Jump to content
Annons

Perfektionist? Javisst!


MJInc

Recommended Posts

Satt och lyssnade igenom Pet Shop Boys senaste skiva och slogs av att det förekom i mina mått mätt massor med jobbiga vassa ess ljud i sången. När jag själv håller på med mina egna låtar så jobbar, pillar och minimerar jag förekommande ess-ljud till nästan noll. Ett jobb som kan vara ganska tidsödande och kreativitetsdödande. Då frågar jag mig, kan det vara så att jag är onödigt perfektionistisk i mitt skapande över lag eller har den/dom som producerat PSB senaste bara varit onödigt slarviga? Slogs också av insikten att refrängen i en av låtarna är sprängfylld med olika instrument och melodier, något som utan tvekan här på forumet skulle kritiseras som grötigt och rörigt om man lade upp något motsvarande. Kanske dags att släppa lite på sina egna prestationskrav som i mångt och mycke bygger på andras åsikter....? 🙂

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns väl ingen anledning att släppa på de krav man ställer på sig själv, bara för att man upplever att andra slarvar? Då blir man ju inte nöjd med det man gör - och man gör ju i första hand sin musik för sin egen tillfredställelse, eller hur? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig här Micke fast jag inte hört just den låten.

Vi som sysslar med mixeri blir lite "skadade",vi hör alla möjliga sorters fel/ljud i olika sammanhang.Jag retar mig för tillfället på det usla ljudet som lokala närradion släpper ut.Där skulle det behövas skäras ordentligt runt 3500hz,och dras på lite i nedre mellan registret.När jag hör viss låtar på radion i bilen,Radioriks,P3-P4:a så byter jag kanal för att slippa lyssna på "eländet",och då pratar vi mix och inte låten som sådan 😄

Också en poäng om att vissa tycker att det kan gröta ibland i de egna mixarna.Som bekant så är det helheten som gäller och är det snyggt pannat/eq:at så ryms det rätt mycket i en mix.Men svårighetsgraden ökar med antalet instrument/röster..Så för det mesta brukar jag ändra om all kritik är samstämmig,vi sitter ju inte med samma öron/lyssning.Genren har också betydelse,om en "synthare" har synpunkter på mina mixar så blir det ett annat värde på kritiken då jag inte huserar i den genren.Sen om man mixar åt nån annan,släng ut dom ur studion 🥰

En annan aspekt på det som jag har märkt,är att man för det mesta blir rätt döv för de egna mixarna.Lättare att kritisera andras mixar liksom,märkligt men så är det för mig.Däremot är det nyttigt att släppa mixeriet ett par dagar då man spelat in,det ger andra infallsvinklar när öronen vilat ett tag.

Petshop låten kommer väl på skval radion vad det lider,tack för tipset - jag skall vara beredd att byta kanal 🙂

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ingen anledning att släppa på de krav man ställer på sig själv, bara för att man upplever att andra slarvar?

Nä, men det kanske är just det. PSB-skivan kanske inte är slarvigt mixad/producerad utan att det snarare är jag som har för höga krav. Krav på mig själv, och om jag applicerar kraven på proffsproducerad musik visar att de inte heller lever upp till mina krav. Därför om jag sänker mina krav kanske jag lyckas äntligen bli klar med hela låtar som låter hyfsat proffsigt.... 😄

Då blir man ju inte nöjd med det man gör - och man gör ju i första hand sin musik för sin egen tillfredställelse, eller hur? 🙂

Problemet jag är ute efter är att kraven i sig är kanske ett hinder för att lyckas färdigställa musik som jag blir tillfredställd med....

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som sysslar med mixeri blir lite "skadade",vi hör alla möjliga sorters fel/ljud i olika sammanhang.Jag retar mig för tillfället på det usla ljudet som lokala närradion släpper ut.Där skulle det behövas skäras ordentligt runt 3500hz,och dras på lite i nedre mellan registret.När jag hör viss låtar på radion i bilen,Radioriks,P3-P4:a så byter jag kanal för att slippa lyssna på "eländet",och då pratar vi mix och inte låten som sådan 😄

Så långt har inte jag kommit i mitt felsökeri lyckligtvis.... 🙂

En annan aspekt på det som jag har märkt,är att man för det mesta blir rätt döv för de egna mixarna.Lättare att kritisera andras mixar liksom,märkligt men så är det för mig.Däremot är det nyttigt att släppa mixeriet ett par dagar då man spelat in,det ger andra infallsvinklar när öronen vilat ett tag.

Alltså ibland när jag lyssnar på något som jag kan ha gjort för 4-5 månader sedan, eller lite äldre, undra hur tusan jag tänkte när jag kunde vara nöjd med den mixningen....helt makalöst. Förhoppningsvis blir man i alla fall bättre med alla försök man gör, så det inte låter bara sämre o sämre...ve o fasa.... 😄

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...