Jump to content
Annons

Låttext om saknad vän


spawnfestis

Recommended Posts

Hej! 🙂 Det skulle vara jätteskönt om ni kunde komma med lite funderingar / rader till min text nedan. Har stött på problem... 😐

Story: Min vän dog i Leukemi när han var 16, detta var ungefär 3/4 år sedan. 😄

Hade flyt med inledning i början tycker jag men nu är det segt, lite funderingar?

( om ni undrar går refrängen i - C Em Am inte särskilt kreativt... ) 😆

20uog92.jpg

Tack så mycket! Patrick.

EDIT: felstavat märkte jag hoppas det går fint ändå, ha en skön dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En deal!

Hjälp mig med en fin refräng och en brygga efter så kan jag fixa lite i photoshop omnågon behöver nått grafiskt gjort, är lite mer duktig på photoshop än vad jag är på att sätta text... sen hur personligt det känns får man ju se men vi kan väl lösa nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt svårt att ta över i en text som ska förmedla en saknad. Blir ju bara vemodigt om man hugger in.

Vår vän vi saknar dig

Alla sjöar av glädje,

alla stunder av hopp,

Kan fortfarande inte släppa och förstå

Varför många bäckar små

blir en hel å

Varför var du tvungen att gå?

Ett fotografi är det enda jag har kvar.

Som täckt i snö,

Nått dålt under ytan

Temperaturen stiger

Det töar fram

Jag börjar förstå...

Man ska ju kunna stå för det man sjunger om, och det är ju mina tankar om hur jag skulle känna för en vänn som försvann för 4 år sen.

Inte helt lätt iaf:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt svårt att ta över i en text som ska förmedla en saknad. Blir ju bara vemodigt om man hugger in.

Vår vän vi saknar dig

Alla sjöar av glädje,

alla stunder av hopp,

Kan fortfarande inte släppa och förstå

Varför många bäckar små

blir en hel å

Varför var du tvungen att gå?

Ett fotografi är det enda jag har kvar.

Som täckt i snö,

Nått dålt under ytan

Temperaturen stiger

Det töar fram

Jag börjar förstå...

Man ska ju kunna stå för det man sjunger om, och det är ju mina tankar om hur jag skulle känna för en vänn som försvann för 4 år sen.

Inte helt lätt iaf:P

Nej det är det verkligen inte! Tack så hemskt mycket! fina rader där!

ska vi nog kunna baka in:) verkligen kul! tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är det svårt att komma med förslag utan att förstå hur du fraserar. Så skriver iallafall jag texter. ( med rytmen i huvet samtidigt ) Men här kommer lite autoskrift på temat, det blir nog mer fri dikt:

Fader grå ger och tar

Endast tomma skor blir kvar

Jag märker hur det händer

Som vinter långsamt försvinner

Snön smälter,

men jag fortsätter leta

du är borta ska det en gång heta.

Kampen tog du till ända, med svarta odjur

och jag hör ett sus från någonstans i skuggan

och jag tror att du ville, om du var här nu

att jag skulle lyssna

äh det blev sådär. Det var svårt. Så många låtar har gjorts på ämnet, och använder man några av de ord som sägs för ofta "bort, saknar dig etc.. " så blir det plattityder som inte når fram, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga textrader får du av mig men en liten allmän reflektion

"problemet" som jag ser det med refrängen o bryggan är helt enkelt att de är för konkreta tror jag! Jag håller med dig, versen som du är nöjd med låter bra tycker jag! De är just poetiska, och ofta är det poetiska inte så uttalat - mer metaforiskt etc... det du förmedlar i refrängen - förmedla det i bilder istället! gör en verbal photoshopretuschering av refrängen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga textrader får du av mig men en liten allmän reflektion

"problemet" som jag ser det med refrängen o bryggan är helt enkelt att de är för konkreta tror jag! Jag håller med dig, versen som du är nöjd med låter bra tycker jag! De är just poetiska, och ofta är det poetiska inte så uttalat - mer metaforiskt etc... det du förmedlar i refrängen - förmedla det i bilder istället! gör en verbal photoshopretuschering av refrängen 😉

Intressant tänkt! sätter igång direkt!

mörkret nu 8.30 till 9.30? bör fungera utmärkt.! tack! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det var min tanke också - knäpp av huvudströmbrytaren bara! Fast sedan vad jag har förstått så är det bara belysning i allmänhet som släcks o inte annan el?

