Jump to content
Annons

Porta eller ljudkort?


Pearl (oregistrerad)

Recommended Posts

Pearl (oregistrerad)

Har precis bytat dator. När jag skulle installera mitt Lexicon omega ljudkort ville inte drivrutinerna installeras så det funkar inte. Cubase LE verkar dock fungera (har inte spelat in på det på denna datorn då ljudkortet inte fungerar). Min fader misstänkte att det kan vara för att jag har 64-bit vista. Funderar nu på att köpa ny studioutrustning. Osäker på om jag skall fortsätta att köra med cubase (fast uppgradera till något bättre än LE) och köpa ett annat ljudkort, eller om jag ska köpa en porta... Har kollat på boss BR-serien. Antingen BR-900 eller BR-1180 (då det finns en sådan på blocket för 4000 kr).

Kommer nog endast använda den i hemmet då jag har trummor, gitarr, keybord och mick här.

Vad skulle ni välja för alternativ, och vilket Ljudkort/program eller porta hade ni köpt då om min prisklass ligger på 5000kr?

Redigerat av Pearl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Tascam 2488 mkll porta. 24 kanaler och 8 spårs samtidig inspelning. Jag tycker det är skitbra, jag är bara intresserad av att spela in ljud från existerande instrument med mickar och line. Att med program och samplingar göra musik är ointressant för mig. Vill man det blir ju portan ganska kass i jämförelse. Men att slippa jävlas med allt som hänger sig i en dator är otroligt skönt. De flesta håller ju på datorn, men det finns de som gått från dator till porta också.

Den jag har spelar in 24-bitars, de flesta spelar in bara 16-bitars. Den har en 80 gb hårddisk också, ganska rejält. Jag gillar kompressorerna också. Reverben gillar jag sämre, till det använder jag et TC rackreverb.

Så det finns en och annan som gillar porta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det folk som fortfarande gillar porta men om man inte hatar allt vad datorer heter eller måste kunna spela in flera spår samtidigt utan dator så skulle nog de allra flesta välja ljudkort till dator då bara mjukvaran sätter gränserna (pluggar, instrument etc.).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar inte datorer... Jo, ibland medges! Men som jag ser det har portan fördelar för mig. Jag är helt säker på att det är många fler än jag som är mer eller mindre datadyslektiker, det är bara lite pinigt att erkänna. Mina spelpolare har köpt Cubase flera stycken, ingen av dem har nånsin fattat hur man gör, dyra grejer har till slut bara blivit stående oanvända. En av polarna köpte en porta, men det sket sig med den med, han fick inte igång ens den. Ni som pysslar med datorinspelningar verkar inte fatta hur många som liksom jag inte begriper mig på datorer. Många musiker fattar ju inte ens hur Hotmail funkar. Det gör tom jag.

Jag betalade inte mer för portan än vad ett 8 kanals ljudkort skulle kostat. Jag skulle ha behövt både ny dator, inspelningsprogram och ljudkort om jag skulle gått på den linjen. Det skulle ha blivit mycket dyrare. Nu har jag lagt krutet på mickar i stället så jag kan göra kalas liveinspelningar lite varstans.

Men med redan nyinköpt dator och med tanken att bara spela in en kanal åt gången hemma är säkert ljudkortet smartare. Om man nu kan lära sig programmet.

Jag gillar att jag kan dra i alla reglarna samtidigt i stället för att fippla med en mus.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men att slippa jävlas med allt som hänger sig i en dator är otroligt skönt.

Som vad då? Idag är datorer mer stabil än förut och har inget som hänger sig för mig.

Mina spelpolare har köpt Cubase flera stycken, ingen av dem har nånsin fattat hur man gör, dyra grejer har till slut bara blivit stående oanvända.

Läste de manualen överhuvudtaget? Väldigt lättbegriplig men givetvis tar det tid att lära sig.

Jag gillar att jag kan dra i alla reglarna samtidigt i stället för att fippla med en mus.

Det kan jag förstå att det är roligare dra i reglar men det är slutresultatet som räknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)

okej... Om jag nu skulle vilja köra på ljudkort, vad har ni för förslag på det och med ett lite bättre cubase program? Behöver inte många kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej... Om jag nu skulle vilja köra på ljudkort, vad har ni för förslag på det och med ett lite bättre cubase program? Behöver inte många kanaler.

Börja med att söka i forumet. Det finns trehundratusen trådar om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att söka i forumet. Det finns trehundratusen trådar om detta.

Trehundratusen trådar! Då är det nog ganska krångligt...

Och det här med att det är slutresultatet som räknas... Jag skulle inte vara rädd att tävla i bra inspelningsljudljud mot herrarna Die Hard och Analogfreak. Eller vilken dataanvändare som helst för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte vara rädd att tävla i bra inspelningsljudljud mot herrarna Die Hard och Analogfreak. Eller vilken dataanvändare som helst för den delen.

