Jump to content
Annons

Hjälp med att mixa golvpuka!


kim87

Recommended Posts

Tjena!

Håller på med en akustisk drivig poplåt (ackeguror, lite halvdistad telecaster, bas, sång, samt trummor).

Spelar puk-komp på golvpukan i verserna, och jag tycker d e så fruktansvärt svårt att få till så att golvpukan hörs utan att det bara ska bli "klickigt". (det e bara golvpukan jag har problem med, dom andra pukorna tycker jag att jag får till).

Har testat olika eq inställningar, skurit bort den värsta bummelbasen, dragit på basen i pukan där jag tycker det känns rätt. Har testat hård komprimering, mindre komprimering, centrerad, helt utpanorerad osv. Tycker inte någonting funkar=/

skit in-skit ut stämmer ju, och visst, denna golvpukas inljud var inte fruktansvärt bra, men absolut inte skitdålig. Bra bas, ok ton osv, men får fan inte till det ändå=/

Någon som har något bra tips? Har även läst igenom studios mixologi och anpassat eq efter "eq-guiden", men tycker ändå inte jag får fram pukan i mixen. (är inte så mycket instrument så det borde kanske inte vara så stort problem egentligen.

Tacksam för svar:)!

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man har ett specifikt problem kan det vara bra att lägga upp en snutt så att andra kan lyssna. Blir lättare att ringa in vad som eventuellt är problemet då.

När jag ställer in pukljud brukar jag utgå från överhänget. Hur låter pukan där? Var ligger de placerad i stereobilden? Vad händer om jag fasvänder närmicken?

EQ på närmicken handlar då ofta om att komplettera överhänget eller att anpassa närmickens ljud så att den passar in i mixen.

Bruakr nästan aldrig komprimera närmickar på pukor. Eventuellt en limiter om vissa slag är mycket starkare än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver dist!!!!

Jag skojjar verkligen inte.

Om du har trubbel med att få fram ett instrument i mix så beror det oftast på att du inte fått med alla över och undertoner från instrumentets grundton!

Du skriver att du hittat en basfrekvens som verkar fungera för pukan i sololyssning right!?

Ta den frekvensen, multiplicera med 2.

Ta den summan som frekvens på ett nytt band på EQ:n och boosta med 4-8 dB och ett q-värde på 1.3 - 3.0.

Gör sedan samma sak igen fast med föregående summans frekvens som ny faktor i ekvationen.

Repetera i minst två steg (oktaver).

Gör nu samma sak fast halvera med två från din ursprungsfrekvens.

Addera gain till de undre frekvenserna.

Ibland kan du behöva applicera två EQ instanser. En för övertonerna och en för undertonerna.

Brukar oftast vara bäst att låta första instansen ta hand om undertonerna.

Man måste hitta "stomljudet" i det instrument man har spelat in.

Med detta menas att man lyssnar efter vart instrumentet låter som instrumentet ska. Gör detta genom att svepa med ett snävt EQ och använd öronen i stället för tabeller där det står att baskagge ska placeras mellan64 - 120Hz!!!

Om du fortfarande inte får fram din golvpuka med den här metoden så får du återkomma!

Det finns massor av knep!

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

När man har ett specifikt problem kan det vara bra att lägga upp en snutt så att andra kan lyssna. Blir lättare att ringa in vad som eventuellt är problemet då.

När jag ställer in pukljud brukar jag utgå från överhänget. Hur låter pukan där? Var ligger de placerad i stereobilden? Vad händer om jag fasvänder närmicken?

EQ på närmicken handlar då ofta om att komplettera överhänget eller att anpassa närmickens ljud så att den passar in i mixen.

Bruakr nästan aldrig komprimera närmickar på pukor. Eventuellt en limiter om vissa slag är mycket starkare än andra.

