Jump to content
Annons

Mixx på metal-låt


LinusEk

Recommended Posts

Jag spelade in en polare nu i veckan 😉

Ge mig tips på vad jag borde göra med mixxen!

Jag har spelat in i min källare med ett Edirol UA-25 Ljudkort som jag inhandlade för 2 månader sen.

Detta är min 3:e låt jag mixxar så jag är nybörjare på detta 😉

Säg gärna vad som kan få det att låta bättre! Om basen behöver mer kompressor, om trummorna borde EQ:as annorlunda, om sången låter för jävligt , om jag borde lägga lågpassfilter på gitarrerna? YOU NAME IT!

I första hand mixx/mastering som jag vill ha feedback på alltså, i och med att jag inte skrivit låten själv men om ni hör att jag verkligen spelat in på ett konstigt sätt påpeka det gärna 😄

Trummorna är gjorda i Drumkit from hell men med EQ + lite reverb på virveln 😄

Gitarrerna och basen är körda genom Guitarr Rig 3. På basen ligger en kompressor men har inte 100% koll på hur det bör skruvas.

På mastringen har jag lagt en maximiser och EQ:at upp lite runt 1k HZ, det lät lite skarpare men säg om du tycker det är dumt eller om de borde EQ:as på mastringen över huvud taget :S

Fick reda på att man kunde slänga upp låtarna här på sidan så här har ni länken! 🙂

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64949

Tack på förhand! 🙂

Redigerat av LinusEk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Om du vill ha flera som lyssnar så lägg upp låten här och inte till en nedladdning som tar fyra minuter att ladda ned. Det är i stort sett ingen som har lust vänta så länge. Nu gjorde jag ett undantag eftersom jag höll på med annat. Och vill du att andra ska höra när något förbättras så ladda upp här.

Men okej angående mixen, den är en fullständig katastrof. För att mixa måste man förstå inte bara hur man använder effekter utan varför och filosofin bakom en mix. Börja med införskaffa kunskaper om det såsom internal mixing I-II som är videos om mixning och olika tillvägasätt. På Studios hemsida har du mixologin som går köpas som pdf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Det låter ju som att det skulle kunna vara en bra låt, men det är nån gate eller nåt som får hela låten att skaka som en Parkinson-patient med epilepsi på ett trasigt godståg. Tror du varit lite för het på gröten med sidechains and stuff?

Lycka till med att ordna till det hela! Kan bli nåt bra när det är lite fixat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte jätte insatt på metal området, men jag ville gärna haft fram sången lite, och den ofattbara sidechainingen kunde jag klarat mig utan...Fast det är en rätt så cool grej just i denna låten. Bra lirat förresten! Cleant och fint 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Detta har jag ändrat nu! 😄

*Tog bort maximizer på trumsettet helt

*Sänkte volymen på back-gitarren men höll kvar volymen när riffet på refrängen spelas.

*Panorerade inte gitarrerna lika hårt left/right

*Mastrade om med betydligt mindre pressad Maximizer

Tycker ni fortfarande det är samma epelepsi anfall med parkinson på ett trasigt godståg så säg till!

En fråga: Hur kan jag fixa så att in-signalen på låten som helhet höjs utan att fucka upp det totalt?

Tack för all feedback! 😮

Version 1.01 !

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64958

Redigerat av LinusEk
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt trevlig låt! Bra spelad och sjungen också!

Men mixen har blivit knas, fast potential finnes! En perfekt låt att öva mixning på skulle jag vilja säga!

Backa tillbaks och kör mindre behandlat, och kika lite på vart gitarrerna ligger panorerade - lät lite skumt där bitvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det allt bättre:)

Nu har du tagit bort det mesta av effekter på trummorna. Så nu kan du börja bygge upp lite om du vill. Många gör så här att de kastar på alla effekter dom har, och resultatet blir inte så jätte imponerande:P

Det är en bra övning att börja på nollnivå, och sen bygga upp effekterna gradvis och sen stanna där det låter bra:)

I denna mixen kanske man vill framhäva virveln och få den tydlig och sen få lite mer tryck i kaggarna och pukarna utan att det blir grötigt. Bara som ett exempel för trummorna:)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nu har du tre trådar om samma låt. Anmäl till moderator att slänga ihop dem till en enda istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...