Vi har förstått att du gillar din porta men om man kommer överens med sin dator så har man en helt annan frihet med en dator och lämpligt ljudkort och mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har förstått att du gillar din porta men om man kommer överens med sin dator så har man en helt annan frihet med en dator och lämpligt ljudkort och mjukvara.

Datorn är inte lika enkel. Jag kan spela in ett rockband ena kvällen och ha en mix klar nästa förmiddag.

Om jag vill kan jag flytta över ljudfilerna till en dator och fortsätta skruva och peta där i det oändliga. Ljudet blir knappast bättre av det. Skitcymbaler låter skit vilket fall.

Album med legendariskt bra ljud, ja de allra bästa, spelades in långt innan ljudkorten och datorernas intåg. Säg någon skiva som spelats in med datorer på senare tid som har ett ljud så man häpnar? Någon sån produktion finns inte.

Ni bländas av alla knappar och inbillade möjligheter i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni bländas av alla knappar och inbillade möjligheter i datorn.

Ta det lugnt nu... Jag menar att om man har en dator så betalar jag hellre för en kanske två bra mickförstärkare, bra AD/DA-omvandlare och kör bra pluggar i datorn än 8-16 halvtaskiga micpreas, billiga AD/DA-omvandlare och (i jämförelse) värdelösa effekter... (porta alltså). Givetvis så går det säkert att få till bra resultat med bättre (dyrare portor) också men för de flesta så tror jag valet är väldigt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl (oregistrerad)

Kan tänka mig att det är lättar med en porta när man har lärt sig hur den funkar.. Men vad är det för skillnader br-900 och en br-1180? Kan inte hitta att br-1180 finns att köpa i affären, dock fanns det ju en på blocket för 4000kr. Är det något dålig med den eller är den bättre än br-900?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Måste du ha 64 bitars OS?

Med 32 bitars så funkar ju grejerna.

Edit: Eftersom du redan har grejerna så verkar det lite dumt att köpa en porta.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)
Ni bländas av alla knappar och inbillade möjligheter i datorn.

Lol! Jo, knapparna är grejen helt o hållet! De är ju så många o så mycket fräckare än de få o tråkiga knappar som prydde de blaffiga borden som dina Hendrixplattor är inspelade genom.

Håller även med dig om att den inbillade visuella överblicken man får i en ok DAW bara är ett ytligt bländverk som bara irrar bort en. Fram för mer tidskodssekvenser i gråskala!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lugnt nu... Jag menar att om man har en dator så betalar jag hellre för en kanske två bra mickförstärkare, bra AD/DA-omvandlare och kör bra pluggar i datorn än 8-16 halvtaskiga micpreas, billiga AD/DA-omvandlare och (i jämförelse) värdelösa effekter... (porta alltså). Givetvis så går det säkert att få till bra resultat med bättre (dyrare portor) också men för de flesta så tror jag valet är väldigt enkelt.

Jag måste nog bekänna att jag trissar er lite. Försöker i alla fall. 😛 En sak jag i alla fall är säker på är att det är väldigt många som INTE fixar datainspelningsprogram fast de är intresserade och inte vill annat än att lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att det är lättar med en porta när man har lärt sig hur den funkar.. Men vad är det för skillnader br-900 och en br-1180? Kan inte hitta att br-1180 finns att köpa i affären, dock fanns det ju en på blocket för 4000kr. Är det något dålig med den eller är den bättre än br-900?

Jag tycker inte det låter prisvärt om man kan få en Tascam 2488 mkll för 6500:- Vad de kostade nya i Svenska affärer för ett år sen är ju helt ointressant. Är de där br-portorna 24-bitars? Är de bara 16-bitars är de sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kort sagt om du absolut vill ha vista så skaffa en ny hårddisk till musik som du installerar gamla goa win xp sp1 på. Jag undrar om det inte snudd på är standard att om man trycker F8 när datorn bootar så får man välja vilken hårddisk som den ska starta från. Frid och fröjd och du kan behålla grejorna du redan har samt dra nytta av ny bättre dator med två os på, ett till musik ett till vad du nu gör för övrigt med din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

PeterJ (oregistrerad)

Angående porta studios så släpptes dom första för drygt 30(!) år sen. Jag köpte en då,en Porta One Tascam, 5000 Sek. Hel analog 4 kanals kassett bandare. Den dog mekaniskt efter ca 15 år men jag använde den som mixer när jag väl blev datoriserad. Men alla kassettbanden har jag ju inte lyssnat på annat än en del låtar som jag mixat ner till 2 spår. Men nu har det hänt, jag har lyckats laga en annan, en YamahaMT120, och jag blev faktiskt förbluffad över ljudkvaliten på dessa 15-30 år gammla band. Så nu har jag börjat digitalisera dom, men min tanke när jag läste här i forumet var; Hade min Musik varit sparad på hårddisk så hade det nog inte gått. Kan en hårddisk ligga i en låda i 30 år och fortfarande fungera... Egentligen finns det bara ett sätt att föreviga Musik,skriv ner den på NOTER

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...