Jump to content
Annons

Pro Tools-tangentbord


SuneMangs

Recommended Posts

hur värt är det att köpa ett digidesign-tangentbord för mig som är nybörjare i PT8 och PC-användare? hur mycket hjälp får man av det egentligen? jag är ju som sagt nybörjare, men är, om jag får säga det själv, ganska bra på att komma ihåg kommandon och logiska knappar osv.. 😐

SM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hur värt är det att köpa ett digidesign-tangentbord för mig som är nybörjare i PT8 och PC-användare? hur mycket hjälp får man av det egentligen? jag är ju som sagt nybörjare, men är, om jag får säga det själv, ganska bra på att komma ihåg kommandon och logiska knappar osv.. 😛

SM

Hej!

Jag tycker att det är både dyrt, fult och onödigt, du lär dig de viktigaste kommandona ganska fort ändå 😏

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns ett billigare alternativ som iof kräver lite pyssel

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8417&grp=208220

Funkar rätt dåligt, de lossnar ofta och håller på. Har testat cubase versionen, men det var ifs typ 3-4 år sedan.

De riktiga tangentbord som finns är ju löljigt dyra, det är ju bara ett standard tgb med andra tangenter.

Nä, lär dig på ett vanligt istället - ha en fusklista nära till hands i början så går det fort.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar rätt dåligt, de lossnar ofta och håller på. Har testat cubase versionen, men det var ifs typ 3-4 år sedan.

//J

Njae. Isåfall har de faktiskt blivit bättre de senaste åren. Har haft Protools Editors-keys i 2 år nu och dom sittter perfekt ännu. Jag sitter nog i snitt minst ett par timmar om dan med mitt tangentbord. Så jag kan varmt rekommendera dem!

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med svenskt tangentbord och dessa "klisterlappar"? När jag tittar så ser det ut som om t.ex större än > och mindre än < hamnar på fel ställe?!

/H.

Vissa tangenter hamnar lite galet. Tror även = tecknet hamnar fel, men jag minns inte exakt. Men det är vanesak. Jag använder ju mitt tangentbord till 90% med pro tools så mig stör det inte särskilt mycket. Men jag har hört att det finns eller är på väg en svensk variant av dessa. Tror det va någon på detta forumet som skrev i någon tråd. Jag har haft mina lappar på i ca ett halvår nu och de har ingen tendens till att lossna. Har jag haft nytta av dom? nja, lite kanske när man inte minns snabbkommandot som man kanske inte använder så jätteofta. Men annars så kunde man det mesta utantill ändå 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepplen (oregistrerad)

hahaha, ursäkta mig.. men det där fattar jag verkligen inte!

Jag menar man lär sig de vanligaste tangenterna obevekligen snabbt och de andra man itne använder så ofta hittar man i menyerna ungefär lika fort som att leta på tangentbordet.

Jag tycker det är bättre att lära sig knapparna utantill, för det första går det automatiskt, för det andra är man inte låst till sitt special tangentbord.

Kan ju inte vara kul att av någon anledning bli tvungen att använda ett rent t-bord och känna sig helt bortkommen?

Jag menar inget illa, all respekt till de som använder det, ville bara säga min mening till någon som aldrig haft det men funderar på att skaffa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...