Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har läst igenom hela Crunchers megatråd om hans studiobygge och det gav mej massa kött på benen.

Det jag inte förstår är varför han börjar med att bygga/sätta upp akustikplattor/diffusorer innan studion är färdig och innan han mätt vilka frekvenser som kan spöka? Det jag inte heller blir klok på är hur man räknar ut ev "fel" frekvenser i ett rum där man har snedtak?

Annons
Postat

Börja med en mätning för att skapa dig en uppfattning om vilka frekvenser som behöver dämpas. Spela sedan dessa frekvenser enskilt och försök lista ut vilka ytor de använder sig av och bygg absorbenter stämda till dessa frekvenser och placera dem på respektive ytor. Då ditt rum inte är rektangulärt så kommer eventuella simuleringar bara resultera i halvsanningar så bättre göra det manuellt.

Cruncher började med att akustikbehandla enligt generella tummregler och allmänna tips som oftast resulterar i att basfrekvenserna ignoreras. Då han märkte att problemen i basen kvarstod så gick han vidare. Hoppas andra tar lärdom av hans ”äventyr”.

Postat (redigerat)

Men det bästa måste väll ända vara att sätta ihop allt som det ska vara, sedan mäta upp det med ordentligt instrument (mins inte vad det heter) sedan bygga. Då kan det ju inte bli fel. Dock krångligare kanske.

Redigerat av Gäst
GIGAN (oregistrerad)
Postat
Men det bästa måste väll ända vara att sätta ihop allt som det ska vara, sedan mäta upp det med ordentligt instrument (mins inte vad det heter) sedan bygga. Då kan det ju inte bli fel. Dock krångligare kanske.

Kapar den här tråden för en fråga i ämnet.

Ska isolera ett rum för sång. Idag sitter det spånplattor i väggarna.

Vilket ger mest/bäst isolering. Sätta två lager gips utanpå spånet, eller riva bort dem och bara använda gips på båda sidor?

Snickarn är här nu! ch jag tänkte be honom ta det samtidigt som annat.

GIGAN

Postat

Skulle ha kvar spånskivan och sätta extra gips på. Får du ju tre lager. Se till att han sätter dem överlappande bara.

Fast Gilbert eller någon har säkert en bra förklaring på varför och vad man ska göra, men det känns mer rätt och en enklare lösning.

😑

Postat
Kapar den här tråden för en fråga i ämnet.

Ska isolera ett rum för sång. Idag sitter det spånplattor i väggarna.

Vilket ger mest/bäst isolering. Sätta två lager gips utanpå spånet, eller riva bort dem och bara använda gips på båda sidor?

Snickarn är här nu! ch jag tänkte be honom ta det samtidigt som annat.

GIGAN

Det finns massor av trådar om isolering du kan fortsätta på, denna handlar om dämpning (inte samma sak d v s).

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Det finns massor av trådar om isolering du kan fortsätta på, denna handlar om dämpning (inte samma sak d v s).

Tack så mycket!

Jag lät spånskivorna sitta kvar!

På måndag kommer en gammal spelkompis och vi ska spela in ett par låtar,

för första gången på 20 år!

Sedan ska vi gå och se Jackson Browne på Cirkus 😏

Jag vet inte vilket som blir mest magiskt.

GIGAN

Postat
Tack så mycket!

Jag lät spånskivorna sitta kvar!

På måndag kommer en gammal spelkompis och vi ska spela in ett par låtar,

för första gången på 20 år!

Sedan ska vi gå och se Jackson Browne på Cirkus 😛

Jag vet inte vilket som blir mest magiskt.

GIGAN

Det gjorde du rätt i!

Ha en skitskön konsert! 🙂

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Det gjorde du rätt i!

Ha en skitskön konsert! 😄

Tack det ska vi ha 🙂

Vi ska lira in en av Jacksons låtar,

"The Crow on the Cradle" och

Kanske Cat Stevens "Father and son"

innan vi ger oss av.

Mycket sparsamt,

akustiskt och stämningsfullt!

GIGAN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.