Ok! Då jag la trummorna till denna låt långt innan jag höll på med addictive/ez drums pluggarna så förstod jag inte riktigt hur mycket överhäng/rumsmic gör för ljudet i helhet. Var nog en 2-3 år sen jag spelade in låten, har dröjt lite med mixning;) Jag använde därav ingen rumsmic vid inspelning, dessutom lät jag overhead-mikrofonerna vara typ "närmickar" för cymbalerna (jävligt korkat i det här fallet). Hade suttit och lirat in ett metalband innan och behöll väl i princip den setupen fastän jag borde försökt använda mer rum. Testade att inte skära overheadet något i basen, så jag fick fram lite mer "naturlig" puka på det sättet, dvs, nu låter det "nästan" ok golvpuka. Ska testa limiter så får vi se hur det blir (för ja, nu är det lite ojämnt mellan slagen också) tack för svar!

Du behöver dist!!!!

Jag skojjar verkligen inte.

Om du har trubbel med att få fram ett instrument i mix så beror det oftast på att du inte fått med alla över och undertoner från instrumentets grundton!

Du skriver att du hittat en basfrekvens som verkar fungera för pukan i sololyssning right!?

Ta den frekvensen, multiplicera med 2.

Ta den summan som frekvens på ett nytt band på EQ:n och boosta med 4-8 dB och ett q-värde på 1.3 - 3.0.

Gör sedan samma sak igen fast med föregående summans frekvens som ny faktor i ekvationen.

Repetera i minst två steg (oktaver).

Gör nu samma sak fast halvera med två från din ursprungsfrekvens.

Addera gain till de undre frekvenserna.

Ibland kan du behöva applicera två EQ instanser. En för övertonerna och en för undertonerna.

Brukar oftast vara bäst att låta första instansen ta hand om undertonerna.

Man måste hitta "stomljudet" i det instrument man har spelat in.

Med detta menas att man lyssnar efter vart instrumentet låter som instrumentet ska. Gör detta genom att svepa med ett snävt EQ och använd öronen i stället för tabeller där det står att baskagge ska placeras mellan64 - 120Hz!!!

Om du fortfarande inte får fram din golvpuka med den här metoden så får du återkomma!

Det finns massor av knep!

Take care!!

/Cruncharn'

tack för svaret! ska testa det du säger! har försökt "lyssna" mig till vart rätta frekvenserna håller hus, men precis som joachime skrev så är det tyvärr lite brist på pukor i överhäng jämfört med vad det skulle kunna vara=/ kanske kan ladda upp ett ljudexempel om ett tag, dock har jag inte internet på den studiodatorn jag sitter och jobbar vid just nu (sitter o skriver på en bärbar dator). Men ska se om jag hittar nåt usbminne så jag kan lägga över.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Då jag la trummorna till denna låt långt innan jag höll på med addictive/ez drums pluggarna så förstod jag inte riktigt hur mycket överhäng/rumsmic gör för ljudet i helhet. Var nog en 2-3 år sen jag spelade in låten, har dröjt lite med mixning;) Jag använde därav ingen rumsmic vid inspelning, dessutom lät jag overhead-mikrofonerna vara typ "närmickar" för cymbalerna (jävligt korkat i det här fallet). Hade suttit och lirat in ett metalband innan och behöll väl i princip den setupen fastän jag borde försökt använda mer rum. Testade att inte skära overheadet något i basen, så jag fick fram lite mer "naturlig" puka på det sättet, dvs, nu låter det "nästan" ok golvpuka. Ska testa limiter så får vi se hur det blir (för ja, nu är det lite ojämnt mellan slagen också) tack för svar!

tack för svaret! ska testa det du säger! har försökt "lyssna" mig till vart rätta frekvenserna håller hus, men precis som joachime skrev så är det tyvärr lite brist på pukor i överhäng jämfört med vad det skulle kunna vara=/ kanske kan ladda upp ett ljudexempel om ett tag, dock har jag inte internet på den studiodatorn jag sitter och jobbar vid just nu (sitter o skriver på en bärbar dator). Men ska se om jag hittar nåt usbminne så jag kan lägga över.)

Det är lite olika skolor det där med överhäng.

Vissa skär ur det helt och hållet för att ge plats åt ett snyggt sisslande i cymbaler etc.

