Jump to content
Annons

Lady gaga, vilka synthar/trummaskiner?


kim87

Recommended Posts

Hej! Håller på med ett par låtar som blir lite Lady gaga-aktiga. Jag kör logic pro 8 med alla tillhörande synthar och pluggar.

Jag har bra koll på själva låtsnickrandet, men dessvärre är jag rätt ny på elektroniska instrument så som beat-iga trummor, diverse synthar (moog, dominator osv).

Förmodligen har de flesta hört dessa två låtar men jag länkar ändå! (vet inte riktigt vilka regler som gäller för länkning men hoppas det är ok!):

Lady gaga- just dance ( hittade bara live-versioner):

http://www.youtube.com/watch?v=CU8zNPpyxvA

Lady gaga - pokerface

http://www.youtube.com/watch?v=ObhqbdnAdPc

Det jag är ute efter är först och främst liknande trumljud som i dessa låtar, samt basar + de "distade" komp-syntharna.

Har letat i logic och kommer hyffsat nära, men har inte hittat några trumljud som känns helt rätt=(. (Är medveten om att en del justering av eq osv kan behöva göras!) Är fortfarande rätt ny på att skruva med synthar osv, men om någon har något tips på någon plugg (gratis eller ej) eller kanske till och med något tips på något liknande trumljud/synthplugg i logic så vore det grymt!=)!

Glad om ni vill hjälpa en vilsen själ:)

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nu har jag inte jag inte Logic men tipsen är ganska generella.

Dom breda lite "distade" syntarna är nåt man kallar supersaw, eller om man inte har en synt med en MultiOscillator så kan man lägga två eller flera syntar med sågtandsvågform och snedställa alla sochilattorerna samt panorerar ut syntarna i stereo.

Och på med effekter.

Ett tips på en gratis synt som har supersaw ljud är Superwave P8 http://home.btconnect.com/christopherg/main.htm

Tyvärr finns den bara som VSTi.

Trummorna var inget speciellt med tycker jag. Troligen flera baskaggar och virvlar skapar soundet., så det är bara att börja att prova dig fram med säg två olika virvlar för att hitta dit sound. Och sedan på med EQ och kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. lyssnade lite snabbt.. Tyckte mig höra nåt liknande Rolands super saw vågformer.. samt även en granulärsynth.. Trummorna var väl inte så mycket att orda om det kan man hitta var som helst... Bara lite EQ och kompressor etc..

Men en synth som borde kunna fixa detta sound är väl t.ex Vanguard.. ljudexempel finns på http://refx.com/downloads/Vanguard/Vanguard.mp3 eller Nexus ljudexempel på http://refx.com/downloads/NEXUS/NEXUS.mp3

EIDT: dubbelpost med så gott som samma budskap 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Wow en cliffhanger.

EDIT: Jag menar att man inte kan läsa hur han gjorde i webartikeln...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en intrvju med killen som mixade Just Dance

SOS - Lady Gaga

Kanske ger lite insikt.

Tack! Tyvärr stod ju inte väldigt mycket om val av synthar osv, men ändå kul läsning!:rolleyes:

Tack till alla andra som har svarat också! Skulle bli superhappy ifall någon kunde säga vad trummorna "påminner" om. Typ "909-kagge + nån annan kagge" eller liknande. (just nu kör jag med en paris house disco-kagge + någon klen klickig kagge för att få lite topp, men känns inte helt hundra!).

Dessutom, BASEN!! Vad tycker ni basen i t ex pokerface låter som?

tack återigen!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Pokerface basljudet, svårt att säga exakt men nedskruvat filter med såg eller fyrkantsvåg, det skall väl bli nära nog ett subbasljud.

Och i Pokerface låter det som en tillskruvad 909 kagge... det finns massvis av samples som låter som detta ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pokerface basljudet, svårt att säga exakt men nedskruvat filter med såg eller fyrkantsvåg, det skall väl bli nära nog ett subbasljud.

Och i Pokerface låter det som en tillskruvad 909 kagge... det finns massvis av samples som låter som detta ljud.

ok, skitbra=) Jag förstår att inom elektroniska ramar så är inte lady gaga direkt något "superhäftigt" eller "supersvårt", men eftersom jag sysslat rätt lite med synthar och denna typ av trummor så har jag mest provat mig fram (vilket ibland resulterar i att jag vet hur jag vill ha det, men inte kan skruva till det!).

Pokerface lär ju ha både en djup, ganska lång baskagge + någon klickig tunn (909?).

Men som sagt angående basljudet, men nedskruvat filter, såg, fyrtandsvåg säger inte mig så mycket=/ finns det någon lathund, eventuellt bra ljudexempel (eller tips på logicsynth som fixar detta utan massa skruvande?).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du inte har koll på vilka vågformer som finns i syntarna kanske leta presets som passar är det första du skall göra.

Kanske lite syntlära vore på sin plats.

Principen är ungefär densamma för alla syntar.