Hello darkness my old friend, I've come to talk with you again....

finns många låttexter med mörker 🙂 kanske blir några fler snart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag släckte åxå men det var rätt så svag uppslutning där jag tittade ut ang earthour.

Till trådskaparen: Sånt där är känsligt. Försök att skriva hur just du känner inför vad som hänt. Skriv ner alla ord å meningar som kommer från hjärtat å hjärnan, sen går du in å ändrar så det passar till en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Hej Patrick!

Jag tycker du har kommit en god bit på väg i vad som verkar bli en riktigt fin låt. Jobba vidare på att hitta ditt uttryck för dina känslor. Sno gärna idéer till din låt från dom andra utmärkta texterna i denna tråd, om du tycker de uttrycker vad DU känner, men ta inte över något bara för att du tycker det låter bättre än ditt eget! Det är ju du som vet bäst hur du känner!

Efter att ha sagt det vill jag ändå komma med mina personliga reflektioner. Ta till dig det du tycker stämmer, och glöm bort det andra!

Vem är berättarjaget och vem är adressaten?

Du använder omväxlande jag och vi som berättarjag, alltså den som "berättar/sjunger" texten. Bestäm dig vilket som gäller!

På samma sätt är låten skriven till ett "Du" som jag tror är din vän. Men någon gång blir det i stället en "han*. Bestäm dig även där!

Den mest intressanta i den här texten är orden [En på tjugo vilka djävla odds). Där lyser det igenom en vrede som gör att man hajar till och vill höra mer! Utveckla !

Ja, lycka till och hoppas att du får ut nåt av det här inlägget!

/Stefan Silversten

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt. Jobbigt.

Jag tror det är viktigt att du skriver texten själv. Stjäl gärna idéer, ta emot tips, och be om hjälp; men gör jobbet själv. Det kanske tar ett år att skriva färdigt texten, men då får det göra det. Eller du kanske vaknar i natt och texten rinner ur dig på fem minuter.

Eva Dahlgren har skrivit den bästa låten ("Döden", skivan "Fria Världen 1.989") på temat, några fraser:

"

Månen gör gata i havet

skiljer svart ifrån svart

jag måste

måste gå

för där bortom natten

där brinner mitt hjärta

och det ska jag hälla

vatten på

Dom tog dig

tog dig

tog dig

varför inte mig

"

*********

If you go through hell, keep walking.

mvh

Bengt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen alla!

Tack så hemskt mycket för alla fina svar! Kul att läsa raderna som några har pressat fram!

Kul att läsa alla konstruktiva reflektioner och funderingar ochså!

Svar till DanielK: Nej jag har inte diktat ihop mer text ännu, jag har dock spelat in en del.

lade in en Slaskgura och slaskbas och lirade in MIDIspår med orgel och piano.

fick till en riktigt stark häftig kyrkorgel med NI B4 hammond! (satt och småskuttade av glädje för det blev så häftigt redan i utvecklingsstadiet).

Men jag ska sätta mig ner nu snart och ta hjälp av vad som finns här i tråden och skriva texten så den är komplett. Tror jag kommer ha god hjälp

av det som skrivits.

- Som ni förstår så är jag novis vad gäller att skriva text. Som påpekats så har jag blandat ihop Adressat och Jag

(han & du) det é fel jag inte lärt mig upptäcka ännu så det var bra att jag såg det 🙂

Ska bli roligt att få höra slutresultatet, blir väl en uppladdning här ochså hoppas jag!

men mixningen och mastringen kommer nog ta sin tid. Går inte fort när man skatitta i frekvenstabeller och dyl. 😊

Men Tack alla, återkommer snarast med resultat ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En av inga <- NY TITEL

arr: Patrick Liberg 09

Intro 1 :

Intro 2 :

C

Vers : Din tid på jorden kan ej glömmas

En oskyldig själ för tidigt dömmas

Det kunde varit vi och inte du

Men vår stund var inte då, inte nu

Brygga: Vår vän vi saknar dig

Alla sjöar av glädje, alla stunder av hopp,

Kan inte släppa, förstå

Varför många bäckar små, blir en hel å

Refräng: Vår vän, vi saknar dig

Alla sjöar av glädje, alla stunder av hopp

Kan fortfarande inte släppa och förstå

Varför många bäckar små, Blir en hel å

Varför var du tvungen att gå?