Oavsett hu man än gör så är det som Joachime säger. Använd överhänget till att få reda på "vart" i mixen, trumsetets delar verkligen sitter.

Sen sitter en hel del av bettet i pukor och virvel där i så ta det lite lugnt med kompression.

Vill du få till ett pump i trumsetet så bör du använda ambiencemickar så att du får lite distans vilket gör att trumsettet "andas" när du lyssnar på det.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Då jag la trummorna till denna låt långt innan jag höll på med addictive/ez drums

Du säger att du har addictive drums och ez?

Så varför inte trigga golvpukan?

Brukar göra underverk till gamla inspelningar man inte är riktigt nöjd med 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du säger att du har addictive drums och ez?

Så varför inte trigga golvpukan?

Brukar göra underverk till gamla inspelningar man inte är riktigt nöjd med 😛

har funderat på det=) enda kruxet är att jag inte har något av dessa program på datorn jag sitter med projektet på=/ Denna låten är inspelad i cubase på en pc, addictive har jag bara på macen (fick låna addictiveskivan av en kompis så att jag kunde installera och använda en "authorize" av honom). Ez drummer har jag köpt så det har jag, enda kruxet är att jag inte har något internet/nätverkskort på pc:n där jag har projektet med låten, så jag kan inte installera det eftersom att det kräver att man "authorizar" via internet. Haha, knepigt det blev:) funderar på om jag kanske ska exporta spår för spår i cubase och sedan lägga över i logic på macen där jag har addictive. Å andra sidan så har jag lite waves pluggar till pcn som jag vill använda i mixen:) Så jag ska nog testa få till pukan på pcn i cubase ändå.

OM jag nu ska trigga med addictive, är det kt drumtrigger som gäller då? Har för mig att jag pysslade med det förut och upplevde det som knepigt=/

Link to comment
Dela på andra sajter

har funderat på det=) enda kruxet är att jag inte har något av dessa program på datorn jag sitter med projektet på=/ Denna låten är inspelad i cubase på en pc, addictive har jag bara på macen (fick låna addictiveskivan av en kompis så att jag kunde installera och använda en "authorize" av honom). Ez drummer har jag köpt så det har jag, enda kruxet är att jag inte har något internet/nätverkskort på pc:n där jag har projektet med låten, så jag kan inte installera det eftersom att det kräver att man "authorizar" via internet. Haha, knepigt det blev:) funderar på om jag kanske ska exporta spår för spår i cubase och sedan lägga över i logic på macen där jag har addictive. Å andra sidan så har jag lite waves pluggar till pcn som jag vill använda i mixen:) Så jag ska nog testa få till pukan på pcn i cubase ändå.

OM jag nu ska trigga med addictive, är det kt drumtrigger som gäller då? Har för mig att jag pysslade med det förut och upplevde det som knepigt=/

hehe jaa det lät knepigt, men om du bara för över golvpukan som wav spår till macen, triggar den, bouncar som wav med golvpukan solad, sen tebax i pc:n så kan du ju mixa allt där 😛

vet inte vad som gäller men KT drumtrigger känns väl ändå lämpligt, det är det jag använder och funkar ju hur bra som helst enligt mej 😄

Borde inte vara några problem när det bara gäller en golvpuka med..

Kika runt i trådarna på forumet annars, finns ju massa om vilka triggprogram folk använder

De fixar sej nog!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

så att golvpukan hörs utan att det bara ska bli "klickigt".

testa att ta eq med ett smalt q-värde (högt värde alltså, kanske 6-8) å dra upp den 6-9dB

svep den fram å tillbaka mellan 800 å 4000 Hz

var uppstår det mest irriterande "klickandet" som du vill ha bort?

stanna där

dra nu istället ner 6-9dB

justera q-värdet efter smak (förmodligen vill du sänka värdet, därmed öka bredden lite

justera också nivån på sänkningen tills smaken är god

nu bör du ha en betydligt mjukare golvpuka som ändå är tydlig

tillägg: ibland ställer man bredden på eq:n i oktaver - inte q

då ska du sänka värdet för att få det smalt å vice versa

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...