HowardJohnstone Postat 17 mars 2009 Anmäl Dela Postat 17 mars 2009 Har länge använt Sanken stereomikrofoner som fungerat mycket bra. CMS-2 för mindre grupper/lokaler samt för soloinstrument (Piano/orgel) CSS-5 för liveinspelningar vid större konserter och höga ljudtryck. Behövde nu köpa flera, men då priset gått i himlens höjd, (valuta etc.) är nu frågan vilka alternativ som kan tänkas finnas till bra (rimligt) pris. Mycket tacksam för synpunkter. Howard J. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 17 mars 2009 Anmäl Dela Postat 17 mars 2009 Stereomikrofoner är ganska ovanliga. Såna med bra kvalitet är ännu ovanligare och dessutom dyra. Kan du ha två separata mikrofoner i stället, till exempel uppställda i ORTF? En riktigt bra stereomikrofon är den här (vet, jag har en), men inte är den särskilt billig. http://www.schoeps.de/E-2004/ortf-stereo.html#mstc64 Alternativet är att ha något billigare mikrofoner och montera dem på en skena. http://www.tufts.edu/programs/mma/mrap/Ste...cTechniques.pdf Not, det finns billigare skenor än den som DPA säljer ;-) (så kallat understatement). // Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ptr Postat 18 mars 2009 Anmäl Dela Postat 18 mars 2009 (redigerat) Är lite osäker på varför du behöver fler stereomickar? Så det kunde kasnke vara bra om du skrev lite mer om dina behov... Precis som Gunnar skriver, så är det någ svårt att hitta nått vettigt som är billigare och låter lika bra som en Sanken! (Och det säger jag utan att ha nån erfarenhet av deras Stereomickar! Däremot har jag tillgång till ett par CU-41 som jag lånar iband!) Några stereomickar du kan kolla in (jag utgår ifrån att M/S är ett baskrav?) : Pearl DS-60 (En klassisk svensk stereomick från Helsingborg) Line Audio QM12i (Roger Jönsson tillverkar mycklet prisvärda mickar!) Kan man hitta en Sundfield DT250 begagnat så är det en av världens genialiskaste stereomickar, desutom välljudande! Har aldirg spelat in med någon Studio Projects LSD2, på pappret såg den intressant ut, men när jag klämde på den på Musikbörsen (eller var det Jam?), så känndes den "billig" så jag lät bli.. Shure VP 88 har jag ingen erfarenhet av, men dom har ju funnits med länge... Røde, Audio-Technica, Beyer Dynamic tillverkar alla XY kapabla mickar med hyfsat bra kvalitet! Själv anväder jag väldigt sällan någon stereomick, kanske mest för att jag har ett gäng väl fungerande stereo-par tillgängliga... /ptr Redigerat 18 mars 2009 av ptr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nightfly Postat 18 mars 2009 Anmäl Dela Postat 18 mars 2009 Det måste väl vara mer flexibelt att köpa två matchade mickar med omställningsbar karaktäristik? Då kan du ju använda nästan vilken stereo-teknik som helst. K&M har smidiga stativtillbehör för stereo-mickning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HowardJohnstone Postat 18 mars 2009 Trådstartare Anmäl Dela Postat 18 mars 2009 Tack för alla svar & synpunkter. Här är utgångsläget: Stereomikrofonen används främst för just M/S one-point, detta är mycket viktigt, dvs att minimera kamfiltereffekt. Genom att använda en matrisbox kan jag "lyssna" in bästa stereoeffekt vid det aktuella avståndet, för att på det sättet balansera in bästa täckning och möjligheten att identifiera de olika instrumenten i ljudbilden på bästa sätt. CMS-2 fungerar mycket bra nära invid instrumenten och är därmed lämplig även i små lokaler där det är svårt att flytta runt och få ut lämpligt avstånd. Vid livekonserter där man inte i förväg kan rigga upp ett system, måste man på avstånd få ihop alla parametrar. Med CSS-5 som är en shotgun mic, används 5 element för att uppnå bästa riktning även i stereo, med största dämpning i sidled. I "wide" läget genererar den dock en del egenbrus. ORTF: Mycket bra för "wide" inspelningar, men det har inte fungerat så bra vid korta avstånd och/eller vid ljudbildens mitt. (Monokompatibilitet) Har inte haft möjlighet att kolla rumspektrum i analysatorn med denna uppkoppling, då denna teknik plockar upp mycket rumsverkan. Shure VP-88 genererar dock för mycket brus, illa, för annars är den mycket bra och prisvärd för one-point M/S. (Förstår inte varför Shure inte fixat till detta kända problem). Problemet för mig med två mikrofoner, är att mycket mer tid krävs för inställning, balansering & ljudtest, vilket man ofta inte har, särskilt vid liveinspelningar. Men det är helt klart, att när allt stämmer, kan man erhålla imponerande resultat. De ovan nämnda mikrofonerna har funnits i nästan 10 år varför man tycker att ny billig teknik borde ha kommit fram. H.J Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 18 mars 2009 Anmäl Dela Postat 18 mars 2009 Vad är rimligt pris? En mikrofontillverkare vid namn Thuresson gör mycket fina stereomikrofoner med 4 utgångar. Minns inte exakta priser, de kan också ha ändrats. Men det sista jag hörde för stereomicken var nånstans runt 20-25 tusen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 18 mars 2009 Anmäl Dela Postat 18 mars 2009 Howard. Var nånstans i Sverige finns du. Verkar ha en hel del ideer som vi kanske kan arbeta igenom. Alltid intressant att möta nya människor med nya angreppssätt. Jag har rätt gott om mickar som kan vara värt att prova, kanske i den lite högre prisklassen dock. // Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.