Dzemo Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Hejsan Jag vill göra sÄ att det Àr kanske lite reverb pÄ rösten nÀr man spelar in, sjÀlvklart vet jag hur man lÀgger det direkt pÄ ett spÄr men jag menar att nÀr jag stÄr och spelar in sÄ vill jag höra reverben i lurarna direkt och jag har ingen aning om hur jag ska göra.. det finns sÀkert mÄnga trÄdar kring det hÀr men jag vet inte riktigt vad jag ska söka pÄ, Àr det nÄgon som kan hjÀlpa mig? Sitter med ett CME Matrix K FW-kort om det underlÀttar.. Tackar sÄ mkt pÄ förhand!
Nirpan Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Det enda du behöver göra Àr att klicka pÄ en knapp som finns pÄ kanalen. NÀra "mute" knappen typ. Det Àr en knapp som för mig liknar en vanlig ljudknapp. Ett allmÀnt tips Àr att du gör en FX Channel med reverb som du skickar till de audiokanaler dÀr reverb önskas. Detta har iofs inget med ditt problem att göra. Men det Àr ett effektivt sÀtt att spara minne pÄ. /nirpan HejsanJag vill göra sÄ att det Àr kanske lite reverb pÄ rösten nÀr man spelar in, sjÀlvklart vet jag hur man lÀgger det direkt pÄ ett spÄr men jag menar att nÀr jag stÄr och spelar in sÄ vill jag höra reverben i lurarna direkt och jag har ingen aning om hur jag ska göra.. det finns sÀkert mÄnga trÄdar kring det hÀr men jag vet inte riktigt vad jag ska söka pÄ, Àr det nÄgon som kan hjÀlpa mig? Sitter med ett CME Matrix K FW-kort om det underlÀttar.. Tackar sÄ mkt pÄ förhand!
Dzemo Postat 13 april 2009 TrÄdstartare Postat 13 april 2009 Det enda du behöver göra Àr att klicka pÄ en knapp som finns pÄ kanalen. NÀra "mute" knappen typ. Det Àr en knapp som för mig liknar en vanlig ljudknapp.Ett allmÀnt tips Àr att du gör en FX Channel med reverb som du skickar till de audiokanaler dÀr reverb önskas. Detta har iofs inget med ditt problem att göra. Men det Àr ett effektivt sÀtt att spara minne pÄ. /nirpan Du menar den knappen som ser ut som en högtalare? "Monitor" stÄr det nÀr jag har musen över den. Jag hör ju mig sjÀlv i lurarna nÀr jag sjunger/rappar i micken men vill kunna lÀgga till en liten reverb direkt, rÀcker det med den monitor knappen eller ska jag göra nÄgot mer? Tack för ditt snabba svar =)
Tracer Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 (redigerat) Det rÀcker med att du trycker in Monitor-knappen. DÄ gÄr ljudet frÄn mikrofonen in i inspelningsprogramet, genom kanalen som du spelar in pÄ och ut igen i hörlurarna. Finns dock en del att tÀnka pÄ nÀr du spelar in med monitorfunktionen: 1. SÀnk volymen till botten pÄ högtalarna annars fÄr du rundgÄng. 2. Se till att ha sÄ lÄg latency som möjligt, annars kommer du höra din egen röst som ett slapback-eko i lurarna vilket gör det vÀldigt svÄrt att sjunga i takt. Latencyn stÀller du vanligtvis in under menyn Devices - Device Setup, kan vara olika pÄ olika ljudkort/drivrutiner. 3. Kom ihÄg att slÄ av monitor-knappen nÀr du Àr klar, annars hör du inte vad du spelat in. Lycka till / Fredrik edit: stava kratta... Redigerat 13 april 2009 av Tracer
Dzemo Postat 13 april 2009 TrĂ„dstartare Postat 13 april 2009 Det rĂ€cker med att du trycker in Monitor-knappen. DĂ„ gĂ„r ljudet frĂ„n mikrofonen in i inspelningsprogramet, genom kanalen som du spelar in pĂ„ och ut igen i hörlurarna. Finns dock en del att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r du spelar in med monitorfunktionen: 1. SĂ€nk volymen till botten pĂ„ högtalarna annars fĂ„r du rundgĂ„ng. 2. Se till att ha sĂ„ lĂ„g latency som möjligt, annars kommer du höra din egen röst som ett slapback-eko i lurarna vilket gör det vĂ€ldigt svĂ„rt att sjunga i takt. Latencyn stĂ€ller du vanligtvis in under menyn Devices - Device Setup, kan vara olika pĂ„ olika ljudkort/drivrutiner. 3. Kom ihĂ„g att slĂ„ av monitor-knappen nĂ€r du Ă€r klar, annars hör du inte vad du spelat in. Lycka till / Fredrik edit: stava kratta... Tack! nu funkar det precis sĂ„ som jag vill att det ska göra, uppskattas verkligen! đ
Wetter Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 Du kan ju om du vill lÀgga ett reverb som du sÀger, ta upp mixern (tryck pÄ f3) och klicka pÄ e-et dÀr pÄ det spÄr du sjunger in pÄ, sÄ kan du vÀlja att lÀgga lite reverb dÀr om du vill.. jag brukar göra sÄ, Àven pyttelite delay, en helt annan kÀnsla att sjunga in med lite effekt pÄ Àn rÀtt torrt tycker jag. Latency Àr stÀlld pÄ 7, funkar perfekt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.