Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har precis börjat använda Logic och har ikväll suttit och experimenterat lite grann och försökt lära mig lite grunder i programmet.

Jag försöker lägga ett trumkomp med hjälp av mitt Keystation 49e (usb-kopplad) på en gitarrslinga som jag har gjort, vilket inte går så bra.

När jag har startat Logic och valt trumset i Library så fungerar det hela en mycket kort stund, sen lägger det av. Jag får inte någon signal.

Jag startar om Logic och gör om proceduren - samma sak.

OTROLIGT frustrerande och jag vet inte vad det beror på.

Det känns inte särskilt troligt att datorn ska vara överbelastad och inte vill jobba med mig pg.a det, då jag endast har igång Logic. Inspelningen består dessutom bara av ett audio-spår och ett midi-spår. Det första midi-spåret gick bra att lägga, men inte nu längre.

Har dessutom 4 GB i ram-minne så det bör inte vara särkilt tungjobbat för datorn.

Vad beror detta på?

Annons
Postat

Kommer midiinformation in till datorn när du trycker på en tangent? Titta på transport delen, där kommer det stå info om midi som kommer in (ton osv).

Om du får in information så är det ju inget fel på keyboardet utan det är nåt annat som spökar.

På din software instrument-kanal, testa att spela med datorns tangentbord, tryck på caps lock och spela med A-S-D raden. Kommer det ljud då?

Får du utslag på mätaren?

Postat (redigerat)
Kommer midiinformation in till datorn när du trycker på en tangent? Titta på transport delen, där kommer det stå info om midi som kommer in (ton osv).

Om du får in information så är det ju inget fel på keyboardet utan det är nåt annat som spökar.

På din software instrument-kanal, testa att spela med datorns tangentbord, tryck på caps lock och spela med A-S-D raden. Kommer det ljud då?

Får du utslag på mätaren?

Det verkar inte komma in någon midi-information till datorn. Får inget utslag på mätaren och det står inga toner.

Provade spela med datorns tangenbord med hjälp av CAPS-lock och det fungerade.

Det är ju väldigt konstigt att keyboarden slutar skicka signaler helt plötsligt. Det funger ju en stund så fort jag startat om Logic.

Keyboardet är endast drivet av USB-kabeln, men det finns ju möjlighet till att sätta in nätkontakt, som jag dock inte har någon av.

Kan det bero på det? Att den kanske får för lite eller för ojämn ström och strejkar då?

Jag har kopplat keyboardet in till en "USB-hubb" och delar den med 2 st andra USB-devices. USB-hubben är direkt kopplad till en av USB-portarna på Macbooken och drivs inte av nätström. Blir för svagt mån tro? Jag har provat att koppla keyboarden direkt till USB-porten på datorn men det gjorde ingen skillnad ändå.

Fruktansvärt irriterande detta!

EDIT: En till grej slog mig just. Kan det vara en idé att köra med en midi-kontakt/sladd, eller vad det heter, istället?

Redigerat av JockeUM
Postat

Kolla m-audios hemsida efter drivrutiner, hade en Oxygen som krånglade på jobbet förut och det löstes med nya drivisar.

Postat
Kolla m-audios hemsida efter drivrutiner, hade en Oxygen som krånglade på jobbet förut och det löstes med nya drivisar.

Ja, jag tänkte precis samma sak och det var det första jag kollade upp - dessvärre finns det inga drevrutiner att ladda ner till keyboardet när jag kör med mac. Det behövs tydligen inte, säger dom på deras hemsida. Men jag hade väldigt gärna provat ändå, hehe.

TJahopp, inga andra idéer? 😉

Postat (redigerat)

Nu har jag börjat förstå när det är keyboardet slutar skicka signal!

Det är när det blir för mycket information, verkar det som. Spelar jag lugnt och fint och väldigt enkelt bara med 1-2 tangenter i taget så går det okej. Men direkt jag börjar spela mer intensivt och tar till mer ackord så lägger det av direkt.

Keyboardet är igång, men skickar inte. Huh? HUH?!

EDIT: Och jag har kommit fram att jag inte behöver starta om Logic varje gång, utan det räcker med att jag drar ut USB-sladden och sätter in den igen. Vad tror du/ni/någon? Kan det bero på strömmen?

Redigerat av JockeUM
Postat

Prova koppla ditt keyboard till egen USB-ingång, ingen USB-hub (delad USB) . Kan faktiskt bero på strömmen.. Men med egen USB-ingång ditt keyboard borde det vara stabilare strömfrösörjning..

Postat
Prova koppla ditt keyboard till egen USB-ingång, ingen USB-hub (delad USB) . Kan faktiskt bero på strömmen.. Men med egen USB-ingång ditt keyboard borde det vara stabilare strömfrösörjning..

Har provat med egen USB-ingång och det gjorde ingen skillnad.

Sprang ner på stan och köpte en strömadapter också så att det inte drivs alls av USB-sladden, vilket inte heller gjorde någon skillnad.

Så då kan jag ju iallafall utesluta strömförsörjningsdelen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.