Solo:--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Brygga: Fotografin är allt som finns kvar,

Som täckt av snö, Nått dolt under ytan

Temperaturen stiger, det töar fram

Jag börjar förstå...

Halv Vers: En av inga vilka jävla odds, ett oskyldigt barn förått

16 år var bara till för att ta slut

Refräng: Vår vän, vi saknar dig

Alla sjöar av glädje, alla stunder av hopp

Kan fortfarande inte släppa och förstå

Varför många bäckar små, Blir en hel å

Varför var du tvungen att gå?

Kör:

(BYGGER DEN NU) alla förslag välkommna , :rolleyes: uppdaterar när den är helt klar men sålångt är det bra tycker jag

hoppas jag fixade "vi/jag" problemet och du/han, hojta om ni ser något fel ang det 🙂

Tack igen 🙂 (konstruktiv kritik godtas alltid!)

EDIT: ändrade en av tjugo till en av inga vilka jävla odds,

tror ni det funkar? vill inte skriva något som inte kanske är säker fakta... en av inga vill jag då mena med att det händer inte oss utan det händer bara andra, fåtal, ja ni fattar galoppen kunde ochså då funka som ganska kraftig titel<br>?</br>

Solo/outro:

Redigerat av spawnfestis
Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
EDIT: ändrade en av tjugo till en av inga vilka jävla odds,

tror ni det funkar? vill inte skriva något som inte kanske är säker fakta... en av inga vill jag då mena med att det händer inte oss utan det händer bara andra, fåtal, ja ni fattar galoppen kunde ochså då funka som ganska kraftig titel<br>?</br>

Yes, nu är det en låt! Och en bra text dessutom. Ser fram emot att höra den! :rolleyes:

Det där med "en av inga" fattade jag inte, men jag kanske bara är trögfattad. Jag tolkade "en av tjugo" som läkarnas uppskattning av din väns chans att överleva sin sjukdom och "vilka jävla odds" som din reaktion, och den kunde jag känna med i. Jag tror jag förstår vad du vill säga (efter din förklaring), men du kan ju kolla med några fler om den textraden går fram.

Annars ser jag att du har med några fler arga rader bland saknaden och sorgen, det gillar jag. Fortsätt skriva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Yes, nu är det en låt! Och en bra text dessutom. Ser fram emot att höra den! :rolleyes:

Det där med "en av inga" fattade jag inte, men jag kanske bara är trögfattad. Jag tolkade "en av tjugo" som läkarnas uppskattning av din väns chans att överleva sin sjukdom och "vilka jävla odds" som din reaktion, och den kunde jag känna med i. Jag tror jag förstår vad du vill säga (efter din förklaring), men du kan ju kolla med några fler om den textraden går fram.

Annars ser jag att du har med några fler arga rader bland saknaden och sorgen, det gillar jag. Fortsätt skriva!

Ja det var "oddsen" som jag mindes mig googla fram dagen då jag fick reda på det... (( snacka om jobbigt telefonsamtal :S ))

men jag har googlat nu igår och jag fick inte fram säkra resultat allt är relativt, men vad jag vet är att andelen som drabbas av kronisk leukemi vid den åldern är förbannat låg i jämförelse med 70-80 + och dödlighets% är även den låg. men ja du förstod rätt det var "chansen"... men igen vill inte gå ut med text som kan vara vida felaktigt... :/ ja du kanske ha rätt en av inga e kanske lite subtilt.... en av fåtal? hum, jag ska dikta vidare på den vid hemgång... blir väl finslipning och sedan inspelning idag... redan tryckt in midi som piano ska på och orgel, ska bara fixa trummorna, inte överduktig på det där med att rita trummor...

Men det var annars kul att höra att det blev halv-bra, återkommer med finliret...!

EDIT: Får ju såklart ta och tacka alla konstruktiva idéer, komplimanger och kritik! Jätteroligt att få lite feedback även om man inte kanske är i världseliten!

Vi hörs!

