudet. Kör många wave spår i 16 bit och 1 spår drumkit from hell midi.

192 buffertvocies

Sample in och out är båda på 16

Kernel buffers 2

Nåt som ser illa ut för de som kan?? Nåt bra tips?

Mitt ljudkort är inget avancerat.

Cubase SX

Pentium4 3 GHz, 1.2 Gb RAM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja ang ASIO4all drog upp bufferten från 128 till 192 och nu hackar inte ljudet vid uppspelning i Cubase, däremot kan det bli som att det några sekunder i låten kan låta som att ljudet drunknar lite kort. Även på en exporterad wav fil kvartstår det lilla men ganska störande missljudet. Kör många wave spår i 16 bit och 1 spår drumkit from hell midi.

192 buffertvocies

Sample in och out är båda på 16

Kernel buffers 2

Nåt som ser illa ut för de som kan?? Nåt bra tips?

Mitt ljudkort är inget avancerat.

Cubase SX

Pentium4 3 GHz, 1.2 Gb RAM

Inställningarna ser det inte ut att vara något fel på. Kolla om det hjälper ifall du installerar en tidigare version av Asio4all. På min gamla laptop var det så att version 2.7 fungerade bäst, och då är det ändå en version från 2006. Ett exempel på att senaste drivrutinen inte alltid är den bästa.

Eller så är det kanske är mixfråga att ljudet drunknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Testade på skojs skull asio4all för ett tag sedan. Fick dessa problem. Vissa saker som trummor gick det som bra helst med göra audiofil av men med Halion2 gick det i stort sett inte alls. Kom bara med vissa snuttar av ljud från den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade på skojs skull asio4all för ett tag sedan. Fick dessa problem. Vissa saker som trummor gick det som bra helst med göra audiofil av men med Halion2 gick det i stort sett inte alls. Kom bara med vissa snuttar av ljud från den.

Dum fråga, men vad har man om man inte kör asio4all?

Jag installerade det först och har det av "gammal" vana. (ovana?)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dum fråga, men vad har man om man inte kör asio4all?

Jag installerade det först och har det av "gammal" vana. (ovana?)

Var utan något ljudkort några veckor när jag sålde av mitt gamla och innan jag köpte nytt. Så då tänkte jag bara testa det med det interna ljudkortet och se hur det funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudregeln är att om det finns ASIO-driver till ljudkortet, så ska man INTE köra med ASIO4ALL, utan med tillverkarens driver i stället. ASIO4ALL är en nödlösning som inte kan använda eventuella specialfunktioner som finns i ljudkortet annars, så den ska normalt bara användas till ljudkort som det inte finns ASIO-drivrutin till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...