Jump to content
Annons

Cubase SX 3 - Inpselning


Dzemo

Recommended Posts

Hejsan

Jag vill göra så att det är kanske lite reverb på rösten när man spelar in, självklart vet jag hur man lägger det direkt på ett spår men jag menar att när jag står och spelar in så vill jag höra reverben i lurarna direkt och jag har ingen aning om hur jag ska göra.. det finns säkert många trådar kring det här men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på, är det någon som kan hjälpa mig?

Sitter med ett CME Matrix K FW-kort om det underlättar..

Tackar så mkt på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda du behöver göra är att klicka på en knapp som finns på kanalen. Nära "mute" knappen typ. Det är en knapp som för mig liknar en vanlig ljudknapp.

Ett allmänt tips är att du gör en FX Channel med reverb som du skickar till de audiokanaler där reverb önskas. Detta har iofs inget med ditt problem att göra. Men det är ett effektivt sätt att spara minne på.

/nirpan

Hejsan

Jag vill göra så att det är kanske lite reverb på rösten när man spelar in, självklart vet jag hur man lägger det direkt på ett spår men jag menar att när jag står och spelar in så vill jag höra reverben i lurarna direkt och jag har ingen aning om hur jag ska göra.. det finns säkert många trådar kring det här men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på, är det någon som kan hjälpa mig?

Sitter med ett CME Matrix K FW-kort om det underlättar..

Tackar så mkt på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda du behöver göra är att klicka på en knapp som finns på kanalen. Nära "mute" knappen typ. Det är en knapp som för mig liknar en vanlig ljudknapp.

Ett allmänt tips är att du gör en FX Channel med reverb som du skickar till de audiokanaler där reverb önskas. Detta har iofs inget med ditt problem att göra. Men det är ett effektivt sätt att spara minne på.

/nirpan

Du menar den knappen som ser ut som en högtalare? "Monitor" står det när jag har musen över den. Jag hör ju mig själv i lurarna när jag sjunger/rappar i micken men vill kunna lägga till en liten reverb direkt, räcker det med den monitor knappen eller ska jag göra något mer?

Tack för ditt snabba svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med att du trycker in Monitor-knappen. Då går ljudet från mikrofonen in i inspelningsprogramet, genom kanalen som du spelar in på och ut igen i hörlurarna.

Finns dock en del att tänka på när du spelar in med monitorfunktionen:

1. Sänk volymen till botten på högtalarna annars får du rundgång.

2. Se till att ha så låg latency som möjligt, annars kommer du höra din egen röst som ett slapback-eko i lurarna vilket gör det väldigt svårt att sjunga i takt. Latencyn ställer du vanligtvis in under menyn Devices - Device Setup, kan vara olika på olika ljudkort/drivrutiner.

3. Kom ihåg att slå av monitor-knappen när du är klar, annars hör du inte vad du spelat in.

Lycka till

/ Fredrik

edit: stava kratta...

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med att du trycker in Monitor-knappen. Då går ljudet från mikrofonen in i inspelningsprogramet, genom kanalen som du spelar in på och ut igen i hörlurarna.

Finns dock en del att tänka på när du spelar in med monitorfunktionen:

1. Sänk volymen till botten på högtalarna annars får du rundgång.

2. Se till att ha så låg latency som möjligt, annars kommer du höra din egen röst som ett slapback-eko i lurarna vilket gör det väldigt svårt att sjunga i takt. Latencyn ställer du vanligtvis in under menyn Devices - Device Setup, kan vara olika på olika ljudkort/drivrutiner.

3. Kom ihåg att slå av monitor-knappen när du är klar, annars hör du inte vad du spelat in.

Lycka till

/ Fredrik

edit: stava kratta...

Tack! nu funkar det precis så som jag vill att det ska göra, uppskattas verkligen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju om du vill lägga ett reverb som du säger, ta upp mixern (tryck på f3) och klicka på e-et där på det spår du sjunger in på, så kan du välja att lägga lite reverb där om du vill.. jag brukar göra så, även pyttelite delay, en helt annan känsla att sjunga in med lite effekt på än rätt torrt tycker jag. Latency är ställd på 7, funkar perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...