rockstone Postat 4 maj 2009 Postat 4 maj 2009 hej jag vill få fram ett stort lässlysnat sångljud, jag brukar spela in leadsången och en dubb till detta i ett sångbås sedan när jag skall mixa så anväder jag dom två delayen som finns i cubas, altså mod och dubble delay heter dom väll och senn lägger jag lite reverb efter detta, problemet är att jag vill inte att delayet skall eka massa ggr i ett break eller så och jag har ingen riktig koll på hur man ställer in delayen och reverben finns det nån som vet detta , vill ha ett jättestort sångljud men inte massa eko efteråt..............skall jag tex ha lång tid på reverbet eller stort eller litetrum???? skulle behöva lite tips
Johsey (oregistrerad) Postat 20 maj 2009 Postat 20 maj 2009 Först se till att dubbarna är "snor" tajta om du vill ha en lättlyssnad sång, annars blire bara gröt men det antar jag att du känner till. Jag antar även att du har kört det genom kompressor och lite eq innan du lagt på effekterna, framför allt då tagit bort frekvenser, som eventuellt krockar med andra instrument. När det gäller effekterna så säger du att du vill ha stort ljud men inget eko och lång efterklang? Jag skulle testa mig fram lite och börja med ett ganska stort rum och med relativt lite efterklang för att hålla ljudet "nära" och inte klinga ut för mycket, kanske eq:a reverbet lite grann för att få det tydligt och snyggt. Deleyet kan man ju ställa in så att den följer tempot på låten, 4delar, 8delar, 16delar osv, så att det blir tajt lätt. Sen kan du ju alltid automatisera deleyet så att det t.ex lägger av helt innan ett break så att du slipper ekot. Att automatisera effekter i allmänhet tycker jag är riktigt bra för att hålla variationen uppe. Ett annat tips om du vill ha ett "stort" ljud är att använda en stereo widening plugg. Se dock upp så att du inte krutar på för mycket med den. Använd den med måtta.
Wetter Postat 20 maj 2009 Postat 20 maj 2009 rockstone sa: hej jag vill få fram ett stort lässlysnat sångljud, jag brukar spela in leadsången och en dubb till detta i ett sångbås sedan när jag skall mixa så anväder jag dom två delayen som finns i cubas, altså mod och dubble delay heter dom väll och senn lägger jag lite reverb efter detta, problemet är att jag vill inte att delayet skall eka massa ggr i ett break eller så och jag har ingen riktig koll på hur man ställer in delayen och reverben finns det nån som vet detta , vill ha ett jättestort sångljud men inte massa eko efteråt..............skall jag tex ha lång tid på reverbet eller stort eller litetrum???? skulle behöva lite tips Hej! För att svara enkelt (på mitt språk 😲 ) Jag använder cubase, och lägger ett reverb A, rätt lågt, beroende på låt förstås, men nånstans mellan 20-25/100, moddelay ställer jag på någonstans mellan 2-4 beroende på typ av låt igen då.. Preset på båda, dom som dyker upp först när man väljer reverb A, resp ModDelay.. Är du med hur jag menar? Enkla inställningar som man klarar sig rätt långt med förutsatt att man har bra grundförutsättningar dvs bra kvalitet på sångspåret. Sen kan man ju använda kompressor och eq förstås för att få ett mer nära sångljud/smälta in i mixen. OCH tighta dubbar ej att förglömma förstås! Kan vara mer reverb på dubbarna så dom flyter ut lite. Tycker jag. Tyck och smak där såklart. Lycka till 🤪
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.