Propellerheads har några bra tips för Thor, du kan alltid börja med den, principen är den samma för alla nästan syntar

http://www.propellerheads.se/substance/dis...;article=part19

Och fortsätt vidare med nästa part osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och de här som är nämnt ovan tar tid att lära sig. Inget som man gör i en handvändning och sedan när man kommer till mix så tar det ännu längre tid att få till det.

Träning och åter träning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har koll på vilka vågformer som finns i syntarna kanske leta presets som passar är det första du skall göra.

Kanske lite syntlära vore på sin plats.

Principen är ungefär densamma för alla syntar.

Propellerheads har några bra tips för Thor, du kan alltid börja med den, principen är den samma för alla nästan syntar

http://www.propellerheads.se/substance/dis...;article=part19

Och fortsätt vidare med nästa part osv.

Precis, det är ju det jag har gjort, letat presets. Ska leta fram gamla studiotidningar och läsa på lite om vågformer, osv!

Och de här som är nämnt ovan tar tid att lära sig. Inget som man gör i en handvändning och sedan när man kommer till mix så tar det ännu längre tid att få till det.

Träning och åter träning...

Precis, mycket medveten om att saker tar tid. Men självklart är det jobbigt när man behärskar låtskrivandet men inte får till exakt dom ljuden man vill ha! Därav ställde jag frågan för att se om någon kunde hjälpa! Visst är det en fråga om träning, och man lär sig av att göra fel, men samtidigt är det skönt om man kan få det så bra som möjligt redan från början, typ "skit in, skit ut"-vilket ofta stämmer bra vid audioinspelning (jag är inte heller lika intresserad av ljudredigering som jag är av själva skrivandet/inspelningen, finns ju dom som är sjukt intresserade av ljudredigering men inte alls har förmågan att kunna skriva musik själv.) Men jag ska börja ratta och se vad som händer!

Så fler tips tas gärna emot!=) Hoppas inte detta inlägg tolkas som kaxigt/drygt, för det är verkligen inte min avsikt:) Är väldigt nyfiken på detta för mig ganska nya sätt att göra musik!

tack för svaren!!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Problemet med ljud är att man kan inte mer än höfta hur man gör eftersom jag inte vet hur ditt grundljud är... hur blått är blått om du förstår vad jag menar.

Om du är bra på att skriva låtar men inte får till det ljudmässigt, slå dig ihop med någon som har koll på ljudbiten.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med ljud är att man kan inte mer än höfta hur man gör eftersom jag inte vet hur ditt grundljud är... hur blått är blått om du förstår vad jag menar.

Om du är bra på att skriva låtar men inte får till det ljudmässigt, slå dig ihop med någon som har koll på ljudbiten.

Ne precis, förstår hur du menar:) Kanske kan lägga upp ett kort smakprov på en av låtarna. Jo, det skulle ju kunna vara en tanke:) Men vill helst göra det mesta själv, skulle nog vara svårt att hitta någon som bara vill sitta och leta fram rätt ljud till mig och sedan gå hem! Skulle vara ifall jag gör musik tillsammans med någon som har bra koll på elektroniska grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska göra ett försök,

Laddar upp om jag blir nöjd 😎

MVH

Simon

Grymt schysst!=) ladda upp även om du inte blir nöjd! Använder du logic pro 8 och pluggarna som finns där? Vore grymt att kunna få till en "just dance"-liknande kagge! Jag får typ till schyssta fläskkaggar, men blir inte speciellt likt=/ Har pillat med logics svar på 909-kaggar, men tycker inte jag får till samma klick (kanske för att det inte är rätt kagge?). tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Testade att ta en addictive kagge (den vanliga startup), och trycka på mycket i diskant samt en del i basen. Blev faktiskt ganska likt. Men fler tips mottages gärna angående kagge och basar!

alltså, jag tog addictivekaggen och använde som "klick", pitchade ner den dock, la på en kompressor samt eqade bort bas och upp med diskant där jag tyckte klicket lät bra. Sedan lät jag en fetare ultrabeat-kagge stå för basen i kaggen, blev helt ok, men inte klockrent.

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hmm.. lyssnade lite snabbt.. Tyckte mig höra nåt liknande Rolands super saw vågformer.. samt även en granulärsynth.. Trummorna var väl inte så mycket att orda om det kan man hitta var som helst... Bara lite EQ och kompressor etc..

Men en synth som borde kunna fixa detta sound är väl t.ex Vanguard.. ljudexempel finns på http://refx.com/downloads/Vanguard/Vanguard.mp3 eller Nexus ljudexempel på http://refx.com/downloads/NEXUS/NEXUS.mp3

EIDT: dubbelpost med så gott som samma budskap 🙂

Woah!!! Snyggt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det med garanti en subbas som finns i mixen för att ge extra trycket.

Tror dom det är en subbas som är sidechainad mot kicken

Sjuk power ger det ju 🙂

/Perrra

Bara en kort fråga förresten, med subbas, menar du en bas som alltid är samma (typ kick) eller som går enligt basgången (pitch shiftar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...