Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

AssÄ hur stor Àr skillnaden mellan usb, internt och firewire egentligen? Latencyn kan vÀl inte skillja sÄ mycket? Finns det nÄgon undersökning pÄ latencyn i ms?

EDIT: Tydliggjorde rubrik /olsberg

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Undvik USB om du kan, anvÀnd endast FireWire om du har behov av ett externt ljudkort eller om ljudkortet har speciella funktioner som andra kort saknar. Har du en stationÀr dator i studion sÄ har du garanterar minst trassel med ett PCI kort. Helt enkelt dÀrför att du slipper oroa dig för problem med USB eller FireWire grÀnssnittet, dessutom Àr PCI ljudkort i regel billigare.

/Majken

Postat

Det jobbiga Ă€r att firewire Ă€r sĂ„ dyra. finns det adapter med firewireuttag till min bĂ€rbara? Har en stationĂ€r och en bĂ€rbar ifrĂ„n skolan 🙂

Postat

Antalet USB2 ljudkort Àr minst sagt begrÀnsat, jag kÀnner bara till ett pÄ rak arm vilket Àr ett Edirol ljudkort. Sedan tycks FireWire grÀnssnittet vara betydligt mer trasselfritt Àn USB2 trots den teoretiska högre hastigheten.

/Majken

Postat (redigerat)
  Majken sa:
Antalet USB2 ljudkort Àr minst sagt begrÀnsat, jag kÀnner bara till ett pÄ rak arm vilket Àr ett Edirol ljudkort. Sedan tycks FireWire grÀnssnittet vara betydligt mer trasselfritt Àn USB2 trots den teoretiska högre hastigheten.

/Majken

Aha, ok. 🙂

Redigerat av Jocke
Postat

Hur Àr det dÄ med digidesigns mbox?

Är inte det ett USB-ljudkort? och det har ju fĂ„tt vĂ€ldigt bra kritik.

Postat
  bassman sa:
Hur Àr det dÄ med digidesigns mbox?

Är inte det ett USB-ljudkort? och det har ju fĂ„tt vĂ€ldigt bra kritik.

Inget illa om Mbox, men det skiljer en hel del i latency mellan den och Digi002r som knallar via firewire.

(Helt andra grejer, och helt annan prisklass, jag vet.... sÄ jÀmförelsen Àr knappast rÀttvis... men fw Àr klart att föredra före USB.)

mac_raccoon (oregistrerad)
Postat
  Jocke sa:
Är inte USB 2.0 snabbare Ă€n Firewire 400?

Är det nĂ„t annat Ă€n hastighet som spelar in?

USB 2 Àr snabbare Àn firewire 400, bÄde pÄ mac och PC. PÄ en mac Àr dock inte USB 2 statisk, dvs. den hÄller inte samma dataflöde hela tiden utan gÄr upp och ner hela tiden, dÀrför Àr det, pÄ mac-sidan, bÀttre med firewire 400, som Àr statiskt. PÄ mac:en Àr dessutom firewire en komplett firewire med förmÄgan att strömförsörja enheter.

för mac gÀller dÄ:

Firewire 400 - 400 Mbit/sec

USB 2.0 - (upp till) 480 Mbit/sec

Firewire 800 - 800 Mbit/sec

PÄ de nya mac:arna, G5, kan man med de nya interna PCI-X kortplatserna fÄ en hastighet pÄ upp till 2GBps. Beroende pÄ modell.

Postat

Ett vanligt USB-ljudkort kan vara alldeles utmÀrkt, det beror pÄ hur du arbetar och hur mÄnga I/O du behöver. SjÀlv kör jag ett ESI U24 Waveterminal och det funkar utmÀrkt, bra drivisar och inga latencyproblem.

Postat

Ok, dĂ„ ska jag nog köpa ett usb-ljudkort sĂ„ snart jag har rĂ„d 😄

Postat

Innan du köper USB kortet kunde du fundera hur mÄnga samtidiga ingÄngar och utgÄngar du tÀnker anvÀnda, och vilken samplingsfrekvens du vill anvÀnda. Vanlig USB Àr i praktiken begrÀnsad till högst 4 kanaler in och 4 kanaler ut vid 44kHz/16bit, 4 in och 2 ut (eller tvÀrtom) vid 48kHz/24bit eller enbart stereo in vid 96kHz/24bit.

Latensen i sig Àr vÀl inget större problem ifall du inte förvÀntar dig superlÄg latens. Under 10 ms torde fungera pÄ de flesta kort, men kanske inte under 5ms (kan nÄgon bekrÀfta ?). Med firewire kan du komma lite lÀgre (mitt Quatafire 610 kort gÄr ned till 2ms, men kÀnns pÄ nÄgot sÀtt som om latensen vore lite högre ÀndÄ), nÄgot att fundera pÄ ifall du vill spela keyboard eller gitarr "live" genom pluggar.

AngÄende firewire 400 och USB2: de flesta tester tycks visa att firewire i praktiken Àr lite snabbare trots att USB2 Àr snÀppet bÀttre pÄ papper.

Postat
  Perret sa:
Innan du köper USB kortet kunde du fundera hur mÄnga samtidiga ingÄngar och utgÄngar du tÀnker anvÀnda, och vilken samplingsfrekvens du vill anvÀnda. Vanlig USB Àr i praktiken begrÀnsad till högst 4 kanaler in och 4 kanaler ut vid 44kHz/16bit, 4 in och 2 ut (eller tvÀrtom) vid 48kHz/24bit eller enbart stereo in vid 96kHz/24bit.

Latensen i sig Àr vÀl inget större problem ifall du inte förvÀntar dig superlÄg latens. Under 10 ms torde fungera pÄ de flesta kort, men kanske inte under 5ms (kan nÄgon bekrÀfta ?). Med firewire kan du komma lite lÀgre (mitt Quatafire 610 kort gÄr ned till 2ms, men kÀnns pÄ nÄgot sÀtt som om latensen vore lite högre ÀndÄ), nÄgot att fundera pÄ ifall du vill spela keyboard eller gitarr "live" genom pluggar.

AngÄende firewire 400 och USB2: de flesta tester tycks visa att firewire i praktiken Àr lite snabbare trots att USB2 Àr snÀppet bÀttre pÄ papper.

Jag skiter i in och ut för jag anvĂ€nder bara min midisynt (som jag har i usb. Kan det vara dĂ€rför jag har problem med latency. Jag har ju inget midiuttag) och om jag ska spela in sĂ„ng eller nĂ„got sĂ„ anvĂ€nder jag kyrkan 😳

Min latency Àr extrem i cubase tycker jag och Ànnu vÀrre i Reason.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.