Jump to content
Annons

Det bästa programmet för mitt verktyg - Pianorullen


Fippe

Recommended Posts

Hej!

Jag har använt FL studio sedan något år tillbaka och kan arbeta bra i det, tills det kommer till att få till kvalitén. Jag är inte nöjd hur instängt ljud man får och hur audioinspelningen fungerar.

Jag använder Cubase när jag spelar in audio, men jag hade omöjligt kunnat skapa någon musik i det då jag enbart använder pianorullen när jag skapar. Och som alla vet ser Cubase pianorulle ut som en mattebok från 80-talet och är lika älskvärd som pq-formeln 🙂

Jag har testat Reason, Live, Sonar och jobbat med en hel drös med trackers. Aldrig har jag funnit något som kommer i närheten av FLs underbara pianorulle.

Men jag är icke nöjd. Så jag undrar nu - Vet du något program där pianorullen är fantastisk?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder pianorullen i Cubase till i stort sett all midi-editering - och jag tycker inte att det är något fel på den... Är jag konstig då...? 😛😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fl!

Ljudkvalitén har med användaren att göra, och hur många "points" du har när du exporterar 😕

Jag upplever en skillnad på ljudet när jag tar in tex en gitarr i FL och samma i Cubase. Det känns mycket klarare och större i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder pianorullen i Cubase till i stort sett all midi-editering - och jag tycker inte att det är något fel på den... Är jag konstig då...? 😕🙂

Jo lite. Liksom, varför cykla med ett ben när man kan göra det med båda? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo lite. Liksom, varför cykla med ett ben när man kan göra det med båda? 🙂

Menar du att Cubase midieditering saknar både bockstyre och aluminiumram eller rent av en trampa 😕 ? Eller handlar det bara om looks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder pianorullen i Cubase till i stort sett all midi-editering - och jag tycker inte att det är något fel på den... Är jag konstig då...? 🤪😉
Jo lite. Liksom, varför cykla med ett ben när man kan göra det med båda? 😉

Kan du försöka föklara VAD som är så mycket bättre, så att man kan förstå varför Cubase-pianorullen är så dålig...? Själv har jag inte upplevt några brister där, utan det fungerar utmärkt till mina behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått den här vägen i min "musikkarriär":

Markolio Ejay > Dance Ejay > Techno Ejay > FL > Reason > Cubase + Reason

Jag har även kört Live en hel del och utifrån mina erfarenheter kan jag säga att det finns ingen bättre midi-editor än den som finns i Cubase.

Den kanske inte är lika lättlärd som FLs där du som ny kan hoppa in och hajja allt redan efter 10 minuter... men när du bemästrar programmets styrkor kommer du lätt bli en champ på notredigering!

Cubase skeppas med en fantastisk manual så inlärningen borde inte vara några problem heller. RTFM GL HF 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet för mig är att det går så otroligt långsamt för mig i Cubase. Jag får sitta mycket i det när jag är i skolan, men allt i pianorullen blir så svårjobbat.

I mitt band så går musiken mycket ut på att det ska gå snabbt från låtidé till färdig. Så jag behöver något som är riktigt snabbjobbat för en låt ska vara färdig på ca en halvtimme.

Jag använder ett NES och kopplar den till datorn med en midikabel. Sen skickar jag midimeddelande till dess fem kanaler. Det är viktigt att hålla redan på vad det är man har gjort. Har du gjort ett mididelay och vilka ljud kombinerar du för att få ett virvelljud? Detta går snabbt i FL. Men det känns ändå inte som de bästa programmet. Saknar en enklare audioinspelning.

Sen tycker jag FL har en mjukare pianorulle. Även om den kan se lite technobarnslig ut så föredrar jag den framför Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet för mig är att det går så otroligt långsamt för mig i Cubase. Jag får sitta mycket i det när jag är i skolan, men allt i pianorullen blir så svårjobbat.

I mitt band så går musiken mycket ut på att det ska gå snabbt från låtidé till färdig. Så jag behöver något som är riktigt snabbjobbat för en låt ska vara färdig på ca en halvtimme.

Jag använder ett NES och kopplar den till datorn med en midikabel. Sen skickar jag midimeddelande till dess fem kanaler. Det är viktigt att hålla redan på vad det är man har gjort. Har du gjort ett mididelay och vilka ljud kombinerar du för att få ett virvelljud? Detta går snabbt i FL. Men det känns ändå inte som de bästa programmet. Saknar en enklare audioinspelning.

Sen tycker jag FL har en mjukare pianorulle. Även om den kan se lite technobarnslig ut så föredrar jag den framför Cubase.

Förstår vad du menar och jag tycker personligen att Logic har den överlägset bästa midi editeringen och pianorullen. Kolla lite filmer på youtube så ser du lite hur man jobbar snabbt och lätt. Reason är också riktigt bra och det ser jag att du använder, tyvärr är det inte komplett då inga pluggar stöds och inspelning inte är möjligt. Jag satt med Cubase SX 3 ett tag men blev aldrig vän med det, då jag jobbar mest med mjukvara och bara behöver spela in för sång. Gjorde mig av med Cubase och köpte Logic, och är hooked for life.

Ableton live är ett wildcard som är riktigt användar vänligt och flexibelt, nackdelen där är att en del(däribland jag) har svårt att ta till sig gränssnittet och sättet att jobba i det. Jag har försökt med LIVE flera gånger men det går bara inte, vi connectar inte 😛 Men de som gillar det säger att det är hur bra som helst, speciellt med mjukvaru pluggar och instrument.

Ladda ner lite demos av programmen och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...