Jump to content
Annons

Knaster i uppspelningen, ASIO-belastning hög trots hög buffer (Firewire, Phonic Helix)

Recommended Posts

Postat

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska angripa. Bakgrundsinfo är att jag har Cubase Studio 4.5 med senaste uppdateringen, ett mixerbord med inbyggt firewireljudkort (Phonic Helix FW 18 MkII) och det är senaste uppdateringen av ASIO-drivrutiner för just denna setup.

Häromdagen spelade jag in sex monkanaler samt dubbla stereokanaler (separata kanaler simultant) och det fungerade till en början. Gjorde dessutom om samma sak medan några av spåren samtidigt spelades upp. Men plötsligt, efter att det funkat länge - problem! Det började knastra och spraka och ha sig, och till och med uppspelningshastigheten betedde sig märkligt. Och asio-performance-mätaren slog i taket. Hårddiskmätaren rör sig dock knappt alls. Och sen går det inte heller att lyssna på inspelningarna även om jag inte spelar in samtidigt.

Jag justerade upp bufferstorleken till max, eftersom jag inte behöver bry mig om latency när jag lyssnar, men ingen skillnad. Men nu till det märkliga i kråksången. Uppspelningen knastrar på, och i bakgrunden går jag till asiokontrollpanelen och ställer om bufferten. Ljudet blir bra igen. Sen strax därefter knastrar det, om jag då igen justerar bufferten - upp eller ner spelar ingen roll - slutar det knastra. För att sedan börja igen.

Jag har inga plugins aktiverade i projektet alls. Inte ens kompressor eller eq.

Jag har stängt så många processer och services som möjligt. Windows XP är konfigurerat att prioritera bakgrundstjänster. Omstart av datorn hjälper föga. Men jag upplever ju ändå att det först fungerade ganska länge, sen plötsligt ville det inte fungera längre. Har 3Gb internminne, processorn är en P4 på 3 Ghz med hyperthreading. Dessutom kan jag nämna att jag nyligen hade ett 48-kanalersprojekt som spelade upp så fint (trots en hel del pluggar), då i en äldre Cubase CS-version.

Hur felsöker man vidare..?

Mvh Henrik

Annons
Postat

Det handlar möjligen om Denormal-problem...? Cubase ska väl inte ha problem med det längre, tror jag - men det kan ju finnas plugins som inte hanterar det bra.

Lösningen (om det är detta problem): http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=6

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.