Jump to content
Annons

Vanlig mikrofon i datorn

Recommended Posts

Cassius (oregistrerad)
Postat

Köpte nÄgon skitmikrofon pÄ Claes Ohlsson för ett par dagar sen. TÀnkte att jag bara skulle spela in lite klassiska gitarrlÄtar pÄ min dator, med en vanlig mick bara. SÄ jag köpte en adapter sÄ att den skulle passa, pluggade in micken, laddade hem ett inspelningsprogram och testade: Ljudet lÄg ungefÀr pÄ 0,00001 dB lÀt det som och det brusade sÄ att man fick ont i öronen. Kort sagt, det funkade inte. Det kom in ljud men otroligt lÄgt och dÄligt.

Jag testade sen med ljudinspelaren som följer med datorn (programmet i "Tillbehör") men det var samma sak dÀr.

Vad kan det bero pĂ„? Även om det Ă€r en skitmikrofon sĂ„ borde det Ă€ndĂ„ lĂ„ta hyfsat tycker jag. Det var ju ingen leksak Ă€ndĂ„.

Annons
Postat

Du har nog inte kopplat in micen i en mikrofoningÄng...

Kopplar du in den pÄ en line-ingÄng, sÄ fÄr du nog ungefÀr det resultat som du beskriver...

Finns det ingen mikforoningÄng pÄ ljudkortet, sÄ behöver du en extern micpreamp för att förstÀrka micens svaga signaler.

Cassius (oregistrerad)
Postat

Det som ni skriver stÀmmer nog. Jag har bara pluggat in den bredvid (och Àven i) högtalaringÄngen, och har ingen aning om vad det innebÀr. Vad Àr en sÄn dÀr micepreamp för nÄgot, vad kostar det och var kan man fÄ tag i det billigast?

Postat

Kolla först om du har nÄgon micingÄng pÄ ditt ljudkort. Det finns pÄ de flesta kort - Àven billiga sÄdana.

Om det inte finns och du vill komma billigt undan sÄ finns det nÄgon liten preamp frÄn Behringer som ligger runt 500:- eller nÄgot ditÄt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.