Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis köpt nya prylar för att kunna spela in sång på mina produktioner, och som man lärde sig i skolan går det mycket fortare att kolla rätt i facit.

Jag kan ingenting om inspelning av sång, har testat att spela in en vers och det blir ju OK, men när det kommer till ref blir det lite problem.

Har läst att dubbar är bra när man vill ha lite fetare och kraftfullare refräng, men hur mycket ska man dubba? När jag gjorde versen så testa jag först att bara kopiera och sen panorera ut, testa även att förskjuta spåren lite men tyckte inte det lät bra så jag sjöng in 3 spår (1 till vänster 1 till höger och 1 i mitten) så lät det bättre.

Hur många spår har ni i era Verser/refränger?

Hur panorerar ni dom?

Tänka på nivåer vid mågna spår?

Sen har jag även planerat att ha en typ kör/Hejjaklack som sjunger några slagord, och då undrar jag om 3 personer räcker för att få det att låta lite maffigare?😄

Kanske spela in dom 2 gånger? 3 gånger?

Tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)
När jag gjorde versen så testa jag först att bara kopiera och sen panorera ut

Den enda som sker där är att volymen höjs.

Hur många spår har ni i era Verser/refränger?

Beror på men oftast 1 till 3 på leaden och 3 till 12 på adds , körer. I refräng från 12 till 60 spår.

Hur panorerar ni dom?

Lead i mitten, dubbar vänster å höger , hur brett beror på låten. Smäller man på för brett i verser direkt kan refrängen lätt bli tråkig då den inte blir " Bredare "

Tänka på nivåer vid mågna spår?

Det är Mixning och beror på låten som sagt

Sen har jag även planerat att ha en typ kör/Hejjaklack som sjunger några slagord, och då undrar jag om 3 personer räcker för att få det att låta lite maffigare?

Det borde räcka , Alla kan ju köra ett par olika röster oxå.

Kanske spela in dom 2 gånger? 3 gånger?

Eller fler.Tills det blir bra helt enkelt.

Redigerat av Piccazzo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.