Jump to content
Annons

Problem med Midisynkning i Cubase!

Recommended Posts

deiweed (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har problem med Midisynkningen i Cubase men inte i Reason!

När jag ska spela in midi med min M-Audio 61 es så lägger sig noterna typ en fjärdedel före så jag måste alltid dra dem till rätt startpunkt för att dem ska ligga på rätt taktslag.

Kör min M-Audio keyboard enbart med USB. I Reason så funkar allting perfekt. Men i Cubase och I Sequel så funkar det aldrig.

Kan det vara någon inställning i programmen eller i kontrollpanelen. I kontrollpanelen under Midi music playback kan jag välja mellan USB Audio Device eller Delta AP Midi.

Det verkar som att Delta AP Midi måste vara markerat i Steinbergprogrammen för att jag ska kunna spela upp ljud med keyboarden.

Ett irriterande mysterium för mig!

Hoppas någon kan hjälpa mig, är tacksam för all hjälp!

Mvh

David

Annons
Postat

... och du har inte kvantiseringen påslagen i Cubase?

deiweed (oregistrerad)
Postat
... och du har inte kvantiseringen påslagen i Cubase?

Hej!

Nej, ingen Auto Q påslagen och det skumma är att jag installerade Steinberg Sequel och det är precis samma sak där men inge problem i Reason!

deiweed (oregistrerad)
Postat
Läs i den klistrade tråden om emulerade portar i Cubase-avdelningen.

Det handlar nämligen med ganska stor sannolikhet om emulerade portar eller att system timestamp behöver aktiveras.

Okej. Tack så mycket för tipsen. Hör det här time stamp till emulerade avdelningen eller finns det en egen tråd om det?

Mvh

David

Postat

Device Setup , Midi , kryssa i Timestamp rutan.

Sen... tryck Auto Q on ... och ställ in längst upp vilken kvantisering du vill använda.

Jag tror nämligen det snarare handlar om latency mellan synth -> ljudkort än nåt annat!

Ställ in quantiseringen på typ 1/16 och auto Q on ... och lira... lär ju funka perfekt då

/Perrra

deiweed (oregistrerad)
Postat
Device Setup , Midi , kryssa i Timestamp rutan.

Sen... tryck Auto Q on ... och ställ in längst upp vilken kvantisering du vill använda.

Jag tror nämligen det snarare handlar om latency mellan synth -> ljudkort än nåt annat!

Ställ in quantiseringen på typ 1/16 och auto Q on ... och lira... lär ju funka perfekt då

/Perrra

Hej allihop!

Tack för alla svar och visst var det Timestamprutorna som skulle kryssas i som det stod överallt!

Nu funkar allt perfekt och det är en fröjd att spela in igen!

Ha det bra!

Mvh // David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.