Jump to content
Annons

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en liten fundering. när man läser om le och hd så blir jag alltid lika fundersam.

Ta tex LE med 003 rack och så HD1 eller 2 med ett io96 interface.

Så känns det som om alla säger att hd har dsp och rack003 inte.

Vad är sant.

Att hd har dsp det är solklart

men le systemen har dom inte dsp?

I HD så existerar inte buffersize men i LE med 003 rack sp är det visst väldans problem med latency.

Så vad är sant?

Annons
Postat
Hej!

Jag har en liten fundering. när man läser om le och hd så blir jag alltid lika fundersam.

Ta tex LE med 003 rack och så HD1 eller 2 med ett io96 interface.

Så känns det som om alla säger att hd har dsp och rack003 inte.

Vad är sant.

Att hd har dsp det är solklart

men le systemen har dom inte dsp?

I HD så existerar inte buffersize men i LE med 003 rack sp är det visst väldans problem med latency.

Så vad är sant?

HD bygger på deras DSP kort. Medan ett LE system använder datorns kraft. Men HD kör ju även Rtas pluggar och då används datorns kraft som i LE. Men när det är TDM pluggar så används DSP-korten. Dessa kort används även för att ta hand om latencyn. Så du har latency även med HD när du spelar in. strax under 2ms om jag inte minns fel. Buffersize existerar i HD, men om du använder TDM pluggar så har den ingen betydelse, inte heller vid latencyn vid inspelning då det är DSP-korten som tar hand om även detta. MEn när du använder Rtas pluggar så används buffersize precis som i LE.

Du kan köpa till DSP-kraft till LE i form av UAD, Liquid mix och liknande. Men då behöver du även skaffa PDC plugg till LE då det inte finns i DAW:et. HD har ADC. Om folk menar någon skillnad på dessa två vet jag inte, är inte så insatt, men jag TROR att PDC är enbart för pluggar, medan ADC är för alla signalkedjor, även de utanför systemet i form av hårdvara. Men där får någon säga till om jag fattat fel mellan dessa två.

Hoppas det gav dig lite svar på dina frågor iaf 😉

MVH

Anders

nickponcho (oregistrerad)
Postat

Tackar för bra svar.

Jag kör cubase 4 idag men funderar på att gå över till PT8 LE och rack 003+ Factory

men när man läser om all latency som existerar hit och dit så blir man ju skeptisk till pro tools LE.

Man vill ju kunna lira in live med 16 mickar och även hantera midi utan problem med latency i varken in/ut analogt eller pluggar.

Vad ska man göra?

PT LE verkar ju jävligt bra i övrigt. känns mer logiskt rätt att jobba så än i cubase.

Postat

Om du inte har några konkreta anledningar att byta så skulle jag inte rekommendera byte från Cubase (eller något annat) till PT LE. Avsaknaden av PDC (Plugin Delay Compensation) gör inte saken bättre för LE.

Postat (redigerat)
Om du inte har några konkreta anledningar att byta så skulle jag inte rekommendera byte från Cubase (eller något annat) till PT LE. Avsaknaden av PDC (Plugin Delay Compensation) gör inte saken bättre för LE.

Nu finns det ju ändå pluggar som tar hand om det om jag inte fattat fel, men visst har du rätt i att PDC borde digidesign kunna slänga in i LE också. Annars ser jag ingen anledning till att inte ha LE. Speciellt inte sen V 8 som har fått både fler kanaler, bättre midihantering osv. Men sen har jag i och för sig inte ens sett Cubase sedan version VST/5 32 bit som är väldigt länge sedan ☺️

Till trådskaparen: Detta med PDC i LE är ju något som inte finns i programmet som framgått, dock är det bra att veta att det finns en viss PDC för digidesigns egna pluggar. Så länge du använder Digirack pluggarna så kommer du inte ha några problem, men om du kör 3:e parts pluggar eller DSP-kort så kommer du behöva en plugg för PDC då som sagts. Om du inte vill göra det manuellt, vilket också går.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=50881&hl=

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • 2 veckor senare...
Postat

Hej!

Jag kör på ett 003 rack+ en 8 i/o ad/da-omvandlare och en PC, Q9550 med 2gb 1333 ddr2.

Jag har INGEN märkbar latency över huvudtaget! När jag spelar in ca 12-16 kanaler samtidigt. Jag använder då alla 4 preamps i 003, + 12st kanaler från mitt mixerbord.

Slår du på virveln så hör du i exakt samma skede det i lurarna.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Problemet med latency kompensering är ett problem om man tex har tredje partspluggar som inserts.

Och prova att parallellkomprimera en virvelkagge via en buss med en kompressor som är en tredje partare.

Då kommer fasfelet som ett brev på posten.

Det kan man förvisso rätta till manuellt, eller helt enkelt slå ut ett audiospår av kompressorkanalen.

Men Cubase och andra DAW´s kompenserar detta automatiskt.

Ett spela in och redigera funkar kanon med PT LE.

Det är det där med mix som jag nojar på.

Det går att fixa med lite handpåläggning. Det känns lite 90tal över LE/M-Powered, men det finns en massa fina funktioner cokså.

Elastic audio är förnämligt.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.