Redigerat av spawnfestis
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, nu är det en låt! Och en bra text dessutom. Ser fram emot att höra den! 🙂

Det där med "en av inga" fattade jag inte, men jag kanske bara är trögfattad. Jag tolkade "en av tjugo" som läkarnas uppskattning av din väns chans att överleva sin sjukdom och "vilka jävla odds" som din reaktion, och den kunde jag känna med i. Jag tror jag förstår vad du vill säga (efter din förklaring), men du kan ju kolla med några fler om den textraden går fram.

Annars ser jag att du har med några fler arga rader bland saknaden och sorgen, det gillar jag. Fortsätt skriva!

Ja, smaken är ju alltid som röven - klöven.... därför gillar jag inte att ge alltför tydliga råd eller tyckanden... men för mig funkar "en av inga" jättebra - det har något oväntat över sig, och det tvetydiga eller svårtolkade är just vad jag gillar, men som sagt - alla har ju olika smak. Poängen som jag ser det är ju att låta läsaren/lyssnaren tolka orden på sitt sätt! Det är det som kan få lyrik att beröra på djupet tycker jag, när man kan uppleva några rader som att de verkligen talar till mig själv eller belyser mitt eget liv just nu.

Men, för tredje gången detta inlägg - alla har ju olika smak... en annan kanske gillar bättre om det är så konkret som möjligt för det är mer "in your face" så att säga och därmed starkare känsla...

Det är upp till dig (fast det vet du ju redan....)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, smaken är ju alltid som röven - klöven.... därför gillar jag inte att ge alltför tydliga råd eller tyckanden... men för mig funkar "en av inga" jättebra - det har något oväntat över sig, och det tvetydiga eller svårtolkade är just vad jag gillar, men som sagt - alla har ju olika smak. Poängen som jag ser det är ju att låta läsaren/lyssnaren tolka orden på sitt sätt! Det är det som kan få lyrik att beröra på djupet tycker jag, när man kan uppleva några rader som att de verkligen talar till mig själv eller belyser mitt eget liv just nu.

Men, för tredje gången detta inlägg - alla har ju olika smak... en annan kanske gillar bättre om det är så konkret som möjligt för det är mer "in your face" så att säga och därmed starkare känsla...

Det är upp till dig (fast det vet du ju redan....)!

Ja ibland så funkar första bästa tanke, så jag ska nog ta och köra på det och blir det inte bra så får man köra in en ny inspelning där 😄 just lirat in accguran, så nu e de dags för sång! (sitter med en halv tekopp laddad med en enorm matsked honung) så vi får se om det fungerar,

EDIT: haha bytte strängar på min fender sonoran för cirka en timme sedan, innan accgura-inspelningen! ush! nya strängar i all ära men när de är minutfärska låter det inte direkt bra fullt ut hehe, så irriterande när man är taggad och inte får till det utan det blir bara att vänta, lirade in några spår ändå så jag får väl eventuellt ersätta dem senare

Redigerat av spawnfestis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
GIGAN (oregistrerad)

Hej!

Jag tror du har träffat rätt, där "Ibland funkar första tanke".

Kruxet är att behålla det genom hela låten.

Därför brukar jag alltid spara första tagningen, textraden, mm

även om jag sedan skriver om, spelar in nytt.

För att ha som referens, om inte annat.

Det är svårt att skriva sådana här låtar.

Som ovan låtskrivare tycker jag att du är modig som vågar.

Jag har skrivit två st och det tog tid, men det var det värt!

Lycka till och jag hopas att du lägger upp den här, så vi får höra!

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del är det svårt att komma med förslag utan att förstå hur du fraserar. Så skriver iallafall jag texter. ( med rytmen i huvet samtidigt ) Men här kommer lite autoskrift på temat, det blir nog mer fri dikt:

Fader grå ger och tar

Endast tomma skor blir kvar

Jag märker hur det händer

Som vinter långsamt försvinner

Snön smälter,

men jag fortsätter leta

du är borta ska det en gång heta.

Kampen tog du till ända, med svarta odjur

och jag hör ett sus från någonstans i skuggan

och jag tror att du ville, om du var här nu

att jag skulle lyssna

äh det blev sådär. Det var svårt. Så många låtar har gjorts på ämnet, och använder man några av de ord som sägs för ofta "bort, saknar dig etc.. " så blir det plattityder som inte når fram, tycker jag.

Jag gillar det! 😆 *klappar* Jag var såld vid fader grå, jag är förlorad när det kommer till fablernas värld ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...