Jump to content
Annons

Reason tips


svante

Recommended Posts

Herueka!!!!

Reason har haft ett problem länge som jag ikväll lyckades lösa med en crazy workaround. Genom att beskriva min lösning så idiotförklarar antgligen jag mig själv eftersom att alla SÅKLART vet att man kan göra så som jag beskriver, eller så finns det ett mycket enklare och bättre sätt att lösa det hela. Jaja, hursomhelst, jag menar väl. Så, hör nu på govänner så ska jag för er berätta;

Låt säga att du har en låt där du använder dig av en RPG8:a ihop med en ljudmodul av valfritt slag. Den enklaste av arpeggiatorsättningar alltså. I takt 1 så har du ritat in ett c1 och ett g1 som sträcker sig ända fram till takt 75. I takt 50 så lägger du på ett c2 för att berika arpeggiot med en ton. Så att från takt 1 till 49 så är det 2 toner som spelas i arpeggiot och ifrån 50 till 75 så är det 3 toner som ska spelas i arpeggiot. Då kommer det som jag stör mig på. Om jag startar låten ifrån takt 49 så kommer inte c1 och g1 i arpeggiot att spelas utan i takt 50 så spelas endast att c2 att spelas. Tittar man i klippet där tonerna är inritade så ser man dock 3 linjer. Detta beror på att RPG8an bara spelar de toner som triggas igång. Och för att trigga igång arpeggiot så måste Reasons markör passera vardera arpeggio-tons startposition för att det ska bli någe ljud i skällan. Det blir då ofta så att jag startar en låt "mitt i" och tyvärr får hör ett ofullkomligt arpeggio, dvs att det saknas de toner som ska triggas igång innan markörens läge där jag startade låten. Hur ska man då kunna starta en låt från ett visst ställe och få med HELA arpeggiot? Man kan nämligen inte heller spola fram med spolningsknapparna utan att förlora toner på vägen. Iaf så kan man inte spola på traditionellt vis utan jag gör såhär;

Jag sätter markören på stället där första tonen i arpeggiot börjar. Trycker play. Sen drar jag med några snabba musrörelser upp tempot till ca 1000. Strax innan stället där jag egentligen vill starta låten trycker jag in ctrl/Z och låten landar där med ursprungstempot med ett komplett arpeggio! Smart eller?

Ja, jag vet inte. Kanske finns det ett smartare sätt? Tell me.

God helg.

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Om inte arpeggiofiguren är jättelång och avancerad så kan du trigga om arpeggiot.

Dvs varje ton kan du lägga kanske som 2 takters längd så slipper du göra som du gör nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om inte arpeggiofiguren är jättelång och avancerad så kan du trigga om arpeggiot.

Dvs varje ton kan du lägga kanske som 2 takters längd så slipper du göra som du gör nu.

Jo, det är sant, men det fungerar som du säger när figurerna är inte så komplexa och inte heller så långa. Ofta får man med den metoden då se till att "skarvarna" kommer på rätta ställena. Jag spelar ju oftast in mina arpeggiofigurer med mitt klavi till skillnad mot mitt exempel ovan där man nog skulle kunna gjort som du säger eftersom tonerna ritas in.

Men om man skulle kunna använda razor tool på själva ton-linjerna i clippet så delades lagret med arpeggio-tonerna vertikalt så skulle ju ett nytt "triggställe" uppstå. Kan man göra så på något annat sätt tro?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Högerklicka på RPG-8 och välj "Apeggio Notes to Track" så skapar den midinoter i ett track.

Det kanske funkar för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklicka på RPG-8 och välj "Apeggio Notes to Track" så skapar den midinoter i ett track.

Det kanske funkar för dig?

Jo, så kan man oxå göra , men jag gillar att dra och laborera i de långa linorna, samt rita in nya här och var. Men om man är "klar" med sitt arpeggio så kan man göra så som du säger. Fast när jag är klar med mitt arpeggio så är jag oftast klar med låten i sig och behöver inte längra starta den mitt i. Tack för hjäp iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Fast jag måste säga att svantes sätt att lösa problem är helt underbar! 😉 Önskar att det fanns en CTRL-Z för verkliga livet oxå. Eller typ... emulator-save! H0h0! :F

Ja, jag tyckte att jag var lite fiffig när jag kom på det.

btw

Jag måste bara få instämma lite i din signatur.

NES rules!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...