Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Intresant att tidning studio anser att wordclock ger fasfel, det mest vanliga när en sampleklocka syncar ur är att den avger jitter. En klocka som börja glida i fasfel är inte acceptabel för noll öre. Det beror ju nog ofta på större problem. Tycker det framstår att att skribenten snurrar ganska mycket. När det handlar om medelmåttiga ljud-interface klocka är dålig. Så kan de återskapade klocksignalerna som omvandlarna får faktiskt blir mindre rena, när signalen kommer utifrån och mer klock-jitter/-brus uppstår då. Men rena fasfel tillhör ovanligheterna så länge det rör sig rena överförningsfel och då brukar det röra sig mer om bit-fel Men jag kan var fel informerad. Det tryckta ordet uppfattas ofta som sanning. Tycker det var en amatör mässig artikel
VacUm Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 (redigerat) Att en wordclock skulle ge fasfel låter otroligt skumt. Har inte läst artikeln, men har aldrig varit med om att timingen blir så illa att det börjar fasa ur. edit: stavfel Redigerat 6 december 2004 av VacUm
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Skall kontrollera närmare vilket nummer, men var en liten artikel om WC. Jag bara minns det vagt. Men det var en snurrig artikel. Mvh, Erik
Claes Holmerup Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 Jag har visserligen aldrig haft några problem trots att jag kör RME Hammerfall, RME ADI-8 Pro, RME ADI-96 Pro och BEhringer DDX3216. Dessa har jag länge synkat enbart genom Lightpipe-synken och inte upplevt några problem alls. Testade för någon vecka sedan att köra Wordclock i stället - men märkte ingen skillnad alls. Jag ska dock testa lite noggrannare någon dag, men jag misstänker att mina RME-prylar har en förhållandevis väldigt stabil klocka, så att det verkligen inte blir någon skillnad i mitt fall - men alla ljudkort och burkar har har inte så stabil intern klocka... 😛 Det finns flerkanals ljudkort i de lägre prisklasserna som inte ens håller ihop synken mellan de interna kanalerna när man spelar upp sin mix... Detta har jag hört från flera håll av folk som kör med sådana. För några av dem har det blivit en stor befrielse när de har bytt upp sig till RME eller Echo... 😕 Några av dem har inte hunnit/haft råd att byta ännu... 🙂
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 Jag har visserligen aldrig haft några problem trots att jag kör RME Hammerfall, RME ADI-8 Pro, RME ADI-96 Pro och BEhringer DDX3216. Dessa har jag länge synkat enbart genom Lightpipe-synken och inte upplevt några problem alls. Testade för någon vecka sedan att köra Wordclock i stället - men märkte ingen skillnad alls. Jag ska dock testa lite noggrannare någon dag, men jag misstänker att mina RME-prylar har en förhållandevis väldigt stabil klocka, så att det verkligen inte blir någon skillnad i mitt fall - men alla ljudkort och burkar har har inte så stabil intern klocka... 😛Det finns flerkanals ljudkort i de lägre prisklasserna som inte ens håller ihop synken mellan de interna kanalerna när man spelar upp sin mix... Detta har jag hört från flera håll av folk som kör med sådana. För några av dem har det blivit en stor befrielse när de har bytt upp sig till RME eller Echo... 😕 Några av dem har inte hunnit/haft råd att byta ännu... 🙂 RME har enormt bra klocka och håller bra kvalite för ett bra pris. Men jag har hjälpt vänner med m-audio kort som haft enorma problem med sync mellan interface. Men dessa sync problem är ju mer kvalites fel och billiga komponenter. Då m-audios klockchip säkert inte kostar alls mycket. De lägger ju sin tid på få bra specar för sälja stora kvantiter.. Jag har haft en annan kompis m-audio som klockchipet ballar ur när den är master o syncar mot spdif interface preamp. Det lät som den var några cent ner hela tiden. Startade han om datorn så funkade det igen.. Echo är billigare idag och ger nog mer kvalite per krona Rme och Lynx är ju vanliga native daw kort för de är pålitliga
MusicGene Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 det krävs ju att synkningen fungerar som ni säger. Jag märkte klockfel när jag spelade upp ljud från en dator och spelade in med en billig mikrofon på en dator som stod ijämte. Med jämna tidsintervall var man tvungen att omsynka för att det inte skulle bli fel. Jag trodde inte att det skulle vara sådana problem. Detta var ju inspelning i realtid. Har man digitala synkinterface bör man ju med lätthet kunna ha en synkbuffer även om problemet inte försvinner helt ändå eftersom man måste slänga viss data antar jag... Någon som är haj på hur synkprotokollen arbetar?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.