Jump to content
Annons

Audiooptimized?


Snorvalpen

Recommended Posts

Hej!

Jag är på gång att köpa mig en musikdator. Jag har kollat runt lite på några exempel och fastnat för Frosts produkter. De skriver att operativsystemet är "audiooptimized", vad menar de med det? Är det en specialversion av XP eller Vista, eller är det bara en massa onödiga program och effekter som är borttagna?

/Snoris...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Audiooptimized = Ljudoptimerad

Frosts maskiner är anpassade för musikproduktion.

Ok, jag är ingen idiot! 😆

Jag fattar väl att den är optimerad för ljud. Men vad är det de har gjort för att optimra den? Det är inte direkt så att man kan köpa en ljudoptimerad version av xp eller vista någonstans. Inte vad jag kan hita i alla fall. Någonting måste de ju själva ha gjort vid installationen för att den ska bli "optimerad".

/Snoris

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv kört optimering av Windows XP, när det begav sig. Jag körde alla de kända tweaksen och stängde av så mycket onödiga tjänster det gick, inaktiverade enheter etc. etc.

När jag sedan hade mitt Windows ultrasnabbt så var det så ostabilt så det gick knappt att använda, eftersom Windows ändå klagade på att vissa tjänster för en viss grejj fattades.

Så till slut tröttnade jag på det och körde Windows XP precis som vanligt, utan att köra en massa avancerade tweaks. Det enda jag gjort är att stänga "security center" och "themes" i Services och det funkar hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv kört optimering av Windows XP, när det begav sig. Jag körde alla de kända tweaksen och stängde av så mycket onödiga tjänster det gick, inaktiverade enheter etc. etc.

När jag sedan hade mitt Windows ultrasnabbt så var det så ostabilt så det gick knappt att använda, eftersom Windows ändå klagade på att vissa tjänster för en viss grejj fattades.

Så till slut tröttnade jag på det och körde Windows XP precis som vanligt, utan att köra en massa avancerade tweaks. Det enda jag gjort är att stänga "security center" och "themes" i Services och det funkar hur bra som helst.

Du ska också ställa om schemaläggning av processor till bakgrundstjänster (står på program från börkan), eftersom ASIO är en bakgrundstjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska också ställa om schemaläggning av processor till bakgrundstjänster (står på program från börkan), eftersom ASIO är en bakgrundstjänst.

Just det... glömde jag ju 🙂 Och efter att ha fipplat med allt detta har man sparat kanske 5% CPU kraft eller nått yeah!! Jag vet faktiskt inte ärligt talat hur mycket skillnad det gör i teorin. Finns säkert nånstans där det står att man kan köra 151 pluggar istället 150 typ eller nått.

Det enda jag har att gå på är egna erfarenheter, och de säger att det inte är någon större skillnad. Gör musik/inspelningar istället för att jaga procentenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro (hoppas!) att de även ser till att de har hårdvara som inte på något sätt skapar konflikter för dig. Det här kan man ju kolla upp själv om man orkar och inte vill ge 10-15Kkr extra för det. Själv har jag kört med vanliga standard-PC's sedan 2004 - inte helt utan problem men det har varit lösbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig sa:
Jag skulle tro (hoppas!) att de även ser till att de har hårdvara som inte på något sätt skapar konflikter för dig. Det här kan man ju kolla upp själv om man orkar och inte vill ge 10-15Kkr extra för det. Själv har jag kört med vanliga standard-PC's sedan 2004 - inte helt utan problem men det har varit lösbart.

Jag har alltid byggt mina egna burkar och de har alltid hittills fungerat ypperligt.

De "musikoptimerade" som byggs professionellt har en fördel - och det är att de brukar använda en special-BIOS (som inte är tillgänglig för andra än utvecklare), där man kan styra IRQ på hårdvarunivån, så att man inte behöver fundera över vilka portar som delar IRQ med vilka PCI-slots, men jag tror att det är den enda riktiga skillnaden - förutom att de också har möjlighet att låna komponenter från tillverkare och distributörer för att testa vad som fungerar helt perfekt ihop, men det är ju något man med gemensamma krafter kan komma fram till i olika forum o dyl, eftersom de som får ihop en väloljad maskin kan berätta om vilka komponenter som har använts och vilka som har ratats, så att andra kan dra nytta av erfarenheterna. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...